Skriv ut  

Ny flyglinje med Estonian Air

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 augusti 2015
I två år har Örebro stått utan flygtrafik till någon av de större hubbarna. Men nu har Estonian Air tagit ytterligare ett steg in på den svenska marknaden och ska flyga sträckan Örebro – Köpenhamn.

Estonian Air
Estonian air Embraer 170

Det är två år sedan som Örebro senast hade trafik till Köpenhamn. Då la Nextjet ner linjen på grund av bristande lönsamhet. Nu återuppväcks en reguljär flyglinje till Kastrup och denna gång är stödet från både politikerna och näringslivet betydligt starkare, menar Mikael Smedberg, vd för Örebro Airport.

– Efter ett par års intensivt arbete och med stort engagemang från både näringsliv och ägare känns det riktigt glädjande att vi kan presentera en nyhet som stärker regionens och flygplatsens utveckling, säger Mikael Smedberg, vd för Örebro Airport.

Flygplatsen har idag främst charter- och fraktflyg, tillsammans med en reguljär linje till Malmö. Samtidigt pågår en utveckling där rullbanan förlängs från nuvarande 2 600 meter till 3 300 meter. Det är en utveckling som görs med ambition att kunna ta emot tyngre fraktmaskiner och eventuellt också hantera större, långväga chartertrafik.

Den nya linjen, som startar den 26 oktober, finansieras av kommunen och regionen som tillsammans garanterar ekonomin i trafiken med sammanlagt sex miljoner per år under tre år. Det är ett upplägg liknande det som gett bland andra Karlstad och Jönköping en flyglinje till Frankfurt.

Det är Estonian Air som ska operera linjen med en CRJ700 och två avgångar per vardag och en på söndagar. I och med ett befintligt interlineavtal med SAS underlättas transit och bagagehantering på Kastrup. Örebro-Köpenhamn är flygbolagets andra svenska linje och startar samtidigt med den rena inrikestrafiken mellan Arlanda och Gällivare.

– Det är en del i vår strategi för framtiden att dels stå för trafiken till och från Estland, dels vara en capacity-provider för andra flygbolag, eller som här för en region, säger Jan Palmér, vd för Estonian Air till Flygtorget.

De två uppdragen anstränger den egna flottan på i huvudsak fem CRJ900 när Embraer-maskinerna fasas ut. Trafiken i Sverige ska därför flygas med inhyrda CRJ700. Varifrån de kommer är ännu inte klart.

– Att vi nu har två ben att stå på har gett resultat också i ekonomin. I sommar har vi haft positiva siffror både i juni och juli, och just juli är extra roligt eftersom det säkert var tio år sedan sist.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Re: Kulan
Skrivet av Kalle, 2015-08-27 16:14:46
Då lokalmedia i Östergötland inte har lyft den frågan, vilket de har en förmåga att vara väldigt duktiga på samt att ingen av flygplatserna har vid starten av KLM, SAS eller FlyBe gått ut med information om att näringsliv eller det offentliga upphandlar trafiken.

Sen är det ju en definitionsfråga att säga gratis då båda flygplatsbolagen går back med runt 10 miljoner per år men det är ju legio gällande infrastuktur.

Är det någonstans jag har missat att kolla som talar emot min tes?
Anmäl inlägget
Fråga till Kalle
Skrivet av Kulan, 2015-08-27 14:54:05
Undrar förstås då om du besitter kunskap om att typ Linköping osv har sin trafik gratis?
Anmäl inlägget
Snabbt slut
Skrivet av Medem Förrutt, 2015-08-26 23:28:25
Tyvärr. Herr Palmér lovade mycket och höll tunt i Växjö.
Dröjer inte många veckor innan det flygplanet behövs någon annanstans än i Örebro.
Anmäl inlägget
Svar till kalle
Skrivet av Östgöte, 2015-08-26 21:38:15
Lite lustigt. I Linköpings fall så har de ju ganska bra passagerar siffror och hyfsat mycket business resnärer tack vare Saab. I Norrköpings fall så har de ju bara Helsingfors numera. Den linjen känns som att den borde gå back, men den finns kvar. (Ofta går maskinerna med typ 15-30 st till Helsingfors är min uppfattning.)
Anmäl inlägget
Även Borlänge
Skrivet av Johan, 2015-08-26 12:13:10
Om man väljer att flyga vidare till Borlänge likt den linjen som kör från Malmö gör skulle passagerarunderlaget växa ganska betydande...
Anmäl inlägget
Varför
Skrivet av Kalle, 2015-08-26 10:07:26
Hur kommer det sig att vissa regionala flygplatser måste betala för trafik när vissa, typ Linköping och Norrköping har sin gratis?
Anmäl inlägget
Modernt flygpan, få flygtimmar..
Skrivet av Frågande, 2015-08-26 09:51:35
Hur hög blir timkostnaden om flygplanet bara flyger i snitt 20 timmar per vecka?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev