Skriv ut  

Långlinjer framtiden för Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 september 2015
Norwegian är idag det tredje största lågkostnadsbolaget i Europa. Men till skillnad från konkurrenterna Ryanair och Easyjet, har Norwegian också långlinjer. Och det är på intercont, med en flotta på Dreamliners och Boeing 737 MAX som framtiden finns, menar Björn Kjos.

Det är feedertrafiken som gör det. Med ett linje nät som idag mäter sig med de större och traditionella flygbolagen i Europa bygger nu Norwegian upp en allt större långlinjeverksamhet. Det är en uppbyggnad som bara är i början av vas som ska komma, säger Björn KJos i en stort upplagd intervju med engelska Travel Weekly.

– Vårt huvudsakliga fokus, vår strategi, är long-haul. Short-haul blir mer ett tillägg, säger han i intervjun.

Det är framför allt etableringen på Gatwick i London som satt fart på utbyggnaden av långlinjerna. En första linje till New York som i höst går upp till daglig trafik har utökats med Los Angeles och snart kommer också San Jose, Boston och Baltimore. De två Dreamliners som idag är baserade på Gatwick utökas näst år med ytterligare två. Men det är inte där flygplanen ska hålla till, flygtidsuttaget bör ligga på 17-18 timmar per dygn. Det innebär slingor som Gatwick – New York – Köpenhamn – Bangkok, allt inom en 24-timmarscykel, enligt Björn Kjos.

– När Lufthansa flyger till Sydamerika går flighten dit på eftermiddagen, landar nästa morgon och flyger tillbaka på kvällen. Den står alltså parkerad hela dagen. Så gör inte vi. Det går inte att operera ett flygplan bara under 12 timmar och därför måste man ha kortare och längre rutter. Det är ett annat sorts upplägg.

Den stora fördelen med Gatwick, vid sidan av billigare flygplatsavgifter än Heathrow och ett jättelikt upptagningsområde, är de många kortlinjerna till flygplatsen från Europa som kan tjäna som matarlinjer till interconttrafiken. Easyjet har en stor hub där och Norwegian bygger nu upp den egna feedertrafiken in till Londons nästa största flygplats. Inom en snar framtid, när de första Boeing 737 MAX börjar levereras in till flottan, öppnar det för nya långlinjer på smalare destinationer som Birmingham – New York, Birmingham – Boston och Edinburgh – Boston. Av de 100 maskiner som Norwegian beställt ska ett flertal baseras i Storbritannien och redan nu planeras för fler baser i landet. De nya flygplanen är en nyckelfaktor i långlinjesatsningen.

– Det går inte att flyga varken short-haul eller long-haul med gamla flygplan. Det lyckas aldrig om man flyger med MD80 och liknande. Det gäller att ha baser på platser med stora upptagningsområden och det gäller att ha nya flygplan, Boeing 787 eller A350. Försöker man med gamla arbetshästar till flygplan fungerar det aldrig.

De kritiker som menar att satsningen på långlinjer med en lågkostnadsmodell inte kommer att lyckas och hänvisar till bland andra Air Asia X, Hong Kong Airlines och Zoom Airlines som alla misslyckats, ger Björn Kjos inte mycket för. Inte heller de som menar att Norwegian för eller senare får slut på pengar.

– Analytikerna har inte riktigt koll på siffrorna. De jämför hela tiden med traditionella flygbolag men vi flyger inte till New York och står sedan på marken i sex timmar. Vi har 90 minuter på marken, två timmar maximalt.

– Sedan ska tillväxten på kortlinjerna stödja långlinjerna. Det är inte så vi utvecklades från början men nu organiserar vi feedertrafiken. Long-haul kommer att driva på utvecklingen av short-haul.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

TR
Skrivet av Hans, 2015-09-07 11:22:48
Sedan säljer LH även TR biljetter vilket in DY gör. Återigen 97 procent i augusti av alla ombord verkar tycka det är ok.
Anmäl inlägget
Snabba turnarounds...
Skrivet av ABC, 2015-09-07 08:46:44
Om det skall vara någon vits får det inte gå ut över regularitet eller kundernas betalningsvilja.. För Norwegian leder det till besvärliga ankomster i USA under sena kvällar och avgångar från Bangkok tidig morgon. Lufthansas maskiner avgår/ankommer från/till Europa på en tid där många anslutningsflyg finns och ankommer och avgår på likaledes lämpliga tider för lokala flyg inom Sydamerika. Under 12 timmar kan den lokala organisationen hos Lufthansa Teknik göra underhåll.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev