Skriv ut  

Malmö Aviation bygger bas i Umeå

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 juli 2015
SAS gjorde ett försök men slutade. Det hindrar inte Malmö Aviation från att starta en nonstop-linje mellan Umeå och Göteborg. Dessutom byggs en bas för piloter och kabinpersonal i Umeå.

Malmö Aviation Bromma

I princip har Malmö Aviation flugit direkt mellan Umeå och Göteborg. Mellanlandningen på Bromma har bara inneburit en kort förlängning av flygtiden.

Men nu väljer Malmö Aviation att ta bort också stoppet på Bromma och starta en daglig nonstop-flygning mellan Umeå och Göteborg. Trafikstart är i januari och den nya linjen är en del i utvecklingen av linjenätet för BRA, det sammanslagna Malmö Aviation och Sverigeflyg. En del i det arbetet innebär att BRA kan växla flygplanstyper i trafiken, på Umeå men också i trafiken i stort. I ett första skede ska direktlinjen till Göteborg flygas med en SAAB 2000 och även de utökade frekvenserna mellan Umeå och Stockholm ska växla mellan Avro RJ100, SAAB 2000 och ATR72.

– Vi vill starta med rätt flygplanstyp och sedan öka i storlek i takt med efterfråga. Det är det sättet som vi traditionellt arbetar på och det är rätt väg att gå, säger Christer Paulsson, sälj-och marknadsdirektör för Braathens Aviation till Flygtorget.

SAS gjorde i början av året ett försök med en direktlinje mellan Umeå och Göteborg. Det var trafik en dag i veckan med en flygning som slingades ihop med Luleå. Den finns dock inte kvar längre.

– Det var en test som är avslutad och som det ser ut nu finns inga planer på att återuppta den, säger SAS presschef Henrik Edström.

Malmö Aviation väljer att inledningsvis flyga en daglig rotation mellan de två städerna. Satsningen på Umeå med dels direktlinjen, dels de ökade avgångarna till Stockholm, gör att Malmö Aviation också beslutat att sätta upp en bas med piloter och kabinpersonal i Umeå. De kommer att flyga SAAB 2000 ut på de sträckor i linjenätet där den sätts in.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

LIN
Skrivet av BN, 2015-07-09 11:12:35
LIN provade GOT-OSD-UME i slutet av 80-talet inkl utdelande av roliga T-shirts: "Jag har inte varit i Stockholm" (ungefär så...)
Anmäl inlägget
Jodå
Skrivet av Per, 2015-07-08 16:52:57
Carlsson har rätt, när SAS lanserade direktflyg från GOT till LLA och UME så var flygningarna samslingade.
Anmäl inlägget
lla-got
Skrivet av Jhh, 2015-07-07 14:41:31
SAS flyger ju faktiskt Luleå-Göteborg varje dag fortfarande och slingades aldrig ihop med Umeå.
Anmäl inlägget
Fel igen
Skrivet av Alex, 2015-07-07 11:08:22
Som vanligt fel i artikeln, sorgligt. Linjen skall flygas två gånger om dagen (vardagar), en på morgonen samt en på eftermiddagen/kvällen...
Anmäl inlägget
BRA
Skrivet av Paul christersson, 2015-07-07 08:34:58
Nu är det ju inte MA som bygger bas i ume utan BR. MA varslar och likaså BR. De varslar flygande personal alltså. Chefer fortsätter man anställa.
Anmäl inlägget
Crewbas
Skrivet av Falconetti, 2015-07-07 02:09:15
Falcon hade crewbas i Ume. Det fungerade utmärkt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev