Skriv ut  

EU godkänner försäljning av Aer Lingus

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 juli 2015
En efter en har de olika ägarna gett ok. Nu är det klart att IAG köper irländska Aer Lingus. Men det är ett köp som kostat en hel del eftergifter.

Aer Lingus
Aer Lingus

Länge var det Ryanair som var spekulant på konkurrenten på Irland, det statliga flygbolaget Aer Lingus. Som anledning angavs att Ryanair dels ville göra sig av med en konkurrent, dels ta över långlinjeverksamheten. Aer Lingus spjärnade dock emot och det blev inget köp. Men Ryanair hamnade i fokus också när nästa spekulant dök upp, IAG, alltså British Airways, Iberia och Vueling. Länge blockerade Ryanair med sina nästan 30 procent av aktierna möjligheterna för ärkekonkurrenten BA att ta över.

Men nu är den långdragna processen över: Ryanair har sagt ja, Irländska staten har sagt ja och EU-kommissionen har sagt ja. Därmed går köpet igenom och Aer Lingus blir en del av IAG. Hur det ska gå till, om det ska flyga vidare som separat flygbolag likt Iberia och Vueling, eller om det ska integreras som en del i BA, är inte klart.

I och med köpet får IAG tillgång till en hel rad slots på Heathrow, en av de främsta orsakerna till köpet. Men det har också varit en av de hårda delarna av förhandlingarna. Med fler slots på Heathrow blir BA än mer dominerande och får ett försprång framför konkurrenterna. I villkoren för köpet måste IAG därför släppa fem par slotar. De får heller inte lägga ner de regionala linjerna från Irland till Amsterdam och andra större hubbar i Europa eftersom det skulle inskränka konkurrensmöjligheterna för andra flygbolag att få feedertrafik till sina linjer.

Vid sidan av att BA nu får fler slotar på Heathrow kan flygbolaget också dra nytta av att Dublin ännu är den enda flygplatsen i Europa med pre-clearence till USA. Det finns därför planer på att lägga en del av trafiken från London till USA via Dublin och därmed underlätta för passagerarna vid ankomsten till USA.

Aer Lingus har idag en flotta av enbart Airbus-maskiner, i första hand i A320-familjen. Långlinjekapaciteten består av sammanlagt åtta A330 i två versioner och nio A350-900 som ska levereras från 2018.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

EI
Skrivet av Cheesecake Farnerud, 2015-07-16 13:24:11
Aer Lingus kommer att finnas kvar som ett av branden i IAG precis som BA och IB. Kanske kan vi få se dem tillbaka till Arlanda nu?
Anmäl inlägget
IAG
Skrivet av Spiken, 2015-07-16 09:14:32
IAG=BA,IB,VY.
Fel detta stämmer inte.
IAG är moderbolaget till BA, IB och VY, inte samma sak och inte heller samma sak som endast BA.
Anmäl inlägget
Aer Lingus
Skrivet av KA, 2015-07-16 09:11:50
Tror inte att Aer Lingus kommer försvinna under British, kommer fortsätta att flyga precis som Iberia och Vueling.
Anmäl inlägget
Fel
Skrivet av FlygExpert, 2015-07-16 09:10:34
Dublin är en av två flygplatser i Europa som har pre-clearence till USA, Shannon är den andra.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev