Skriv ut  

Kastrup står och faller med SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 juni 2015
När SAS ändrar i kapacitet och linjer ger det omedelbart utslag på Kastrup. I maj månad backade antalet passagerare på Kastrup med 27 000 personer och det går att hänvisa direkt till förändringen i SAS utbud.

I maj månad minskade antalet passagerare på Kastrup med 1,2 procent. Det är i sig inte mycket men har ändå utlöst en del spekulationer om vad som ligger bakom, särskilt som den viktiga transfertrafiken på de interkontinentala linjerna föll med tre procent. Men framför allt visar det sig att tillbakagången framför allt är synbar hos SAS, det i särklass viktigaste flygbolaget på Kastrup som står för 40 procent av verksamheten.

– Ja, det klart att när ett flygbolag med så stor andel minskar då får det konsekvenser, säger Sören Hedegaard Nilesen, presschef på Copenhagen Airport till Flygtorget.

I första hand är det en minskning på den danska inrikestrafiken som påverkar siffrorna. Det har i sin tur att göra med att SAS minskat utbudet på dansk inrikes med färre avgångar och mindre flygplan, bland annat genom att minska från A320 till ATR72.

Även på det som historiskt sett varit flygplatsens styrka, transittrafiken, visar siffrorna på minus. Nästan en fjärdedel av alla transitpassagerare, 22,3 procent har försvunnit från maj 2014 till maj 2015. Det kan förklaras med att SAS i allt större utsträckning väljer att flyga direkt från flygplatser i Skandinavien som tidigare alltid var hänvisade till flygplansbyte i Köpenhamn. Nu senast presenterades två nya linjer från Göteborg till Paris och Bryssel, trafik som i princip alltid varit hänvisad till transit. Men även andra flygbolag, bland andra KLM, flyger idag en rad linjer till sekundärflygplatser i Skandinavien och matar passagerare till sin egen hub i Amsterdam. Det påverkar transitmängden på Kastrup.

Det finns dock även positiva siffror. Linjerna till London och Milano visar ett rejält uppsving med runt 20 procent på båda. Även en av inrikeslinjerna, till Karup, går bra. Men det är trafik som inte flygs av SAS, istället kan flygplatsen tacka Ryanair och DAT.



Kommentera artikeln
Det finns 17 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Beste for SAS og pax
Skrivet av Boeingflyer, 2015-06-25 19:16:29
Det beste for SAS og alle passasjerer fra hele Scandinavia og sågar nordeuropa var om long haul gikk vestover fra OSL østover fra ARN. Blir kortest flytid vestover fra OSL og ditto østover fra ARN (om vi ser bort fra HEL)
Anmäl inlägget
Of course!
Skrivet av Jens, 2015-06-24 03:04:36
Grunnen er selvfølgelig at Norge nå har fått sitt eget flyselskap, Norwegian. De flyr nordmenn fra ¨vårt eget land til alle europeiske destinasjoner som er interessante. Dessuten, har de såpass med IQ og skjønner att longhaul fra Norge fungerer for nordmenn. Vi er totalt uinteressert i Kastrup. Tenk at SAS, etter 60 år har skjønt at vi vil ha en hovedflyplass i Norge, og IKKE en ledelse i Stockholm!
Anmäl inlägget
SV: D
Skrivet av Herman, 2015-06-23 23:42:44
Tycker snarare att det är tvärtom.Att CPH utmålas som det supernav det inte är och att alla långlinjer borde utgå från CPH. Givetvis påhejat av dansken. Gott att DY rör om lite..
Anmäl inlägget
Emirates A380 och CPH
Skrivet av Mr €, 2015-06-23 09:36:21
Då CPH släpper in A380'n med 614 stolar i höst blir det stor påverkan på trafiken till Asien/Oceanien (dit A340/A350 inte når), Afrika och Indien/Pakistan. Då SAS är svaga på dessa rutter blir det troligen LH/KLM/Virgin/AF som tappar trafik.
Anmäl inlägget
Inrikes/utrikes
Skrivet av D, 2015-06-23 09:34:34
Sen ska man också ha i åtanke att CPH har en bra mycket större andel utrikes/långlinjer än vad Arlanda har. Därför kan inrikestrafiken endast påverka en mindre del av passagerarflödet, vilket den nu har gjort.

Jag får förövrigt känslan av att Flygtorget gång på gång försöker nedgöra Kastrup jämfört med Arlanda. J
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av M.P, 2015-06-23 00:12:41
Det kanske är närmare för vissa svenskar till CPH...andra svenskar har närmare till ARN...men varför ska då folk i Norge som INTE har särskilt nära till
CPH tvingas ta den omvägen...glöm inte bort att Norge också är en del av SAS.
Anmäl inlägget
CPH??
Skrivet av Undulaten., 2015-06-22 23:47:52
Varför i skråen ska jag flyga via potätaåkern vid Öresdiket när jag har ett supernav bara en timme bort (AMS) med ett destinationsutbud och en prisbild som spöar *****ur CPH?? Ska jag till Asien duger ARN eller HEL minst lika bra. Sluta att ******* CPH i ******!!!!!
Anmäl inlägget
CPH störst i Danmark
Skrivet av Golbash, 2015-06-22 12:58:59
Kastrup är väl Danmarks största arbetsgivare.
Anmäl inlägget
Slappna av!
Skrivet av @Många svenskar, 2015-06-22 12:17:39
De nästa långlinjer som lanseras av SAS blir just från Stockholm och Oslo. Stockholmarna verkar glömma att det är närmare för många svenskar att flyga från Kastrup, därav mitt inlägg.

Att Kastrup ligger i ett annat land betyder inget så länge det går snabbt och är billigt att ta sig dit. Öresundståget kostar en bråkdel av priset för Arlanda express tex. Malmö-CPH ca 80kr och 20 minuter!

Kan självklart förstå att Stockholmarna och de däromkring vill flyga direkt.
Anmäl inlägget
Visst vill vi flyga direkt
Skrivet av Kim, 2015-06-22 12:16:58
Men Arlanda är en omväg förutom för noll åttorna.
Anmäl inlägget
@Tvångsironikern
Skrivet av Pontus, 2015-06-22 10:42:01
Hoppas att ditt inlägg var just ironi för svenska skattepengar ska gå till svenska aktörer, inte till danska.
Anmäl inlägget
Kastrup
Skrivet av Många svenskar, 2015-06-22 10:17:54
Harry har inte förstått diskussionen... Det är inte de svenskar som har nära Kastrup som lider av att det saknas nonstoplinjer från Stockholm och Göteborg utan det är de som bor i Mälardalen, Bohuslän osv. dvs de områden med mest befolkning i Sverige. Malmö och Lund klarar sig säkert utan Arlanda...
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av ., 2015-06-22 09:55:12
Äntligen verkar SAS ha förstått att folk vill flyga direkt och inte behöva åka ner till Kastrup för byte! Hoppas att nu Arlanda och Oslo flygplats får de nyaste planen stationerade hos sig. Kastrup har alltid tagit godbitarna ur SAS-kakan. (Nyaste och största planen, samt flaggskeppsloungen bl.a). Heja Arlanda.
Anmäl inlägget
Baha
Skrivet av Saltkammargutten, 2015-06-22 09:41:17
Kastrup är stort lokalt men globalt så tappar de. Blir US Preclearance ett faktum på OSL och ARN så är jag rädd att Kastrup står inför.
Sedan är det mer positivt om vi kan ha tre starka flygplatser istället för en.
Anmäl inlägget
Journalism
Skrivet av Knäppt, 2015-06-22 09:10:57
En sådan här artikel är verkligen kontraproduktiv. Vill Flygtorget att SAS ska sluta satsa på Stockholm och Göteborg? Heja Flygtorget!!!
Anmäl inlägget
Närmare till Kastrup
Skrivet av Harry, 2015-06-22 09:10:04
Många svenskar har närmare och snabbare till Kastrup än till Arlanda. Så är det, oavsett vad man tycker om det.
Anmäl inlägget
Stark dansk hub
Skrivet av Tvångsironikern, 2015-06-22 08:56:26
Jag tycker att vi verkligen måste satsa här. Det är viktigt för hela Skandinavien att vi har en stark dansk hub. Det är en dålig utveckling att trafik styrs om och inte går via Kastrup.
Svenska skattepengar bör därför gå till att stötta flygplatsen för att motverka fallet.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev