Skriv ut  

SAS byter Heathrow mot Stansted

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 juni 2015
Flygningarna mellan Landvetter och Heathrow flyttas till Stansted. Det är resultatet av att SAS tidigare i år sålde några slotar på Heathrow. Samtidigt ökas kapaciteten mellan Skandinavien och London med cirka 50 000 stolar.

London Heathrow SAS
Klicka för att se SAS på Heathrow

SAS flygningar från Göteborg till London, SK 523 och SK 515, byter flygnummer och destination. När vinterns flygprogram startar den 26 oktober ska SK 2567 och SK 2569 flyga till Stansted istället för till Heathrow.

Det är resultatet av de försäljningar slots som SAS genomförde i början av året i två omgångar. Vid inget av tillfällena ville SAS avslöja vilka slotar det gällde och vilka flygningar som i så fall skulle försvinna från tidtabellen. Vid den andra försäljningen meddelades dock att SAS övervägde att flyga på andra flygplatser i Londonområdet. Det är nu verklighet i och med valet av Stansted och att Göteborg därmed blir av med linjen till hubben Heathrow.

– Det är ett rent affärsmässigt beslut som ligger bakom förändringen, säger Henrik Edström, SAS presschef till Flygtorget.

Det kan tolkas som att linjen från Göteborg till största delen handlar om trafik point-to-point och att andelen passagerare i behov av transit är betydligt mindre än från till exempel Stavanger som är den femte flygplatsen med direkttrafik till London vid sidan av de tre huvudstäderna. Landvetter får därmed två linjer till Stansted, med SAS och Ryanair, medan Norwegian flyger till Gatwick och British Airways till Heathrow.

I samband med överflyttningen av göteborgstrafiken, utökar SAS även den totala kapaciteten till London med cirka 50 000 nya stolar på årsbasis.

- Det gör vi genom att sätta in A320 och A321 från Köpenhamn och gå upp till Boeing 737-800 från Stockholm och Oslo.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dersom det er så få
Skrivet av pf, 2015-06-06 17:54:50
i transfer, så gjør nok SAS rett i å legge den minst sårbare til STN når de selger assets på LHR.

SAS i konkurranse med Ryanair, ja det kan bli riktig spennende. Tipper de, etter kort tid, kjører rea på Eurobonuspoeng på GOT-STN v.v.





Anmäl inlägget
@amadeus
Skrivet av Bussen, 2015-06-05 17:37:29
3 transfer pax per dag??? Då måste den minskningen endast varit dom 3 sista månaderna isåfall. Har väldigt svårt att tro på det. Men du har väl någon källa/länk som du kan hänvisa till??
Anmäl inlägget
Info
Skrivet av Amadeus, 2015-06-04 17:51:34
Kan meddela att i snitt 3 pax per dag på GOT-LHR har en vidare-flight som man är incheckad på. Som sagt, ett affärsmässigt beslut. Man har fått bra betalt för slottarna.
Anmäl inlägget
Bedrövligt !!!
Skrivet av Henrik, 2015-06-04 14:28:55
helt otroligt dåligt ! flyger med sas varannan vecka till London och detta innebär mycket längre transit för mig - man får helt enkelt överge SAS och flyga BA eller Norwegian -

när kommer SAS börja med direktflyg från Göteborg till USA ? förbaskat trött på dessa små propellerflygplan mellan Göteborg och Köpenhamn. Eller får man helt enkelt sluta flyga SAS i fortsättningen
Anmäl inlägget
Inte så dumt
Skrivet av Mattug, 2015-06-04 08:56:28
Jag måste säga att jag tycker det är bra. Jag är bra trött på alla vänte tider för landing på heathrow och att man alltid hamnar i fel del av london när man ska på möte. Hade gärna anänt stansted mer om det inte vore för att Ryanair var enda alternativet. Gatwick är bra men bara kvälls avgång. Bram ed variation.
Anmäl inlägget
Tja...
Skrivet av Arne, 2015-06-03 18:48:05
SAS verkar överträffa sig själv nu......

Att nu inte bara ha XX flygplanstyper och modeller nu skall man flyga till 2 olika flygplatser i samma stad. Man skall också gå "Head to Head " mot Ryan....

SAS förtjänar bättre ledning......!!!
Anmäl inlägget
STN är väl ingen hub
Skrivet av Saltkammargutten, 2015-06-03 14:28:26
Då satsas det medvetet på STN och London som destination. Det är väl lite drastiskt eftersom Göteborgare ansluter väl till andra flyg via LHR till övriga världen.
Anmäl inlägget
Typ
Skrivet av LN-RLE, 2015-06-03 10:48:41
Idag är det bara 737-6/7/8 som flyger GOT-LHR. Och det kommer nog fortsätta om det är ARN basen som skall flyga linjen.
Anmäl inlägget
Affärsmässigt beslut?!
Skrivet av MD11, 2015-06-03 10:48:05
BA tackar ödmjukast och tar emot...
Anmäl inlägget
Flygplanstyp?
Skrivet av Bussen, 2015-06-03 10:44:56
Nån som vet vilken maskin som kommer flyga GOT-STN? Bara det inte blir den hemska AT72, då skrotar jag EB kortet för gott...
Anmäl inlägget
Var det ikke så at SAS
Skrivet av pf, 2015-06-03 09:24:42
anvendte 20 av 21 slots på LHR, de har solgt to/två og vil flytte 2 flyginger til STN. Er det da så at de har en ubenyttet (?) som vil bli solgt senere ?
(Slot her betyr en landing og en avgang)
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev