Skriv ut  

Amerikanskt tillstånd för Norwegian ännu långt bort

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 31 augusti 2015
Norwegians ansökan om trafikrättigheter på USA drog inledningsvis igång en het debatt. Sedan en tid är det dock helt tyst. Det kan innebära att hela tillståndsarbetet ligger nere och att något utslag kan dröja minst ett år till.

Senare i år är det två år sedan Norwegian lämnade in ansökan till amerikanska Department of Transport, DOT, om tillstånd att flyga vidare till andra destinationer från USA. Ännu har DOT inte lämnat några som helst kommentarer om ett eventuellt utslag på en ansökan som normalt tar högst ett par månader att behandla.

Och det kan det komma att dröja ytterligare en lång tid innan något besked kommer.

Enligt amerikanska medier, som citerar transportministern Anthony Foxx, har Norwegians ärende hamnat i kategorin ”pocket veto”. Det innebär i princip att ärendet har hamnat i limbo, inga berörda myndigheter tar i ämnet och det blir liggande. Ett beslut lär inte komma i år, kanske inte ens under 2016.

Troligen har Norwegians ansökan dragits in i den betydligt hetare konflikten mellan flygbolagen i mellanöstern och de tre stora amerikanska flygbolagen, United, American och Delta som vill inskränka möjligheterna för Qatar, Emirates och Etihad att flyga på USA. I det fallet menar de amerikanska flygbolagen att mellanösternbolagen får statliga subventioner som de använder till bland annat flygplansinköp. I fallet Norwegian är det istället frågan om vilka som bemannar flygplanen som de amerikanska flygbolagen påstår underminerar konkurrensen.

Problemet är att samtliga inblandade aktörer är anslutna till avtalen om Open Skies. En inskränkning av tillstånden i USA skulle vara ett brott mot det internationella avtalet och kan, om det blir allvar, leda till ett handelskrig mellan USA och Europa på flygområdet.

Anthony Foxx och kollegorna på DOT har alltså ett flertal heta frågor att ta sig an. Och i väntan på att de ska göra det väntar Norwegian på att få möjlighet att använda flygplatserna i USA som utgångspunkt för flygningar längre bort.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Uk är låglönecrew
Skrivet av Jag, 2015-09-01 18:04:32
Thai crew tjänar mer än scandinaviska crew.
Uk crew är förlorarna, de tjänar ca 1200euro. Det är utan tillägg som traktamente.
Den största basen kommer bli på lgw( London Gatwick)
Det skall öppnas baser i Spanien på fler ställen. DE tjänar inte ens 1200 euro.
Anmäl inlägget
Dispensen har löpt ut.
Skrivet av CB, 2015-09-01 10:04:08
Men den norska regeringen låter Norwegian flyga vidare, trots att de bryter mot lagen. Det är inte tillåtet för personal utan europeiskt arbetstillstånd, att flyga på norskregistrerade flygmaskiner.

"Vi skall hjälpa Kjos", som en minister sade.
Anmäl inlägget
Norwegian contract crew
Skrivet av Mr €, 2015-09-01 09:44:39
Nu flyger samma inhyrda besättningar samma omregistrerade flygplan till USA under Norwegian Long Haul AOC istället för NAI AOC på Norsk dispens given av SAS Norska ägare. SAS är så beroende av Norska intäkter att de Svenska/Danska ägarna inte kan kräva att Norrmännen låter crew immigrera till Norge och gå på Norska kollektivavtal.
Anmäl inlägget
Kan vara pga
Skrivet av Trötter, 2015-09-01 09:29:04
om ärendet inte avgörs finns det inget utrymme för NAI att stämma DOT. Finns inget beslut att överklaga eller stämma. Lite svälta räv över det hela.
Anmäl inlägget
Varför inte ett NEJ?
Skrivet av Hans, 2015-08-31 16:12:31
Så varför säger inte DOT NEJ?
Anmäl inlägget
Approval unlikely, continued.
Skrivet av Cbh, 2015-08-31 14:08:59
Such a business model permits the circumvention of various labor and safety laws only applicable in a legally binding employer/employee relationship.
Article 17 of the current EU US Air Transport Agreement states: "The opportunities provided by the agreement SHALL NOT undermine the labour standards, rights and principles, contained in the parties respective laws".
In consideration of the above, the NAI application is unlikely to be approved.
Anmäl inlägget
Approval unlikely
Skrivet av Cbh, 2015-08-31 14:07:42
The Bjorn Kjos business model provides for extensive use of contract pilots and cabin crew who are NOT employees of Norwegian, but employees of respective agencies located at various locations worldwide. These contract crew do not receive any oversight, protection, entitlements or any other benefits required by Norway Labour Law. Moreover, CONTRACT crew have NO union representation or negotiating rights with Norwegian whatsoever.
Anmäl inlägget
Open skies och att bryta mot regler.
Skrivet av Anton, 2015-08-31 13:18:09
Norwegian bryter mot paragraf 17 i open skiesavtalet. Den handlar om "labor standards" där arbetskraftsshopping och bekvämlighetsflagg enligt shippingmodell INTE är tillåtet.

Norwegian är det enda europeiska flygbolag som flyger med asiatisk låglönebesättning mellan Europa och USA. Den har inte europeiskt arbetstillstånd.

Hade de avstått sin billigcrew hade de enkelt fått sitt tillstånd, men konkurrensfördel över andra flygbolag är alltför attraktivt för Kjos.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev