Skriv ut  

Kalmarflyg byter till ATR 72 och anställer i kabinen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 augusti 2015
Ny flygplanstyp och senare i år nytt namn. Kalmarflyg har sett en ökning av antalet passagerare under året och går i början av nästa år upp från SAAB 2000 till ATR 72-500. Det kräver nyanställning av mer kabinpersonal.

SAAB 2000 har varit stommen i Kalmarflyg sedan starten för sex år sedan. Trots konkurrens från SAS, som flyger omväxlande med Boeing 737 och ATR 72 har passagerartillväxten varit god och under första halvåret i år har den ökat med 6 procent, jämfört med samma period förra året.

– Nu är vi redo att ta nästa steg. I januari planerar vi att successivt börja flyga med ett större flygplan och i början av andra kvartalet kommer vi att ha växlat över till vårt nya flygplan, säger Anna Soltorp, regionchef för Sverigeflyg där Kalmarflyg ingår.

Det innebär att SAAB-maskinerna på sikt försvinner och ersätts av ATR 72-500. Det ökar antalet stolar med 22 vid varje avgång och kräver även nyanställning av personal både på marken och i kabinen. Bytet till ATR 72 är en del i den kommande sammanslagningen av Sverigeflyg och Malmö Aviation och namnbytet till BRA. Som förberedelser inför det nya namnet arbetar Kalmarflyg och systerbolagen just nu med att synkronisera tidtabeller för att göra det enklare att resa vidare från Bromma. För Kalmar ligger fokus på sträckorna Kalmar-Sundsvall, Kalmar-Umeå, Kalmar-Östersund och Kalmar-Visby.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ajajaj
Skrivet av Tor, 2015-08-30 12:55:32
Tråkigt, är ju ett jäkla nerbyte. 2000 är ju en fin maskin jämfört med en undermotoriserad pappstrut som ATR.
Anmäl inlägget
Xxx
Skrivet av @edvin, 2015-08-29 09:21:36
Nädu Edvin. Saab 2000 kommer att flyga länge än då de bara ligger runt 30000 cycles. Tror att Loganair i Skottland kommer att ta många. Finfina maskiner att ha i blåsten på öarna där.
Anmäl inlägget
2000
Skrivet av Edvin, 2015-08-28 13:37:43
Braathens 2000 är misskötta o slitna. Blir försäljning, eventuellt som reservdelsmasiner eller skrot
Anmäl inlägget
SAAB 2000?
Skrivet av Pendlaren, 2015-08-27 14:30:56
Vart tar S 2000 vägen? Nya linjer eller säljas?
Anmäl inlägget
Blekinge
Skrivet av Tim, 2015-08-27 10:58:31
Är det bara blekingeflyg nu som har Saab kvar?
Anmäl inlägget
Fel
Skrivet av Henrik, 2015-08-27 08:22:10
Som vanligt kollar ni aldrig upp fakta. Saab 2000 har inte alls varit "stommen" sen Kalmarflyg startades. De första åren flögs sträckan med Saab 340.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev