Skriv ut  

Nya bud om flygtrafiken till Norrland

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 juli 2015
Konkurrensen på de långa linjerna till norra Sverige hårdnar. Nextjet drar tillbaka ansökan om att flyga själva till Lycksele när Estonian Air går in på svensk inrikes.

Trafikverket upphandlar trafik på de linjer som anses viktiga samhällsekonomiskt och där inget flygbolag flyger på kommersiella villkor. Men om ett flygbolag går in på en linje och flyger den på egen räkning tas den bort från upphandlingen. Det har bland annat skett på Gällivare och Arvidsjaur där Nextjet flyger själva på kommersiella villkor.

Så skulle också ha skett med sträckan Lycksele – Arlanda där Nextjet lämnade in en ansökan om att flyga själva vilket gjorde att den togs bort från de upphandlade linjerna.

– Vi ser det positivt att Nextjet bedömer att flyglinjen Lycksele-Stockholm/Arlanda är kommersiell, skrev Trafikverket i en kommentar.

Men nu har Nextjet dragit tillbaka sin ansökan och Trafikverket inleder därför en snabbupphandling av trafiken där första flygning på det nya avtalet ska ske den 25 oktober.

Den ändrade inställningen kan ha att göra med att Estonian Air har beslutat sig för att börja flyga inrikes på två norrlandsdestinationer: Gällivare och Arvidsjaur. En maskin baseras i Gällivare för att flyga slingar Gällivare-Arvidsjaur-Arlanda. Det sker då i direkt konkurrens med Nextjet som flyger på samma destinationer och hittills varit ensamma på linjerna.

– Vi samarbetar en hel del. Nextjet flyger linjen mellan Tallinn och Bromma åt oss medan vi tidvis flugit Örnsköldsvik-Arlanda för deras räkning. Jag räknar med att vi båda får plats på marknaden, sa Estonias vd Jan Palmér vid ett tidigare tillfälle till Flygtorget.

Det kan bli tal om fler rockader på norrlandslinjerna. Enligt Airliner-route har Nextjet planer på att slinga både Lycksele och Wilhelmina via Kramfors. Idag är det enbart flygningarna till Gällivare som går via Kramfors både norrut och söderut.

- Vi har haft bra beläggning på Kramfors – Gällivare eftersom det finns människor som arbetspendlar. Det finns logik i resonemanget att göra en mellanlandning på vägen och få tillträde till ytterligare en marknad, säger flygplatschefen i Kramfors Lennart Näslund till Flygtorget.

Flygtorget har sökt Nextjet för en kommentar.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nextjet
Skrivet av Thomas, 2015-07-22 11:33:26
Nextjet är i full färd med att urholka passagerarunderlaget på Gällivare flygplats med sin bristfälliga produkt. Hälften av årspassagerarna har redan försvunnit till andra flygplatser. Det kan bara bli bättre...
Anmäl inlägget
SCAL
Skrivet av Cheesecake Farnerud, 2015-07-21 15:28:18
Jag är ju inget universalgeni, men tror man på att OV skulle greja detta. Bättre med NextJet istället för flera baltiska raggarbolag.
Anmäl inlägget
Hej matematik.
Skrivet av Sixten, 2015-07-21 12:41:03
Genialiskt att utnyttja de matematiska lagarna som säger att två minus ger ett plus.
Att ingen tänkt på det förr.
Go Estonian, Go Nextjet, GoGoGo....
Anmäl inlägget
Ute
Skrivet av Nille, 2015-07-21 10:26:50
Estonia lär ryka ut från AJR och GEV innan nyåret.
Anmäl inlägget
Inrikes
Skrivet av Palmer, 2015-07-21 08:03:51
Estonian blir inte långlivade på svenskt inrikes. Att man gör det beror på att Jan Palmer är tryggare där än i rollen att utveckla Estonian i den europeiska utrikestrafiken. Där har han för små plan och små visioner. Synd att han förstör för NextJet som är mer hållbart i längden.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev