Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
SAAB säljer remote tower till Irland
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 4 juni 2015
Flygplatserna i Cork och Shannon på Irland ska ledas från Dublin. Det är resultatet av att SAAB nu fått sin första exportorder på det nya systemet med remote tower.
Remote Tower
Den 21 april stängde tornet på Örnsköldsviks flygplats. Sedan dess leds flygtrafiken från ett remote tower center i Sundsvall som i början av nästa år även ska ta över flygledningen i Sundsvall och Linköping. Det är de första skarpa projektet och krönet på ett långt utvecklingsarbete som gjort Sverige världsledande på den nya tekniken. Vid invigningen fanns också ett stort antal utländska representanter på plats för att lära mer om tekniken.
– Intresset utomlands är fantastiskt stort och vi har redan en förfrågan från ”en av världens största flygplatser”. Andra stora flygplatser utreder om RTS bland annat kan fungera som back-up till den befintliga flygledningen även om regionala flygplatser i ett första skede är vår primära målgrupp, sa Johan Landin, försäljningschef för trafikledningssystemen på SAAB när Flygtorget träffade honom i Sundsvall.
Det är ett intresse som nu resulterat i en första order till SAAB som i dagarna signerat ett avtal med den irländska luftfartsmyndigheten, IAA. Det innebär att SAAB ska leverera ett Remote Tower Centre till Dublin Airport. Det ska sedan ta över flygledningen på de två flygplatserna i Cork och Shannon. I avtalet ingår även Electronic Flight Strips är ett system som, till skillnad från det traditionella systemet med papperslappar, visar flygplansinformationen digitalt.
– Irland har extremt mycket överflygande trafik på de transatlantiska rutterna och Shannon är back up för stora delar av den flygtrafiken. Det blir utan tvekan vår största installation hittills. Ordern gör att luftfartsmyndigheten på Irland lyfter flygtrafikledningen till en ny teknisk nivå, säger Anders Carp på SAAB.
IAA ska börja valideringen av den nya tekniken i början av nästa år och systemet kan vara på plats i slutet av 2017. Samtidigt testas systemen i både Norge och Australien som kan komma att bli nästa exportmarknader.
– Vi har även en utprovning på gång på flygplatsen i Leesburg i USA. Den är granne med Dulles Airport i Washington och där inleder vi skuggoperationer med remote tower i augusti.
I takt med att SAAB kan installera remote tower på fler flygplatser testas också systemets förmåga att hantera flera flygplatser samtidigt. I den fortsatta utvecklingen ska systemet förfinas, menar Anders Carp.
– Vi arbetar med att införa överlagring av information på bilderna. Det ska till exempel vara möjligt att se bland annat flygplanens callsign och annan information. Då slipper flygledarna att sänka blicken till dataskärmarna.
Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Remote
Skrivet av Säve for a rainy day., 2015-06-04 15:26:50
Om man lägger ett Remote Tower på Säve får man pengar över att renovera banan för.
Lycka till...
Skrivet av Björn, 2015-06-04 13:23:01
med både tillstånd, implementering och ekonomin.
RTS
Skrivet av DrNo#1, 2015-06-04 08:12:13
Irland har nog brist på flygledare.
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Redovisningsekonom Jetpak
Jetpak
Senior HR Manager & Executive Assistant
DynamicSource AB
Plåtslagare till underhållsverksamhet / modifieringsverksamhet
Saab
Nordic MRO/Hovby Aero söker certifierade part 66 tekniker
Hovby Aero AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Nu ska vi flyga på mänskligt avföring
Fler artiklar
Nyheter från andra media
09:20 Man stoppades på Arlanda med stor mängd kontanter i väskan - SVT Nyheter
05:06 Flygen går igen vid Teherans flygplats – flygbolag ställer in flyg till Iran | Svenska Yle
12:02 Försvarsmakten övar på Norrköping Airport
08:48 Easyjet spår minskad förlust under H1, sommarbokningar fortsätter utvecklas väl
03:38 Skyhöga priser på flygbiljetter till Skellefteå – flygbolag ratar staden - SVT Nyheter
03:34 Handelskammaren försöker locka nya flygbolag till Skellefteå: ”Beroende av flyget”
Fler artiklar
Flygforum
kenneth:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
Ewa:
SV: Sunclass
Stockholmare:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
Generation X:
SV: JAS-funktioner, omoderna?
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap