Det finns 8 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Uk är låglönecrew
Skrivet av Jag, 2015-09-01 18:04:32
Thai crew tjänar mer än scandinaviska crew. Uk crew är förlorarna, de tjänar ca 1200euro. Det är utan tillägg som traktamente. Den största basen kommer bli på lgw( London Gatwick) Det skall öppnas baser i Spanien på fler ställen. DE tjänar inte ens 1200 euro.
|
|
Dispensen har löpt ut.
Skrivet av CB, 2015-09-01 10:04:08
Men den norska regeringen låter Norwegian flyga vidare, trots att de bryter mot lagen. Det är inte tillåtet för personal utan europeiskt arbetstillstånd, att flyga på norskregistrerade flygmaskiner.
"Vi skall hjälpa Kjos", som en minister sade.
|
|
Norwegian contract crew
Skrivet av Mr €, 2015-09-01 09:44:39
Nu flyger samma inhyrda besättningar samma omregistrerade flygplan till USA under Norwegian Long Haul AOC istället för NAI AOC på Norsk dispens given av SAS Norska ägare. SAS är så beroende av Norska intäkter att de Svenska/Danska ägarna inte kan kräva att Norrmännen låter crew immigrera till Norge och gå på Norska kollektivavtal.
|
|
Kan vara pga
Skrivet av Trötter, 2015-09-01 09:29:04
om ärendet inte avgörs finns det inget utrymme för NAI att stämma DOT. Finns inget beslut att överklaga eller stämma. Lite svälta räv över det hela.
|
|
Varför inte ett NEJ?
Skrivet av Hans, 2015-08-31 16:12:31
Så varför säger inte DOT NEJ?
|
|
Approval unlikely, continued.
Skrivet av Cbh, 2015-08-31 14:08:59
Such a business model permits the circumvention of various labor and safety laws only applicable in a legally binding employer/employee relationship. Article 17 of the current EU US Air Transport Agreement states: "The opportunities provided by the agreement SHALL NOT undermine the labour standards, rights and principles, contained in the parties respective laws". In consideration of the above, the NAI application is unlikely to be approved.
|
|
Approval unlikely
Skrivet av Cbh, 2015-08-31 14:07:42
The Bjorn Kjos business model provides for extensive use of contract pilots and cabin crew who are NOT employees of Norwegian, but employees of respective agencies located at various locations worldwide. These contract crew do not receive any oversight, protection, entitlements or any other benefits required by Norway Labour Law. Moreover, CONTRACT crew have NO union representation or negotiating rights with Norwegian whatsoever.
|
|
Open skies och att bryta mot regler.
Skrivet av Anton, 2015-08-31 13:18:09
Norwegian bryter mot paragraf 17 i open skiesavtalet. Den handlar om "labor standards" där arbetskraftsshopping och bekvämlighetsflagg enligt shippingmodell INTE är tillåtet.
Norwegian är det enda europeiska flygbolag som flyger med asiatisk låglönebesättning mellan Europa och USA. Den har inte europeiskt arbetstillstånd.
Hade de avstått sin billigcrew hade de enkelt fått sitt tillstånd, men konkurrensfördel över andra flygbolag är alltför attraktivt för Kjos.
|
|