Skriv ut  

Ryanair blir feederbolag till Norwegians långlinjer?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 augusti 2015
Flyg med Ryanair in till en flygplats och vidare med ett annat flygbolags långlinjer. Den idén lanserar ny Ryanair med ambitionen att bli feederbolag till bland andra British Airways och TAP. Även Norwegian har nämnts i diskussionerna.

Ryanair

Ryanair hade länge ambitionen att ta över det irländska flygbolaget Aer Lingus, i första hand för att komma över flygbolagets långlinenätverk. Det skulle vara ett enklare sätt att börja flyga intercont än att själva bygga upp en sån verksamhet. Nu är dock Aer Lingus sålt till IAG och raskt har Ryanair lanserat en ny idé för att närma sig långlinjeverksamheten.

– Under de kommande fem-tio åren ser vi oss som en feeder för andra långlinjebolag, har Michael O’Leary nyligen konstaterat i en intervju med Reuters.

Uppenbarligen är det inte bara ännu ett utspel från Ryanairs vd utan ett konkret förslag som diskuterats med bland annat Aer Lingus, TAP och till och med ärkerivalen British Airways.

– Fördelen för dem är att de får en betydligt billigare feeder på kortdistansen än från något annat flygbolag. Men de måste mentalt komma över det faktum att de ska ansvara för eventuella missade connections, fortsätter Michael O’Leary.

I första hand är det Aer Lingus och långlinjerna ut från Dublin som Ryanair fokuserar på och enligt egen utsago skulle kunna börja feeda till redan i slutet av året. I rapporteringen i brittiska media har även Virgin Atlantic och Norwegian nämnts som tänkbara samarbetspartners för Ryanair.

– Ja, det har ryktats om det. Men det är taget ur sitt sammanhang. Det vi har sagt är att vi naturligtvis är intresserade av att samarbeta med alla flygbolag på Gatwick för att underlätta för våra resenärer. I första hand sker det inom ramen för Gatwick Connect, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson på Norwegian.

Det är en passagerarservice på flygplatsen som är till just för resenärer som har transit på flygplatsen mellan två olika flygbolag. I många fall innebär det ett byte utan genomgående biljetter och flygplatsen underlättar det genom en snabbare incheckning och bagagehantering.

– Självklart vill vi vara med och underlätta för våra passagerare på Gatwick så att de kan komma vidare på våra långlinjer till USA, bland annat till Boston som vi inviger nästa år. Exakt hur ett sånt samarbete ska utformas är inte klart men kan omfatta flera olika flygbolag. Medan Dublin och Lissabon är en del av Ryanairs linjenät är Gatwick, där Virgin Atlantic och Norwegian håller till, inte det. Stansted där Ryanair har en av sina större hubbar har bara ett fåtal interkontinentala linjer, främst charter.

Men det kan komma att ändras. I den infekterade debatten om framtiden för Londons flygplatser har Willy Walsh, vd för British Airways officiellt tagit avstånd från planerna på en tredje bana på Heathrow och bland annat nämnt Stansted som möjlig flygplats för några av bolagets långlånglinjer. Det skulle i så fall kunna öppna för ett samarbete mellan BA och Ryanair, två flygbolag som hittills enbart varit ilskna konkurrenter.



Kommentera artikeln
Det finns 21 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ryan air är flygbranchens vägledare
Skrivet av calle Ronn, 2015-08-14 10:53:18
Ryan gör rätt, ser till att facket hålls utanför på ett effektivt och vägledande sätt. Facket bara förstör människor och deras kreativitet samt och gör folk lata/uppkäftiga, folk som inte har något i huvudet överhuvudtaget samlas i facket.
Anmäl inlägget
Hearsay
Skrivet av baggen, 2015-08-14 08:56:10
@pilot Anonymt "hearsay" om sekretessbelagte ,interne personalsaker her på torget? Ikke spesielt troverdig.
Anmäl inlägget
Företagsledarbusar, med bäst före datum passerat.
Skrivet av Pilot, 2015-08-14 03:45:52
Vem är värst, ja det är frågan.

Träffade en Norwegianpilot nyligen, som berättade att stämningen är extremt dålig. Orsaken är avskedandet av piloternas huvudskyddsombud.

Kjos kommer att förlora i arbetsdomstolen, eftersom det inte finns något konkret mot skyddsombudet förutom att han var bekymrad över arbetsmiljön under strejken.

Kjos uppträder mer och mer despotiskt, det är trist.
Anmäl inlägget
Tyvärr inte
Skrivet av Sol, 2015-08-14 00:03:41
Det är inte missanpassning att inte gilla Ryan.
Ryan är en missanpassning. De utnytttjar kapitalismen till sin a extrema gränser. Inget att vara stolt över.
Jag förordar en öppen marknad. Men Ryan spelar inte ett öppet spel, så de har inget där att göra.
Håller med alla som bojkottar Ryan.
Olerey är nära Lenin i sin teori....
Anmäl inlägget
håller med om: ryan störst bäst vackrast
Skrivet av du ! solidaritet, 2015-08-13 23:09:24
Den där solidaritet är en ökänd socialbidrags tagare som alldrig gjort ett vettigt hantag, men han åker kontinuerligt med ryan för att de är billigast.
Det är otäckt att folk blir så så missanpassade, en effekt av den moderna världens mentala miljöskador.
Anmäl inlägget
håller med om: ryan störst bäst vackrast
Skrivet av du ! solidaritet, 2015-08-13 23:06:54
Den där solidaritet är en ökänd socialbidrags tagare som alldrig gjort ett vettigt hantag, men han åker kontinuerligt med ryan för att de är billigast.
Det är otäckt att folk blir så så missanpassade, en effekt av den moderna världens mentala miljöskador.
Anmäl inlägget
Ingen bör samarbeta med Ryanair
Skrivet av Solidaritet, 2015-08-13 22:16:16
Ryanair ska spelas ut ur branschen precis som ohyra drivs ut ur ett hus. De skall motarbetas på alla fronter. Ett skadedjur som fått flygbranschen att ruttna inifrån. Det finns inget positivt med att utnyttja människor, inte änns flygbiljetter för 50kr. Moral och solidaritet, vad hände med det?
Anmäl inlägget
ryan air störst bäst vackrast
Skrivet av olleli , 2015-08-13 20:15:53
Nu har jag skrivit 3insändare, som flygtorget tar bort, det ser ut att om man skriver possitivt om Ryan air tas insändaren bort, har hävdat länge att journalister och tidskrifter köps av, sas köper flygtorget, prova skriva possitivt om ryan air så tas din insändare bort. Det är så det funkar i verkligheten.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Mats, 2015-08-13 17:50:53
Ännu en rubrik utan substans av flygtorget!
Ryan flyger just inte till LGW, och i nuläget inga kända planer.
Kojs och Olery är väsentligt skilda väsen, så också flygbolagen. De vilar på helt olika grunder och har två helt olika strategier. Det enda gemensamma de har är att de kallar sig "lågprisbolag" och de går med vinst.
Olery sa vid ett tillfälle att om 10 år finns det tre stora spelare i Europa som går med vinst. Ryan Easy och Norwegian. Beredd på att hålla med.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Mats, 2015-08-13 17:50:51
Ännu en rubrik utan substans av flygtorget!
Ryan flyger just inte till LGW, och i nuläget inga kända planer.
Kojs och Olery är väsentligt skilda väsen, så också flygbolagen. De vilar på helt olika grunder och har två helt olika strategier. Det enda gemensamma de har är att de kallar sig "lågprisbolag" och de går med vinst.
Olery sa vid ett tillfälle att om 10 år finns det tre stora spelare i Europa som går med vinst. Ryan Easy och Norwegian. Beredd på att hålla med.
Anmäl inlägget
Varför gynna slavbolag?
Skrivet av Varför?, 2015-08-13 16:26:55
Varför skulle jag gynna ett flygbolag som Ryanair som tar betalt för sin anställningsintervju?
Varför gynna detta bolag som låter småpojkar betala sin TR för att få flyga för dom?
Varför betala för en flygbiljett när du vill till din destination fast du hamnar 10 mil från ditt resmål?
Ja listan kan göras mycket längre!
Anmäl inlägget
flygtorget tar bort indändare
Skrivet av olleli , 2015-08-13 11:03:07
Flygtorget sencurerar och de publicrar bara vad de själv tycker,de tar bort många insändare, kanske publicerar de åxå mot spec betalning, detta är inte självklar öppen jounlalistik, utan stenhårt kontrollerad cencur,
Anmäl inlägget
Vad händer...
Skrivet av oja, 2015-08-12 22:05:01
...när feederbolaget inte hinner fram i tid (inte så ovanligt) för den stackars betalande resenären?...personligt KAOS som vanligt
Anmäl inlägget
ledare
Skrivet av petr, 2015-08-12 16:43:54
han är en entreprenör ut i fingerspetsarna, men en företagsledare är han dock inte! mer usel ledare får man leta efter. ingen på kontoret vågar gå emot honom.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av ?, 2015-08-12 14:00:31
Ja, du tycker inte att han har lyckats om du ser vad han byggt upp och antalet arbetstillfällen han skapat? Får man fråga vilka företagsledare du jämför med?
Anmäl inlägget
Bättre tider.
Skrivet av Amadeus, 2015-08-12 12:30:13
Norwegian vill nog både gå och fungera bättre utan Kjos då han är en usel företagsledare.
Anmäl inlägget
Southwest
Skrivet av pf, 2015-08-12 11:09:18
de sa at Southwest ikke kunne fungere etter at Herb Kelleher ga seg som sjef for det bolaget, det går bra endå det vil også skje med Norwegian uten Kjos som toppsjef i fremtiden.
Anmäl inlägget
Exit förbereds
Skrivet av CB, 2015-08-12 10:59:52
Helt logiskt att den gamle Kjos drar sig ur sitt bolag. Han är nästan 70 år. Så Norwegianbesättningarna kommer att bli Ryanairbesättningar.

Spännande!
Anmäl inlägget
DY+FR?
Skrivet av ABC, 2015-08-12 10:06:02
Ryanair och Norwegian har närmast inentiska produkter och tillika exentriska chefer. Kanske är en match made in heaven?
Anmäl inlägget
Hoppas det blir verklighet
Skrivet av Ryan pilot, 2015-08-12 09:28:45
Jag och c.a 10.000 Ryan anställda
hoppas verkligen inte att Ryanair går i kk.
Tycka vad man vill om Michael O´Leary
utan honom hade inte bolaget varit där man är idag.
Anmäl inlägget
Hoppas inte det blir värklighet.
Skrivet av Erland Larsson, 2015-08-12 08:52:42
Jag hoppas Norwegian håller sig borta från Ryanair att det inte blir något sammarbte för jag tycker Michael O´Leary är en riktig idiot och hönsjärna det är hela tiden riktiga idiot ut spel, från hans sida alla ska stryka han medhårs hela tiden. vad kommer det för idiot ut spel här näst är han ledsen för att han inte fick köpa Aer Lingus för att eu insåg att han skulle dominera på Irland. Jag hoppas att Ryanair går i konkurs snart.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev