Det finns 8 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
717
Skrivet av Mr €, 2015-09-17 08:36:27
717'an blev det kvalitetslyft från DC-9 som MD-80 aldrig blev. Dock är 717'ans motorer ganska dyra i drift om än tysta och effektiva. Den fick en gammal DC-9 vinge pga SAS istället för en Gulfstream 650 typ av vinge som den borde fått. Men nu är 717'an en gammal konstruktion och de nya MRJ190 samt ERJ195E2 blir helt överlägsna.
|
|
MD-90 och MD-95
Skrivet av Pepe, 2015-09-16 22:40:06
MD-90 och MD-95/717 har mycket gemensamt och är två maskiner som fungerar bäst tillsammans i flottan. Om Blue1 skulle ha lyckats riktigt bra skulle de ha behålit MD-90 och kört den paralellt med 717. Detta gäller även SAS
|
|
Inget drömflygplan
Skrivet av Airbus, 2015-09-16 10:05:19
Blue1 har successivt avvecklat sina kärror från 10-12 till en handfull. Varför då om kärran är attraktiv?
|
|
MD95 en udda fågel
Skrivet av Airbus, 2015-09-16 08:35:02
Med så få kärror i snurr funkar inte tech-service idag. Vem kan skruva? Arlanda kan men vilka mer?
|
|
McDonnell Douglas
Skrivet av Markus, 2015-09-15 19:28:44
McDonnell Douglas, inte enbart McDonnell. MD-95, som sen blev Boeing 717
|
|
Qantas
Skrivet av 350, 2015-09-15 17:06:44
Bolaget heter Qantas och inte Quantas
|
|
Boeing 717
Skrivet av KA, 2015-09-15 17:03:23
Varför tar inte Boeing upp produktionen igen och till och med satsar på att utveckla fler versioner?
|
|
Drömflygplan
Skrivet av Larsan, 2015-09-15 14:28:28
Det är klart att flygbolagen - och passagerarna - vill ha Boeing 717. 2+3-sittningen gör dem till rena drömmen att flyga med jämfört med Boeing 737, Airbus 320 m. fl.
|
|