Under sommaren har Arlandas långa bana, bana 1, alltså 01 left/19 right, hållits stängd för reparation och underhåll. Under sex veckor har man lagt ny beläggning vilket omöjliggjort trafik på banan och alla flygningar varit hänvisade till de två korta banorna.
När bana 1 togs i drift igen var det enbart för starter. Att bana 1 inte kan användas för landning finns meddelade i ett Notam från Swedavia.
Arbetet med att installera den nya ILS:en och kalibreringen av den har hänvisat alla starter till bana två och tre. Att det inte genomfördes under tiden som beläggningsarbetet pågick, beror bland annat på att utrustningen inte kan kalibreras med arbetsfordon på banan. Att bana ett därmed saknar inflygningssystem har orsakat kritik från flygbolag och piloter som menar att en flygplats av Arlandas dignitet måste ha backup när de normala inflygningshjälpmedlen inte är i drift. Under övergångsperioden, innan ny ILS är på plats, tillåts inte heller visuella inflygningar till bana ett, annat än vid dåligt väder.
– Nej, det är riktigt att vi inte har någon backup till befintliga ILS. Om det ska installeras får framtiden utvisa, säger Klas Nilsson, presschef på Swedavia till Flygtorget.
Under den gånga helgen stängdes bana 1 åter för både start och landning när det gjordes testflygningar för den nya ILS:en. Enligt uppgifter till Flygtorget har det skapat osäkerhet hos flygbolagen om banan var i funktion eller inte. Det beror i sin tur på en del förvirring kring hur inskränkningarna i trafiken under helgen har meddelats. Att bana 1 inte kan användas går normalt sätt ut i ett Notam-meddelande. I helgens stängningar fanns det inget Notam. Avstängningen för både start och landning gick istället ut som ett AFIS från LFV och kan, enligt uppgifter till Flygtorget, ha haft svårt att nå fram till berörda flygbolag.
– Testflygningarna räknas som mindre och regelbundna åtgärder och då behöver det inte gå ut som ett Notam utan räcker med ett AFIS. Men det är beklagligt om informationen missat. Vi räknar med att vara i full sving med bana 1 i månadsskiftet augusti/september. Sedan dröjer det ytterligare några veckors inkörning innan vår nya ILS kan användas också för landningar kategori II och III på bana 1, säger Klas Nilsson.
NOTAM - Notice to airmen
Det finns 19 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Arlanda storflygplats Ha Ha!
Skrivet av Lilla Stockholm, 2015-08-29 22:56:49
Att kalla Arlanda för storflygplats!!!?????
|
|
Skrämmande
Skrivet av Morgan, 2015-08-27 08:00:16
Om uppgifterna här stemmer är det riktigt illa. Når togs VOR inflygningar bort? Och VARFÖR? Visuell inflygning ved dåligt väder? Snacka om flyplatsen tvärtom. Att en bana är stängd är nödvändig information for flyget. Allt annat är nonsens. Eller tycker Swedavia att en stängd bana är en intern angelägenhet kanske :-/
|
|
inflygning..
Skrivet av ole.., 2015-08-26 19:09:49
så länge det finns pengar till nya hotell och kontor och karamellen så är swedavia nöjda..att man har en flygplats som håller på att falla sönder... på riktigt.. är ett mindre problem..
|
|
Arn halkar efter
Skrivet av Markus, 2015-08-26 15:52:03
Direkt när bana 1 "sätts ur spel" blir det problem på Arlanda. Sånt ska inte få ske på en huvudstads flygplats. Det var ett misstag att inte göra en riktigt lång bana när bana 3 byggdes. Var är det pragmatiska tänkandet? När Finavia byggde sin tredje bana på Hel så gjordes den 3060 m lång
|
|
VOR-DME
Skrivet av S, 2015-08-26 14:19:28
@Ej inflygare, proceduren är inte längre publicerad eftersom Swedavia inte tyckte att det behövdes. Nu ser vi dock i vanlig ordning att det kanske hade varit bra att behålla den.
|
|
Swedavia
Skrivet av Peter, 2015-08-26 11:47:30
Det är bara att konstatera att Swedavia saknar kompetensen att driva flygplatser. Har mycket svårt att tänka mej att andra storflygplatser i världen hanterar sånt här på samma sätt.
|
|
..
Skrivet av frank, 2015-08-25 22:10:48
Har hört att ils-systemet är felaktigt positionerat...
|
|
VOR-DME
Skrivet av Ej inflygare, 2015-08-25 20:59:59
Går det inte att göra en VOR-DME inflygning medans ILS ligger nere?
|
|
Skitsnack
Skrivet av Qalle, 2015-08-25 19:32:41
Swedavia har sagt att det inte är något banproblem på Arlanda och inte heller med längden på banorna....det har dom diskuterat med sina kunder och inget som kunderna är oroliga för!!! (ironi)
|
|
@peter
Skrivet av Papi, 2015-08-25 14:34:19
Va snackar du om?
|
|
Göra två saker samtidigt ?
Skrivet av Nizze, 2015-08-25 14:06:39
Går det inte att både repa banan och installera ILS samtidigt?
|
|
hmm
Skrivet av a, 2015-08-25 13:38:28
"Under övergångsperioden, innan ny ILS är på plats, tillåts inte heller visuella inflygningar till bana ett, annat än vid dåligt väder."
|
|
Tröttsamt
Skrivet av Peter, 2015-08-25 10:31:49
Typiskt SAS att ställa in linjer för att bana ett är ur drift. Tacka vet jag Norwegian. Dom betslar i alla fall gör att kunna använda banorna utan ILS.
|
|
re: mälarkis
Skrivet av GVR, 2015-08-25 10:20:27
Man gör som på Landvetter.
|
|
Starta inte landa
Skrivet av Piotr, 2015-08-25 10:09:35
Man kunde starta på bana 1 men inte landa...detta eftersom ILSen är U/S...
|
|
Hur i London?
Skrivet av Mälarkis, 2015-08-25 09:35:17
Hur gör de på Heathrow när de ska reparera en av deras banor?!
|
|
Dåligt väder
Skrivet av X, 2015-08-25 09:31:53
Ett litet missförstånd beträffande dåligt väder. Visuella inflygningar tillåts vid nöd och då dåligt väder omöjliggör instrumentinflygning. Med dåligt väder här avses då framförallt CB-celler på finalen på övriga banor. Då går det bra att flyga in visuellt.
|
|
ILS
Skrivet av Tim, 2015-08-25 09:22:08
Visuell inflygning endast vid dåligt väder?
|
|
Föga förvånande
Skrivet av Jacobsson, 2015-08-25 09:19:36
Att Swedavia inte klarar av att informera och inte heller kan hantera ban renovering på ett bra sätt. Arlanda flygplats är och förblir en inferiör och otroligt dåligt skött flygplats i Europa
|
|