SAS ATR 72
Aalborg, Billund och nu också Aarhus. Det blir den tredje direktlinjen mellan Stockholm och städer i Danmark vid sidan av Kastrup. Trafiken startar den 25 oktober och har enligt SAS länge varit efterfrågad av både näringslivet och universitetsvärlden.
– Tack vare direktlinjen städerna emellan blir det enklare för resenärer från Sverige att på ett smidigt sätt besöka Aarhus som erbjuder ett brett nöjesutbud och ett kulturliv i utveckling., säger Annelie Nässén, global försäljningsdirektör SAS.
De två dagliga rotationerna morgon och kväll under vardagarna och söndag, blir också ett steg framåt för flygplatsen i Aarhus som har cirka 500 000 årliga passagerare. En av de större aktörerna på flygplatsen är Sun Air som i dagsläget flyger till Oslo, Göteborg och Bromma. Det innebär att det blir direkt konkurrens på trafiken till Stockholm när både Bromma och Arlanda knyts ihop med den danska staden.
Sun Air flyger med en Dornier 328 med 32 stolar ombord medan SAS kommer att sätta in en ATR72 med 70 stolar och alltså har mer än dubbel kapacitet. På de två linjerna till Billund och Aalborg är det Braathens som producerar kapaciteten med en SAAB 2000. I och med den nya linjen flyger SAS drygt 65 000 stolar årligen mellan Stockholm och de regionala flygplatserna i Danmark.
Det finns 9 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Svensk pilotförening HAHAHAHA!!!!!!
Skrivet av Hycklare, 2015-06-30 09:38:53
Eftersom det är " SAS " går det bra med billiga Jettime och fortsatt hackande på andra bolag, här gäller noll moral!
|
|
JT
Skrivet av Mats, 2015-06-30 00:58:27
JT med sina dåliga avtal som ska flyga som vanligt...
|
|
1 t 30 min ca i en ATR?
Skrivet av Lena, 2015-06-30 00:10:28
Nej tack!
|
|
Korridorryktet
Skrivet av Martin, 2015-06-29 22:47:41
Går ett rykte i korridorerna att SAS återvänder till Växjö. En morgon- och eftermiddagsavgång som mellanlandar Köpenhamn-Arlanda och vice versa samt en lunchavgång med ATR72 aka Jettime Arlanda-Växjö-Arlanda
|
|
Matartrafik
Skrivet av Martin, 2015-06-29 22:29:04
Är matartrafik för Hong-Kong och tillkommande Aisen-linjer. Finns 0 underlag för annat än vad som redan bedrivs till Bromma åt det (nordöst) hållet
|
|
Men gnällspikar...
Skrivet av Pär, 2015-06-29 15:46:19
Det står väl ingenstans i artikeln att SAS har egna ATR? Det står att SAS "sätter in ATR", vilket ju är helt korrekt. De köper kapacitet av en annan operatör för att "sätta in" på den nya linjen. Detta vet, och förstår, (nästan) alla vi som läser det här forumet. För resenären är det förstås helt egalt!
|
|
SAS har inga flygplan
Skrivet av SAS, 2015-06-29 13:09:46
SAS har inga flygplan.
|
|
ATR
Skrivet av Peter, 2015-06-29 12:57:31
SAS har inga ATR.
|
|
intercont
Skrivet av Frans, 2015-06-29 10:10:42
Ett tecken på att SAS planerar mer intercont från Arlanda.
|
|