Skriv ut  

Nytt svenskt flygbolag på gång

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 juni 2015
En tredje Boeing 737 är på väg. Den blir första steget mot att bygga upp ett nytt svenskt flygbolag med ACMI-kapacitet. Men de vill skynda långsamt, tidigast nästa år är ett svenskt AOC på plats.

Den nya maskinen, en Boeing 737-400 är på väg in och ska målas i Skies egna färger innan den sätts in i trafik för Air Bukarest. Den svenska registreringen, SE-RHE, visar dock på hemvisten och den svenska förankringen är viktig, menar vd Bertil Lagerquist.

– Vi är ett svenskt företag och har varit det sedan starten 2011. Däremot är vi lite unika i det att vi har verksamhet i både Sverige och Dubai när det gäller utbildningen av piloter och kabinpersonal. Samtliga utbildningar är godkända av EASA och Transportstyrelsen står för tillsynen också i Dubai, säger han till Flygtorget.

Hittills är det just utbildningsverksamheten som varit basen i verksamheten hos Skies Airline Training på Skavsta. Att nu börja bygga upp en flygplansflotta är en fortsättning på den.

– Vi vill kunna erbjuda hela kedjan, från privatcert till professionell utbildning, bemanning och egna pilotjobb.

Det innebär dock inte någon egen linjetrafik, istället är det ACMI-flygningar som ska vara basen i verksamheten när väl ett eget AOC är på plats någon gång under nästa år. Fram till dess används maskinerna till dry-lease.

– Idag finns det inte något renodlat ACMI-bolag i Norden och har inte funnits på ett par år. Samtidigt vill vi skynda långsamt. Jag tror att branschen plågats av uppstarter som haft för bråttom och därför inte fått ordning på ekonomin. Det här är en bransch med ytterst små marginaler och det är en av orsakerna till att vi vill ha flera ben att stå på. Då kan vi få till synergier med tillstånd personal, resurser som verkar inom olika områden.

Ett annat problem för charterflygverksamhet med Sverige som bas och Boeing 737 i flottan, är säsongsvariationerna. Sommarens destinationer i medelhavsregionen täcks utan större problem men under vintersäsongen krävs betydligt längre räckvidder.

– Då kan vi använda vår verksamhet i Mellanöstern, flytta ner flygplanen och ta uppdrag där. Det ger oss en helhet också i själva flygverksamheten. Vi vill ha allting i huset, så att säga.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Black Pearl
Skrivet av Kronkalle, 2015-06-14 10:32:06
Viking och senare Torair var Black Pearl-gänget. Detta verkar mer vara Air Sweden av ledningen att döma.
Anmäl inlägget
Betala bra för att jobba.
Skrivet av fo, 2015-06-13 23:54:43
Bygger marknaden på FO som betalar bra för att jobba.
Anmäl inlägget
@ Jonny
Skrivet av Qwerty, 2015-06-11 11:48:24
De flesta av Smartlynx maskiner är nyare än denna SE-RHE....
Anmäl inlägget
Classic
Skrivet av Kurt, 2015-06-10 20:15:22
Handlar väl om pengar, 320 är dyrare än 737 classic att leasa av en anledning.
Anmäl inlägget
Torair
Skrivet av Kurt, 2015-06-10 20:02:56
Är det folk bakom Torair tro? Låter som samma koncept.
Anmäl inlägget
Okunskap
Skrivet av Jonny, 2015-06-10 19:53:14
Vadå överlägsna flygplan? De flesta av Smartlynx A320or är äldre. Det är istället 737 classic som är överlägsen som chartermaskin, det vet alla som har kunskap i ämnet. Högre förbrukning ja men lägre totalkostnad
Anmäl inlägget
Försvunnit
Skrivet av Gammal 737-400, 2015-06-10 19:07:07
Just när 737-400 försvunnit från svenska flygplatser eftersom det är ett gammalt flygplan ska någon börja igen... Skraltigt... Hur ska de konkurrera med A320 från t.ex. Smartlynx från rakt över Östersjön som har samma affärsidé men överlägsna flygplan??
Anmäl inlägget
Nytt plan ??
Skrivet av Otto, 2015-06-10 15:22:26
Sen när blev denna maskin "ny" 737-400 ? HAHA

Anmäl inlägget
Osäker framtid
Skrivet av thomas, 2015-06-10 11:10:44
Bra med Svenska initiativ, problemet är att ACMI marknaden i bland bara försvinner, vilket flera Svenska bolag erfarit, var det inte även fly Nordic som försvann av den orsaken.
Finns många bolag i DXB ex fly Dubai och de kör billigt, så inte bara att ställa ett flygplan där nere och få jobb.
Anmäl inlägget
ACMI
Skrivet av ABC It´s easy as 123, 2015-06-10 09:37:12
Var det Tor Air som var det sista ACMI bolaget att försvinna?
Vilka andra bolag har haft samma affärsidé?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev