Skriv ut  

Flygplansbeställningar bricka i spelet med DOT

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 juni 2015
Får vi tillstånd att flyga på USA fördubblar vi vår flotta med B787. Om inte, kan vi komma att välja ett annat flygplan. Norwegian skärper nu tonen i den eviga väntan på tillstånd att flyga på USA med det irländska bolaget NAI.

Det finns fortfarande inga besked från de amerikanska myndigheterna, Department of Transportation, DOT, om rättigheterna för det irländskt registrerade Norwegian Air International att flyga på USA. Det är 19 månader sedan som ansökan lämnades in och aldrig någonsin har en tillståndsprocess tagit så lång tid.

– Det finns inga besked, inte ens någon uppgift om vad det är för tidtabell som gäller i utredningen. Det är nästan som i TV-serien House of Cards, säger Lasse Sandåker-Nielsen, på Norwegian till Flygtorget.
         
Norwegian har ett flertal gånger, tillsammans med EU och ett flertal tunga företrädare i den amerikanska regeringen och turistnäringen, visat att flygbolaget uppfyller alla nu gällande regler och villkor. Motståndet kommer i första hand från amerikanska pilotfack och de större amerikanska flygbolagen. Argumentet är i stort desamma som används i den pågående dispyten med de stora flygbolagen i Mellanöstern: de amerikanska flygbolagen hamnar i underläge på grund av orättvis konkurrens och det riskerar amerikanska jobb.

– Men både USA och Europa har undertecknat avtalet om Open Skies. Det hela är alltså ett tydligt brott mot de reglerna.
         
I den fortsatta väntan på ett utlåtande från DOT har Norwegian ökat trafiken på USA, nu senast med beskedet om trafik mellan storstäderna på östkusten och två destinationer i Karibien. För att klara det har sex av bolagets Dreamliners registrerats om till Norwegian Air Shuttle som med ett norskt AOC kan flyga på USA. Även de två Boeing 787 som fortfarande är registrerade på Irland kan flyga på USA men bara under en tolv månader lång dispens och den håller nu på att ta slut.
         
Björn Kjos har därför dels skrivit brev till både utrikesminister Kerry och till transportminister Foxx och än en gång förklarat fallet. Han pekar också på att Norwegian bidrar till den amerikanska regeringens ambition att skapa nya jobb i turistnäringen, bland annat genom att anställa amerikanska piloter och amerikansk kabinpersonal.
         
Just flygplanen och ambitionen på att fördubbla flottan av Dreamliners till 17 maskiner, har blivit en bricka i spelet.

– Vi behöver ett godkännande från US Department of Transportation så att flygplanen kan landa i USA och sedan flyga vidare ut i världen därifrån, säger Björn Kjos i en intervju med Reuters.
         
Skulle det å andra sidan bli ett nej från DOT, kan Norwegian tänka sig att omvärdera de beställningar på nya flygplan som gjorts från Boeing. Den amerikanska flygplanstillverkaren lär vara väl medveten om att Norwegian har en beställning på drygt 100 A320neo liggande hos Airbus.



Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

rätt skall vara rätt
Skrivet av rätt, 2015-07-04 17:07:25
När en arbetsgivare inte betalar skatter och avgifter för sina anställda så skall man inte hålla på. Helt rätt av DOT synd att inte EU agerar på samma sätt.
Anmäl inlägget
DOT väntar på en riktig ansökan
Skrivet av Advokaten, 2015-07-02 00:52:01
Man ger varken ja eller nej på en felaktig ansökan.
DOT bestämmer vad som är rätt, inte Kjos och c/o.
Anmäl inlägget
17
Skrivet av Peter, 2015-07-01 18:32:55
Ett brott mot paragraf 17 borde ju leda till ett NEJ? Varför så svårt att leverera ett nej? Kanske inte är ett tydligt brott mot dito?
Anmäl inlägget
Re artikel från Reuters
Skrivet av Kalle, 2015-07-01 17:28:26
"It's easy to compete," Kjos said.

Med arbetskraftsshopping och genom att kringgå lagar alltså.
Anmäl inlägget
Norwegian borde uppföra sig ordentligt.
Skrivet av @Jan, 2015-07-01 17:25:43
Att bryta mot paragraf 17 stoppar tillståndet. Svårt att fatta för en gammal man?
Anmäl inlägget
Norwegian är desperata nu.
Skrivet av Kalle, 2015-07-01 17:23:26
Hotar med uteblivna flygplansbeställningar!

Gubben krisar rejält, får man konstatera.
Anmäl inlägget
Svar
Skrivet av @advokaten, 2015-07-01 14:10:22
Så när du ska söka bygglov hos kommunen på din "sommarstuga" du vill bygga på strandkanten, förväntar du dig ett svar eller nöjer du dig med att inte höra något?
Anmäl inlägget
Inget svar är också ett svar
Skrivet av Advokaten, 2015-07-01 12:04:56
Inget tillstånd för Norwegian.
Anmäl inlägget
Reality
Skrivet av NotFakeadvokaten, 2015-07-01 01:15:08
Nei! De skal ikke besvare noe som helst, og iallefall ikke fra SAS-ansatte!
Anmäl inlägget
@advokaten
Skrivet av peter, 2015-07-01 00:53:19
De kan förklara bäst de vill, men DY har gjort en ansökan som de skall besvara. Är de inte nöjda med ansökan så ska det bli ett nej. Ett nej de bevisligen inte kan leverera.
Anmäl inlägget
Fantastisk!
Skrivet av Jan, 2015-06-30 23:28:33
Supert, nå er det nok! 17 Dreamlinere kanselleres om ikke korrupte amerikanske kongressmedlemmer, den gale militante fagforeningen ALPA, og Norwegians konkurrenter, inkludert SAS, begynner å oppføre seg ordentlig. Go Klos!
Anmäl inlägget
Storhets vansinne
Skrivet av Diavel, 2015-06-30 19:28:15
Man kan ju undra vem han tror han är denna löjliga Kjos. Boeing har hundratals ordrar på B787, tror den där tomten verkligen att Boeing bryr sig om han köper 7-8 plan mer eller mindre..
Norskt storhets vansinne är vad det är, och inget annat.
Anmäl inlägget
Hva sa egentlig Mr. Kjos?
Skrivet av GM, 2015-06-30 18:30:28
Les heller http://www.reuters.com/article/2015/06/24/us-norwegian-air-airplane-idUSKBN0P426D20150624

Ikke særskilt presis tolkning av Flygtorget dessverre.
Anmäl inlägget
DOT har nog förklarat för DY varför svaret dröjer
Skrivet av Advokaten, 2015-06-30 16:47:57
Men Norwegian har ingen avsikt att förhålla sig på ett riktigt sätt till paragraf 17. DOT har lämnat en öppning för Norwegian att ändra sig. Men så länge Kojs framhärdar med personliga tolkningar blir det inget tillstånd.
Anmäl inlägget
DOT
Skrivet av Peter, 2015-06-30 12:41:46
Det som är skrattretande är att DOT inte kan leverera ett svar, varken JA eller NEJ.
Anmäl inlägget
House of cards
Skrivet av Stopp nu, 2015-06-30 11:50:21
Norwegian kan ju bara inte använda House of cards i ett uttalande. Det är ju så skrattretande när alla vet att det är just Norwegian som är som ett korthus. Bort med skiten!
Anmäl inlägget
Norwegian bryter mot paragraf 17
Skrivet av Kalle, 2015-06-30 10:41:22
Denna paragraf i avtalet, handlar om labor standards och är till för att förhindra arbetskraftsshopping dvs precis vad Norwegian sysslar med.

Hade Norwegian inte sysslat med arbetskraftsshopping hade de haft sitt USA-tillstånd för länge sedan. Men konkurrensfördelen över andra flygbolag som inte flyger med asiatisk billigcrew mellan Europa och USA, är alltför frestande.
Anmäl inlägget
Dispans
Skrivet av Ture, 2015-06-30 10:08:07
När förfaller deras norska dispans att flyga med thaibesättning?
Anmäl inlägget
Bra Norwegian
Skrivet av Japp, 2015-06-30 09:32:35
Låt inte jänkarna hunsa er! Vill Boeing ha affären så får de dra i lite trådar
Anmäl inlägget
Detta handlar enbart om konkurrensfördelar.
Skrivet av @Linkan, 2015-06-30 09:26:48
Med asiatisk billigcrew (utan arbetstillstånd i Europa) får Norwegian som enda europeiska och amerikanska flygbolag, en konkurrenfördel över alla andra. Det är enbart detta det handlar om.

Norwegian "skärper tonen" dvs de lockar och hotar i en salig blandning. Att sedan hundra tusentals europeiska och amerikanska flygbesättningar kommer att bli utbytta mot asiater är det tyst om, från Norwegians sida. En riktigt ful gubbe den där!
Anmäl inlägget
Vilka är Norwegians motiv
Skrivet av Linkan, 2015-06-30 08:00:44
Som i de flesta liknande fall tolkar parterna avtalet olika. De flesta avtal är inte så entydiga. Norwegian anser att de uppfyller reglerna medan DOT är tveksam om reglerna uppfylls. Båda parter anser nog att man har tolkat avtalet rätt.

Enkel fråga, gör Norwegian detta endast för att vinna konkurrensfördelar gentemot andra bolag.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev