Skriv ut  

Nytt liv för Boeing 767

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 juli 2015
Fraktflygbolaget FedEx har säkrat framtiden för Boeing 767. En beställning på 50 fraktmaskiner och option på ytterligare 50 håller liv i produktionen till minst 2023 då modellen passerat 40-årsstrecket.

SAS hade på sin tid 18 flygplan av typen Boeing 767 och den var ryggraden i långlinjeflottan. De sista maskinerna fasades ut 2004 men modellen har fortsatt liv, trots att den första flygningen hos United skedde redan 1982. Hittills har 1 076 maskiner levererats, den sista passagerarversionen gick till Air Astana för drygt ett år sedan och frågetecknen för modellens framtid har varit många. Den möter dessutom hårt motstånd från Airbus och de framgångar som A330 har i olika nya versioner.
FedEx
FedEx

Men nu har FedEx lagt in en rekordbeställning på 50 Boeing 767-300F, dessutom med option på ytterligare 50 flygplan. Det innebär att FedEx har en order inne på sammanlagt 106 fraktmaskiner av typen 767 och är på väg mot en minskning av modellfloran i flottan. Framför allt är det de äldre MD10-10 och MD-11F som ska ersättas av Boeing 767 men också de närmare 90 Airbus S300 och A310 ska bytas mot 767:orna.  När leveranserna är genomförda 2023 kommer FedEx att ha Boeing 767-300F, Boeing 757-200F och Boeing 777F i flottan.

Boeing kan nu hålla liv i trotjänaren 767 i ytterligare sju-åtta år. Vid sidan av beställningen från FedEx bygger man även KC-46, en militär version av modellen som flyger som tankningsplan.

Vid sidan av B767F bygger Boeing även trippelsjuan i fraktversion och Boeing 747-8F. Det har även ryktats om att Dreamlinern på sikt även den ska tillverkas som fraktmaskin.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nice
Skrivet av Nice, 2015-07-27 11:48:33
En B767-400ER "neo" hade kanske varit säkrare än de sk."Dreamliners" ?
Anmäl inlägget
Skillnaden...?
Skrivet av F50, 2015-07-27 09:49:46
@Fredde

Skillnaden på B767F och B777F är ca 160ton Max Take Off Mass

:-)
Anmäl inlägget
Skillnaden...?
Skrivet av Fredde, 2015-07-26 22:33:33
Vad är skillnaden mellan B767-300F och B777F...? För en oinsatt verkar det märkligt att Boeing har två hyfsat liknande modeller att erbjuda och inte satsar allt krut på en av dessa...
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av KA, 2015-07-24 08:44:28
SAS borde ha behållit några 767 då dessa var inte minst vackra men också behagliga att flyga och hade dessutom tillåtit SAS att utöka långlinjenätet och flugit på destinationer inom 767 räkvid där A333/A343 är för stora.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev