Skriv ut  

Nytt flygbolag tar över efter Iraqi Airways

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 augusti 2015
Iraqi Airways får inte flyga till Europa sedan EASA nekat flygbolaget tillstånd. Men trafiken går trots det vidare till Malmö och Stockholm sedan en underleverantör tagit över.

I förra veckan drogs tillståndet för det statliga flygbolaget Iraqi Airways in med omedelbar verkan. Det var den europeiska flygsäkerhetsorganisationen EASA som nekade att utfärda ett TCO, Third Country Operation authorisation och utan ett sådant får länder utanför EU inte flygtillstånd.

– Det var en samlad bedömning av flygsäkerheten i flygbolaget som fällde utslaget. Det fanns påpekade risker på ett flertal områden och EASA hade krävt in åtgärder som inte uppfyllts, därför drogs tillståndet in, säger Simon Posluk på Transportstyrelsen till Flygtorget.

Flygförbudet trädde omedelbart i kraft och medgav bara dispens för de flygningar som var i luften. Iraqi Airways har haft trafik på Sverige, Danmark och Tyskland. Tidigare har det även funnits en linje till Wien men det stoppades redan tidigare av de österrikiska myndigheterna. I princip har det även funnits inskränkningar för flygningar till Storbritannien och därför har flygningarna till Manchester varit slingade via Malmö.

– De brittiska myndigheterna kräver att flighten är ren, alltså att vi har gjort säkerhetskontroller, röntgat bagage och kontrollerat resehandlingar. Det ska vara Schengenstandard när de ankommer England, säger Peter Weinhandl, vd på Malmö Airport till Flygtorget.

Förbudet att flyga på EU är kännbart för flygbolaget och därför har man nu snabbt tagit ett annat flygbolag som på wet lease-basis flyger trafiken. Förbudet att flyga på EU gäller enbart för flygplan på Iraqi Airways eget AOC. Efter ett kort mellanspel med ett flygbolag från Malta är det nu det grekiska flygbolaget Hermes Airlines som tar över trafiken på Malmö med en A320. Det blir samma transitsystemet där innan den vidare flygningen till Manchester fortsätter. På Arlanda är det fortfarande oklart vilket flygbolag som tar över verksamheten.

Iraqi Airways har varit en trogen kund hos Boeing och även den nya flottan består till största delen av Boeing 737-800 och Boeing 777-200, det finns också en beställning inne på 10 Dreamliners. Trots den moderna flygplansflottan har alltså EASA bedömt att säkerhetsnivån är alldeles för låg.

– Flygbolaget måste nu börja om hela processen med en ny ansökan om ett TCO. Det är en tämligen lång process och kan ta cirka ett år att få igenom, säger Simon Posluk.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Duck
Skrivet av Json, 2015-08-18 05:12:38
Hermes... Suck. Alltid krångel, alltid försenat.
Anmäl inlägget
Nya flygplan eller säker personal.
Skrivet av Robban, 2015-08-13 18:36:58
Nya flygplan behöver inte betyda att det är säker.... Personalen kan fortfarande vara livsfarlig.
Anmäl inlägget
Sämre
Skrivet av Hermes Airlenes, 2015-08-13 15:41:09
Jaha nu börjar man flyga med gammal skit istället för Iraqis fina Boeing 737-800. Blev säkerheten bättre? Svar: Nej!!
Anmäl inlägget
ICAO
Skrivet av SMS, 2015-08-13 13:14:09
ICAO i Montreal ålägger alla FNs medlemstater att ha en fungerande kvalitetssystem hos sina operatörer. Tydligen hade de inga "proaktiva" procedurer i sin operation.
Anmäl inlägget
vilken marknad?
Skrivet av Vertigo, 2015-08-13 12:50:26
Ahmed, du får gärna skicka en fakta länk angående rasismen mot Iraqi Airlines. Vad angår marknaden, så är den för det första inte så stor. För det andra är den väl täckt av flertalet flygbolag: Emirates, Flydubai, Air Arabia, Turkish Airlines, Pegasus, Atlasjet för att nämna ett fåtal.....
Anmäl inlägget
SV: Ren rasism mot Iraqi Airlines.
Skrivet av MileHigh, 2015-08-13 12:50:03
Lägg ner rasistkortet. Om EASA gör en kontroll och finner punkter som skall åtgärdas så gör de inte detta pga någon sorts rasism. I slutändan handlar det om flygsäkerheten och inget annat. Alla flygbolag genomgår dessa kontroller, även då svenska bolag. Skillnaden mellan Iraqi och andra bolag är att Iraqi inte vidtagit åtgärder för att förbättra sina rutiner och därav blivit av med sitt TCO, så enkelt är det.

Vet du överhuvudtaget hur dessa kontroller genomförs och varför de görs?
Anmäl inlägget
Avtal
Skrivet av Viking Airlines Forever, 2015-08-13 12:40:31
Finns ett bilateralt avtal mellan Irak och Skandinavien (Sverige Norge Danmark)
Anmäl inlägget
Ren rasism mot Iraqi Airlines.
Skrivet av Ahmed, 2015-08-13 11:22:01
Väst skyddar sina marknader.
Anmäl inlägget
Etniska flygbolag/lurade passagerare??
Skrivet av alexander hed, 2015-08-13 11:12:22
Hur lange skall dessa s.k "etniska" flygbolag tvingas agera..flera av dessa gar regelbundet i konkurs eftersom de ar underfinansierade och lamnar flygpassagerare strandade i Teheran eller Baghdad eller Basra..och andock fortgar denna bluff???
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev