Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Vilhelmina får ny landningsbana?
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 10 september 2015
Dagens bana är för kort och lever på dispens. Därför måste Vilhelmina säkra den framtida flygtrafiken på South Lapland Airport och det bästa alternativet är en helt ny bana.
Vilhelmina flygplats
Banan på Vilhelmina flygplats är 1 500 meter lång. Men tröskeln är inflyttad så den reella banlängden stannar på 1 260 meter för ILS-landning och hela. Det är tillräckligt för den trafik som flygs idag, i första hand Nextjet och SAAB340 eller ATP.
– Men vi behöver en omcertifiering av flygplatsen, från dagens 2C till 3C. Det för att vi ska kunna expandera och ta emot större maskiner, säger flygplatschefen Johan Hagelberg.
Faktum är att Vilhelmina lever på en dispens och tar emot större flygplanstyper än vad 2C medger. Den dispensen går ut 2017 och det har satt fokus på framtiden för flygplatsen och den upphandlade trafiken.
– Det vore förödande om vi inte kan växa till 3C
Den mest närliggande idén att förlänga den befintliga banan har visat sig vara kostsamt och skulle troligen kräva att flygplatsen stängs under en längre tid. Därför inriktas nu arbetet på att bygga en helt nya bana, cirka 500 meter söder om den nuvarande. De tekniska utredningarna har visat att det är möjligt att anlägga en ny landningsbana på 2 300 meter.
– Det skulle öppna helt nya möjligheter för oss, bland annat med chartertrafik. Med den kan vi få 4C och alltså klara internationell trafik.
Den stora utmaningen blir att finansiera den investeringen på cirka 250 miljoner som krävs. Det är en summa som i så fall bekostar bana, platta och på sikt även en ny terminalbyggnad. Glesbygdskommunen Vilhelmina har inte själv de medel som krävs. Johan Hagelberg är dock optimistisk och räknar med att en formell ansökan ska kunna lämnas under året.
Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Kom till skott
Skrivet av Biggles, 2015-09-14 12:14:59
Se till att det händer, inte bara en plan!
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Flyglärare inom obemannade flygsystem (UAS, drönare)
Lunds universitet, LTH, Trafikflyghögskolan
BRA CAMO Tech services is looking for a new employee
Braathens Regional Airlines AB
Systemsäkerhetsingenjör till enhet Flygsäkerhet
LFV
Besiktningsingenjör inom Lyft till Stockholm-Uppsala
Kiwa Sweden AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Hot om strejk, stora förluster för flygbolagen
Regeringen överväger sänkt skatt på flyg
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Fler artiklar
Nyheter från andra media
05:25 Norge: Luftrummet stängt – stora förseningar - Aftonbladet
15:19 Mycket helikopterflygande under stor Nato-övning i Östergötland - SVT Nyheter
10:30 Debatt: Avskaffa flygskatten
11:16 Elva miljoner i värdeföremål beslagtagna på Arlanda – med nya lagens hjälp - SVT Nyheter
09:59 Isstorm på Helsingfors flygplats – försenar planen | Varlden - Expressen
09:13 Bröt sig in på militär flygplats – skyllde på kriget i Gaza - P4 Väst - Sveriges Radio
Fler artiklar
Flygforum
Tomas:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
@Swedavia:
SV: Swedavias VD lön
Klas:
SV: Slutet för SAS
@Johansson:
SV: Arlanda flygplats/swedavia
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap