Skriv ut  

Snabba cash erbjuds SAS piloter

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 september 2015
Tjänst hos annat flygbolag, minskad arbetstid eller förtidspensionering. Nu vill SAS med ekonomiska medel skynda på generationsväxlingen bland piloterna och på så sätt spara pengar.

SAS pilot

I det avtal som träffades i maj mellan SAS och piloterna i flygbolaget ingick bland annat möjligheten att sluta i förtid. Det handlar om att SAS vill skynda på generationsväxlingen i åldrarna över 50 år som inte tar fart på allvar för om ytterligare ett antal år. Att föryngra pilotkåren innebär en reducerad kostnad när de äldre piloterna ersätts av nyanställda på en lägre lönenivå.

SAS satsar nu motsvarande 450 miljoner under två år i processen och enligt pilotfacket är intresset stort. Det råder heller inga motsättningar kring möjligheten.

– Nej, det är etthundra procent frivilligt och initiativet kommer alltid från den enskilda piloten. Sedan är det SAS som avgör om det är aktuellt att genomföra nedtrappningen eller inte. Vi ser inga problem i det här och det är ju inte heller ovanligt i andra yrken. Vi räknar med att många vill vara med, kanske fler än vad flygbolaget räknat med, säger Gunnar Mandahl, vice ordförande i Svensk Pilotförening till Flygtorget.

De finns olika valmöjligheter i avtalet, bland annat förtida avgång, att gå ner i arbetstid eller att under en tid arbeta på ett annat flygbolag. Just möjligheten att gå ner i arbetstid tror Gunnar Mandahl är den möjlighet som lockar mest.

– Vi har problem med många långtidssjukskrivningar och den höga arbetsbelastningen är en del i det. Att minska arbetstiden kan vara ett sätt att komma till rätta med det.

Initiativet till utköp från SAS kommer från de danska piloterna, trots att den genomsnittliga medelåldern är högre i Sverige än i de två övriga länderna. Det bottnar i att rekryteringen i Sverige länge gick på sparlåga efter att SAS tagit över Linjeflyg vilket skapade ett överskott på svenska piloter. Då, i mitten av 1990-talet, genomfördes ett liknande utköp men fortfarande är de svenska piloterna äldre än kollegorna i Norge och Danmark. Tidigare var även ett avtal på gång som skulle gett SAS-piloter möjlighet att under en tid flyga för Etihad. Det rann dock ut i sanden eftersom SAS just då inte kunde släppa iväg piloter.

Möjligheten att på detta sätt snabba på generationsväxlingen i SAS bygger dock på att rekryteringen av yngre piloter fortsätter. Just nu anställs piloter bland annat till Stockholmsbasen för att möta de resurser som behövs för att flyga de två nya långlinjerna, till Hong Kong som startar i dagarna och sedan till Los Angeles nästa år. Då är det i första hand piloter till Boeing 737 som anställs för att fylla luckorna efter de som tar steget upp till A330 och A340.

   De piloter som väljer att sluta i SAS med hjälp av ett avgångsvederlag måste dock gå med på en tids karens innan de eventuellt väljer att flyga för ett annat bolag. Det gäller inte alla flygbolag men i första hand de konkurrenter som verkar i Skandinavien.

– Hur många som kommer att välja att sluta eller trappa ner vet vi inte än. Det beror ju också på hur långt de avsatta pengarna räcker. Men jag tror att det blir en mix av piloter som väljer att sluta helt och de som drar ner sin arbetstid.



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Byte till LH
Skrivet av hum, 2015-09-12 20:29:26
Så dom killarna som ersätts an nya piloter går direkt från 737 till A330/340?
Anmäl inlägget
Till Kurt
Skrivet av MT, 2015-09-12 09:03:55
Kurt. Enligt SAS så kostar demografiproblemet i SAS ca 200 miljoner om året. SAS utgifter är nästan 40000 miljoner så det är inte det som avgör om de överlever.
Anmäl inlägget
Knappast överbetalda
Skrivet av Noname , 2015-09-10 16:43:51
De har ju sänkt sina löner, pension osv vid fyra-fem tillfällen de senaste 15 åren. Men vissa som kommenterar här verkar inte läsa dagspressen eller titta på nyheterna.
Anmäl inlägget
SAS piloterna har längre dagar, men flyger mindre.
Skrivet av CB, 2015-09-10 16:13:20
SAS upplägg är att flyga på morgonen och kvällen, när de som betalar bäst vill flyga. Lågservicebolagen flyger jämnt över hela dagen. Det betyder att SAS piloterna får väldigt långa arbetsdagar men inte så mycket flygtid, vid en jämförelse. Det är svårare att komma upp i 900 timmar men många SASs-piloter gör det ändå.

SAS passagerare betalar i snitt dubbelt så bra som Norwegians, för möjligheten att flyga på attraktiva tider.
Anmäl inlägget
Mr €
Skrivet av Nisse, 2015-09-10 11:32:37
Me €:
Hur stor är skillnaden i blocktimmar per månad mellan de olika bolagen på kort/mellandistans idag?
Hur stor är skillnaden i "vändningstid" mellan de olika bolagen idag?
Anmäl inlägget
SAS, piloter och lönsamma rutter
Skrivet av Mr €, 2015-09-10 09:35:53
Pilotlönerna per månad är säkert lite mindre än snittet men lönen per airborne hr och per pax/dag är de nog i topp. Man kan se problemet med endast en morgonrusning och en kvällsrusning och ganska långsamma vändningar och för små plan i rusningstrafik. Man kan inte som i USA följa tidszonerna västerut. I sådana fall skulle man börja med flottan i Moskva och sluta i Dublin på morgonen för att sedan flytta flottan på +100plan och starta kvällsflygningarna i öster och följa tidzonen västerut.
Anmäl inlägget
Here we go again??
Skrivet av Yawdamper, 2015-09-10 09:29:32
Det här är ju nästan gammal skåpmat. Kanske inte för den nyinvigde men för folk som varit i branschen "ett tag"??

Dvs tillvägagångsättet fanns även under 90-talet, etc.

Till rubrik "Överflygning", sign "Kalle"
Vad har din fråga med SAS besparingsåtgärder att göra. Fel fråga och fel forum
Anmäl inlägget
@Kurt
Skrivet av Styrman, 2015-09-10 01:10:41
Kan Du vara så snäll då Kurt och berätta för oss vad en Kapten på SAS tjänar idag? Vet du något om flygbranschen så skulle du veta att dom har en rätt dålig lön om du jämför med liknande bolag på den europeiska marknaden.
Trött på folk som kastar ur sig massa dumma påståenden om sådant dom ej vet någonting om och den totala okunskap yrket och vad det innebär. Saker och ting är inte som förr, ta huvudet ur..
Anmäl inlägget
Höga löner
Skrivet av Senior, 2015-09-09 23:38:38
Sas har inte högre löner än Ryan. Problemet är att de kämpar om samma pax. Dock är arbetsgivaravgiften på Irland 6% mot 32% i Sverige. I Ryan avlutas din anställning få du fyller 60. Du får sedan fortsätta jobba fär som kontraktare.
Anmäl inlägget
CA
Skrivet av Lucas, 2015-09-09 21:36:09
Har vissa kabin högre lön än FO? Inte konstigt SAS gått knackigt
Anmäl inlägget
FO vs CA/CC
Skrivet av FC, 2015-09-09 21:06:04
Allvarligt !!
Ska en CA/CC kunna ha högre lön än en FO???
Vem blir in command om FC slocknar ???

Med vänlig hälsning

FC
Anmäl inlägget
på tal om att sälja ut...
Skrivet av FO, 2015-09-09 21:02:45
http://www.check-in.dk/sas-taet-paa-aftale-med-regional-jet-operatoer#.VfAlJnTarqA
Anmäl inlägget
verkligheten
Skrivet av MrX, 2015-09-09 17:39:40
SPF och andra SAS pilotföreningar har genom att acceptera en diskriminering i form av två lönelistor gjort sig själva oönskade. SAS nya piloter jobbar ju för en långt billigare peng, varför skulle de vilja ha kvar dem?

Snacka om att skjuta sig själv i foten...
Anmäl inlägget
Fantasilöner
Skrivet av Kurt, 2015-09-09 17:25:31
Problemet Sas brottas med är de överbetalda äldre piloterna. Skall bolaget överleva måste man göra ngt.
Det handlar om fantasilöner som är helt orimliga i förhållande till dagens konkurens.
Anmäl inlägget
Överflygning
Skrivet av Kalle, 2015-09-09 16:25:03
Stod i trädgården och jobbade vid lunchtid. Hörde då ett ovanligt turbopropljud och tittade upp och ser 4 kondensstrimmor. Den gick ovanligt högt, och kunde ej riktigt
urskilja flygplanskroppen. Bör vara en Tupolev TU-95 och vad gjorde den över svenskt luftrum. Syntes ej på flightradar, men en Swedish airforce var uppe på skärmen. Ett seriöst svar önskas.
Anmäl inlägget
Hattande
Skrivet av Senior, 2015-09-09 12:43:06
SAS är branschen och dess lobbyister
Anmäl inlägget
EU?
Skrivet av J2TheK, 2015-09-09 11:43:38
SAS är inte EU.
Anmäl inlägget
Hattande
Skrivet av Senior, 2015-09-09 08:43:35
Först kvävde branschen i EU att pensionsåldern skulle höjas från 60 till 65 och nu vill man inte ha 60+ i sin verksamhet?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev