Skriv ut  

Bromma fortsätter att växa

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 juli 2015
Tretton flygbolag och sexton destinationer. Och en trafik som ökat med fem procent jämfört med förra året. Bromma bygger nu om för att effektivisera de växande passagerarflödena.

Resandet på Bromma trotsar alla diskussioner som ifrågasätter flygplatsens framtid. Under sommarmånaden juni fortsatte både inrikes- och utrikesresandet att öka. Utrikesresandet ökade med 26 procent till fler än 28 000 resenärer, medan inrikesresandet ökade med 2 procent till nära 182 000 resenärer, jämfört med samma period 2014.

– Vi ser att intresset för att resa smidigt både utrikes och inrikes till och från Bromma har pekat uppåt under våren och vi ser ett fortsatt ökat intresse även i juni, säger Ulrika Fager, kommunikationschef Bromma Stockholm Airport.

Sammantaget innebär det att under första halvåret 2015 reste nära 1 236 000 resenärer till eller från Bromma Stockholm Airport. Det är en ökning med fyra procent jämfört med samma period 2014.

I sin tur ställer det krav på de olika flödena i och omkring flygplatsen. I sommar och en bit in i höst pågår därför både ombyggnad och projektering av kommande utveckling. Till del är det på planerings- och projekteringsstadiet, till del är det arbeten som redan satt igång.

– Vi förbereder ju för uppgraderingen till 3C vilket bland annat gör att vi arbetar ute på banan med banljusen.

Över huvud taget pågår en del geotekniska undersökningar. En del i 3C-beslutet innebär att banans tvärlutning ska vara justerad senaste 2021. Mer närliggande i tiden är det faktum att terminalen är för liten och behöver mer utrymmen, särskilt med en passagerartillväxt som inte verkar mattas av. En av de omedelbara åtgärderna är att fördubbla antalet toaletter i gateområdet. Det är en fråga som hamnat högst upp på passagerarundersökningarna en längre tid. Det ska även öppnas fler gater ut till airside.

– Det handlar om att utveckla Brommas resenärsflöden i våra lokaler, både in- och utvändigt, för att kunna erbjuda en ännu trevligare atmosfär och smartare flygplats för våra resenärer, säger Ulrika Fager.

Samtidigt pågår debatten om Brommas framtid och var ett ämne på ett flertal seminarier under Almedalsveckan. En nedläggning i förtid verkar i dagsläget vara allt mer avlägsen, särskilt som frågan nu kopplas till kapaciteten på Arlanda och möjligheten att säkra tillgängligheten till hela Stockholm.

– Vi jobbar vidare på att driva Bromma som en så effektiv flygplats som möjligt.

I dagsläget trafikeras Bromma regelbundet av tretton flygbolag: Blekingeflyg, British Airways/Sunair, Finnair, Flybe, Estonian Air, Flysmåland, Brussels Airlines, Golden Air, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg, Malmö Aviation och Sundsvallsflyg.

De flyger till sexton olika destinationer: Ronneby, Århus, Helsingfors, Växjö, Bryssel, Trollhättan, Östersund, Tallinn, Visby, Kalmar, Ängelholm, Halmstad, Göteborg, Malmö, Umeå och Sundsvall.



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Trafikverket: Brommas kapacitet behövs
Skrivet av Fredrik, 2015-07-10 10:55:18
Dessutom så är det väl bättre att investera de 4 miljarder som Swedavia har tänkt lägga ned på Bromma de närmaste åren på Arlanda istället. Arlanda kommer finnas kvar det kommer knappast Bromma åtminstone inte efter 2038. Tror inte Swedavia kommer dra in några 4 miljarder i vinst till 2038
Anmäl inlägget
Trafikverket: Brommas kapacitet behövs
Skrivet av Fredrik, 2015-07-10 10:52:06
Trafikverket och deras expertis flyttades över från LFV vid bildandet av TRV, så opartiska nja. Innan valet 2014 så släppte TRV en rapport där det tydligt framgick att BMA´s trafik skulle kunna hanteras på ARN, det blev ett jävla rabalder bla av dåvarande infrastruktur minister Catharina Elmsäter Svärd (M) och en vecka senare var rapporten reviderad och nu rymdes inte BMA´s trafik på ARN...
Anmäl inlägget
Trafikverket: Brommas kapacitet behövs
Skrivet av Per, 2015-07-10 09:06:31
Trafikverket, som väl får anses som oberoende part, har till uppgift att säkra Sveriges tillgänglighet även inom luftfarten.
Trafikverket har konstaterat att flygkapaciteten på Bromma behövs i Stockholm och Sverige. Denna kapacitet kan inte i nuläget flytta till Arlanda utan kraftiga investeringar där.
Tills annan flygkapacitet finns, som omhändertar Brommas passagerare och flygrörelser samt den förmodade tillväxten i flygnäringen i stort, förordar Trafikverket att Bromma behålls.
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av anonym, 2015-07-10 08:23:31
Bygg ut Arlanda och lägg ner Bromma
Anmäl inlägget
messerschmidtar
Skrivet av Henrik, 2015-07-10 07:55:45
Här kommer en initierade kommentar till en intressant artikel http://www.fokus.se/2015/05/hogljudd-luftstrid/
ps: Arlanda kan öka kapaciteten och möta Brommas trafik men Swedavia har inget intresse av det då man vill ha Bromma kvar
Anmäl inlägget
Uppdatera dej Paprikatåget
Skrivet av Henrik, 2015-07-10 07:52:01
Ja du, Sundström har sagt följande hittills: Kommunalpolitiker häng inte upp er på Bromma, Arlandas framtid är viktigare än Brommas i konkurens hänseende mot övriga Nordiska länder, prio är att undersöka hur Arn´s kapacitet kan ökas. Eller du kanske sitter med i utredningen och vet mer.....
Anmäl inlägget
Vänligen förklara
Skrivet av Teodor Brasved., 2015-07-10 05:10:49
för en yngling här nu: Varför skulle inte Arlanda klara av att svälja Brommas trafik? Jag har ingen åsikt om Brommas vara eller icke vara. Jag frågar bara av ren nyfikenhet.
Anmäl inlägget
Uppdatera dig
Skrivet av Paprikatåget, 2015-07-09 22:48:56
Vilket otroligt obildat inlägg, Henrik! Googla lite så får du se vad Sundströms enmansutredning har kommit fram till hittills.
Anmäl inlägget
Lägg ned klagosången av messerschmidtar
Skrivet av Blir så trött, 2015-07-09 22:29:54
Lika initierade kommentarer som vanligt på det här forumet
Anmäl inlägget
Jaha
Skrivet av Henrik, 2015-07-09 21:17:54
Nedläggning i förtid verkar i dagsläget vara allt mer avlägsen. Jaha har Flygtorget pratat med Sundström eller? Självklart kommer Sweadvia med alla medel sabotera utredningen det råder inga tvivel om. Men ryktena säger att Swedavia nu sålt Säve till ett fastighetsbolag, hoppsan ska det bli bostäder på Gtb´s andra flygplats. Men då kommer väl västra Sverige gå i konkurs eller......
Anmäl inlägget
Suck
Skrivet av Magnus, 2015-07-09 21:13:30
Luktar desperation från Swedavia med alla meningslösa press medelanden. Nu ökar vi med 0,5% jämfört med förra månaden. Mer intressant är att Swedavia tillåtit Avro RJ100 som enl. certifieringsvärdena överträder max buller gränsen på Bromma på 89db, staden överväger att lämna ärendet till åklagare
Anmäl inlägget
Nyhetstorka
Skrivet av C, 2015-07-09 20:21:05
Swedavia kommer med dessa meningslösa pressreleaser flera gånger i månaden. Denna artikel har noll nyhetsvärde.
Anmäl inlägget
Rättning
Skrivet av Kurt, 2015-07-09 15:20:54
..ett av Kullaflyg ska naturligtvis vara Kalmarflyg.
Anmäl inlägget
Flygbolag
Skrivet av Kurt, 2015-07-09 15:18:37
Är Blekingeflyg, Flysmåland, Kullaflyg, Kullaflyg, Gotlandsflyg och Sundsvallsflyg verkligen flygbolag? Tycker det är löjligt att man använder sig av såna här knep för att få det att låta som om att Bromma trafikeras av långt fler flygbolag än vad sanningen är, bara för att predika sin ståndpunkt att behålla Bromma flygplats. Bara 7 flygbolag trafikerar alltså Bromma, inte 13!!
Anmäl inlägget
Verkligen?
Skrivet av J.B., 2015-07-09 09:16:02
Tycker man ser mest parkerade flygplan på Bromma nuförtiden. En "rush" på morgonen och en eftermiddagen/kvällen. Däremellan lite strörörelser.

Betydligt livligare på Bromma flygplats förr. Faktiskt!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev