Skriv ut  

Amapola fortsätter att flyga post

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 juni 2015
Fyra år till och option på fyra gånger ett år. Amapola gick segrande ur den senaste postupphandlingen. Vilka andra flygbolag som sökt är dock inte offentliga handlingar.

Amapola
Amapola Fokker 50

Varje natt flygs brev och paket till och från tolv olika destinationer runt om i landet. Sedan 2006, när Posten avvecklade det egna flygbolaget Falcon Air, har det uppdraget vilat på Amapola. Under våren har dock en första helt öppen upphandling pågått och i slutet av förra veckan meddelade Postnord att de tecknat ett nytt avtal med Amapola.

– Vi har fått bra reaktioner från Amapola och säkrar en kontinuitet med en etablerad partner och kan fortsätta att utveckla och effektivisera våra flygningar, säger Tomas Granmar, chef för flyg inom Postnord Produktionsutveckling.           

Det nya avtalet gäller i fyra år med möjlighet till förlängning med ett år i taget i ytterligare fyra år. Det sker heller inga förändringar i linjenätet eller logistiken kring flygningarna. Det innebär att Amapola kan fortsätta att använda den egna flottan av dussinet Fokker 50 som är specialinredda just för posthanteringen.

I upphandlingen fanns möjligheter att lämna anbud på hela uppdraget eller enstaka linjer. Hur de olika anbuden ser ut och vilka flygbolag som lämnat anbud är dock inte offentliga handlingar.

Upphandlingen är gjort enligt Lagen om offentlig upphandling men lyder inte, i motsats till andra upphandlingar, under offentlighetsprincipen.

– Vi har dock fått positiva signaler från de flygbolag som deltagit i upphandlingen som säger att de är nöjda med hela hanteringen och att det gått schysst till.

Avtalet, som förutom de tydligare kvalitetskraven också innebär sänkt årskostnad, gäller från 1 januari 2016.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

byta sida
Skrivet av repe, 2015-06-17 20:57:17
Vissa tog ju avgångsvederlag från Posten och sen gick man raka vägen till Amapola.
Anmäl inlägget
Skatt
Skrivet av Freighter, 2015-06-17 18:13:50
Amapolas kommande samarbetspartner Swift betalar definitivt ingen skatt i Sverige. Jag vet inte om jag tycker att "pay to fly" bolag är rätt väg att gå för en ett statligt verk i en offentlig upphandling.
Anmäl inlägget
Och personalen skattar i Sverige
Skrivet av F50, 2015-06-17 16:54:10
Och personalen betalar skatten i Sverige så skattekronorna kommer tillbaka till "rätt" kungadöme !!

:-)
Anmäl inlägget
Just upphandling.
Skrivet av Sigge, 2015-06-17 16:07:54
Äntligen en upphandling som hanterades korrekt.
Amapola har skött postflygningen exemplariskt, piloterna har ett kollektivavtal med SPF och någon dumpning av villkoren verkar inte ha skett.
Rätt bolag fick uppdraget.
Bara att gratulera.
Anmäl inlägget
Upphandling
Skrivet av FAAB, 2015-06-17 15:14:57
Postens f.d. vVD tillika Falcons styrelseordföranden sitter sedan uppstarten av Amapola i dess styrelsen, så några andra förväntningar har inte funnits.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev