Skriv ut  

Inga långlinjer med Novair i år

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 juni 2015
Det blir inga inhyrda långlinjemaskiner kommande vinter. Apollo väljer att samarbeta med några av de stora flygbolagen istället. Novair fokuserar på Kanarieöarna och Egypten istället.

De senaste åren har Apollo hyrt in långlinjekapacitet under vintersäsongen för att flyga till destinationer som Vietnam, Thailand och Västindien. De senaste två åren är det Aer Lingus som levererar en A330-200 med flightdeck medan Novair bemannat kabinen.

Den kommande vintersäsongen ändras dock hela det långväga flygprogrammet. Apollo har tecknat avtal med Thai Airways, Qatar Airways och Emirates för alla flygningar till Sri Lanka, Thailand, Goa. Maldiverna, Mauritius, Dubai, Bali och Vietnam. Samma sak med flygningarna västerut. Där är det Condor och Thomas Cook Airlines som flyger Apollos resenärer till bland annat Kuba och Dominikanska Republiken.

– Det är ett helt nytt sätt för oss att arbeta och ger en bättre flexibilitet när vi inte behöver låsa oss vid volymer och själva fylla en hel maskin varje vecka. Jag ska inte säga att den tiden är förbi när vi använder egna flygplan men vi behöver ställa om vår långväga produktion, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo till Flygtorget.

Novairs egen flotta på tre A321-200 har tidvis använts även på långväga destinationer, bland annat Sri Lanka, Indien och Brasilien med teknisk mellanlandning på vägen. Kommande vintersäsong ska de dock enbart användas på de traditionella destinationerna Kanarieöarna och Egypten. Det nya flygprogrammet innebär också att det inte anställs några vinterfåglar till kabinen kommande säsong. Däremot påverkas inte den fasta staben av kabinpersonal av någon minskning. Enligt Kajsa Moström finns ingenting som pekar på att bruket av andra flygbolag kommer att påverka Novairs framtid.

– Vi har ju tre helt nya maskiner på gång, A321neo som levereras i början av 2017 så Novair är en del i Apollos framtid. Samtidigt är vi inne i en förändringsprocess i och med att våra ägare Kuoni håller på med försäljning av bland annat Apollo. Det kan vara klart redan under sommaren och då får vi se vad nya ägare har för planer.

Historiskt sett har Novair haft en helt egen flotta av långdistansflygplan. Under åren 1997-2007 flög både Lockheed Tristar och A330 i flygbolagets färger.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Långdistans
Skrivet av Thomas Cook, 2015-06-15 01:40:11
Jag vet inte vad Olof menar med vanliga bolagen men Thomas Cook Scandinavia är ett charterflygbolag som har A330 för långdistansflygningar.
Anmäl inlägget
Dyr
Skrivet av DW, 2015-06-14 19:12:05
NVR låter som en dyr organisation. Tre flygplan och anställda från 90-talet med antagligen ganska bra avtal. I övrigt sett har de väl bemannat sin långlinjeproduktion med vinterfåglar under fyra månader.
Anmäl inlägget
Ingen överraskning!
Skrivet av Olof, 2015-06-14 14:19:45
Förut när jag flög charter har jag flugit novair och det var inte någon vidare värst service. Nu flyger väl bara tiu fly långdistans av de lite vanliga flygbolagen. Hoppas det inte blir något kasst flygbolag.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev