Skriv ut  

Eurowings nästa prövning för DOT

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 augusti 2015
Ännu har inte Norwegian fått något svar från amerikanska transportmyndigheten. Samtidigt har tyska Eurowings lämnat in en liknande ansökan om att starta lågkostnadstrafik till USA. Trafik som ska flygas av besättningar från Turkiet. Det blir ytterligare en svår prövning DOT att hantera.

I november är det två år sedan som Norwegian Air International lämnade in en ansökan om trafikrättigheter på USA. Departement of Transportation, DOT, har fortfarande inte lämnat något svar vilket bland annat skapat politiska konflikter mellan EU och USA, där EU menar att USA bryter mot de avtal som finns och som reglerar trafiken mellan Europa och USA. Det motstånd som Norwegians ansökan orsakat kommer i första hand från amerikanska pilotfack och de större amerikanska flygbolagen. Argumentet är i stort desamma som används i den pågående dispyten med de stora flygbolagen i Mellanöstern: de amerikanska flygbolagen hamnar i underläge på grund av orättvis konkurrens och det riskerar amerikanska jobb.

 

I mitten av juli fick DOT ytterligare en ansökan som i mångt och mycket påminner om den som gäller Norwegian Air International. Det är lågkostnadsbolaget Eurowings, helägt dotterbolag Lufthansa som nu ska börja flyga långlinjer till lågkostnad och en av de första linjerna ska gå mellan Köln och Fort Lauderdale. Men Eurowings ska inte flyga själva utan har leasat in SunExpress Deutschland, som i princip är detsamma som SunExpress, ett turkiskt flygbolag som Lufthansa är hälftenägare i tillsammans med Turkish Airlines. Flygningarna till USA ska alltså gå under Eurowings namn men bemannas av piloter och kabinpersonal från Turkiet, ett land som står utanför EU.

Lufthansa, som använder Eurowings betydligt lägre produktionskostnader för att konkurrerar med de europeiska lågkostnadsbolagen, har tidigare varit skarpa kritiker av Norwegian Air International. Nu befinner de sig, via ansökan från det egna flygbolaget Eurowings, i samma position och vill ha just ett sådant trafiktillstånd som de tidigare menat att Norwegian inte ska få.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Detta är anledningen till Norwegians problem.
Skrivet av Kalle, 2015-08-24 14:49:49
Paragraf 17 i luftfartsavtalet mellan EU och USA, tillåter inte arbetskraftsshopping eller bekvämlighetsflagg. Precis det som Norwegian ägnar sig åt. Det är dessutom olagligt, se artikeln. Med europeisk baserad crew i flygbolag med europeiskt AOC, är det något helt annat.

http://ipad.dagbladet.no/2015/08/17/nyheter/lufttransport/fly/norwegian/lo/40651033/
Anmäl inlägget
Okunnigt flygtorget.
Skrivet av CB, 2015-08-24 09:47:18
Europeiska besättningar i ett flygbolag med europeiskt AOC, vad är problemet?

Norwegian flyger med thailändsk billigcrew utan europeiskt arbetstillstånd, på norskt AOC.

En ENORM skillnad!
Anmäl inlägget
Noll koll
Skrivet av Bullshit, 2015-08-22 20:33:32
SunExpress Germany är ju för fn europeiskt. Vad dillar Flygtorget om. Okunnigt igen!!!
Anmäl inlägget
Anders Carlsson ljuger??
Skrivet av Robban, 2015-08-22 12:48:47
Det är väl 100% falsk info i artikeln. SunExpress i Tyskland är ett EASA bolag med AOC i Tyskland, det är inte samma bolag som det med AOC i Turkiet och Anders Carlsson förstår inte innebörden av "i princip samma bolag"!!
Artikelförfattaren ljuger alltså när han påstår att de kommer att flyga med turkisk besättning baserad utanför EU.
SunExpress Germany flyger under ett EASA AOC utfärdat av tyska myndigheter och de är baserade i Tyskland och inte i Turkiet.
Anmäl inlägget
Janne din idiot
Skrivet av Hans, 2015-08-21 20:24:40
Alla SAS muppar klagar på norwegians upplägg. Fler som spar efter och SAS drabbas hahaha
Anmäl inlägget
Sas???
Skrivet av Janne, 2015-08-21 17:24:31
Och vad fan har denna artikel med Sas att göra???
Idiot!!!
Anmäl inlägget
Tystand
Skrivet av Hans, 2015-08-21 16:11:13
Väldigt tyst från Linkan, Pierre, Nils mfl.. Inte lika kul när verkligheten kommer ikapp SAS även från annat håll??
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev