Skriv ut  

SAS flyttar speciallinjen från Stavanger till Köpenhamn

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 september 2015
Nedgången inom oljebranschen blev för svår: SAS lägger ner flygningarna mellan Stavanger och Houston och flyttar den specialinredda maskinen till Köpenhamn. Kabinen ska också konfigureras om i slutet av året.

- Timingen var väl inte lysande. Linjen fungerar inte alls som vi tänkt på grund av omständigheterna. Vi återkommer inom kort med ett svar på frågann

Det sa SAS vd Rickard Gustafson om linjen mellan Stavanger och Houston när Flygtorget intervjuade honom i samband med invigningen av den nya linjen till Hong Kong. Nu kommer också det kärva beskedet att linjen läggs ner.

- Oljelinjen var ett resultat av en kreativ och konstruktiv produktutveckling mellan SAS och våra nyckelkunder inom oljeindustrin och vi har gett linjen en ordentlig chans att utvecklas det senaste året. Dessvärre måste vi konstatera att nedgången i branschen även påverkar oss och därför flyttar vi flyget till Köpenhamn – New York, säger Eivind Roald, kommersiell chef på SAS.

Den sista flygningen med SK 951 går ut från Stavanger den 23 oktober och återvänder som SK 952 dagen därpå. Därefter sätts den in i trafik på sträckan Köpenhamn – New York som därmed får dubbla turer också under vintertidtabellen.

Med den extra avgången kommer SAS att 2016 öka kapaciteten med 60 000 säten på trafiken till New York.

- SAS är det absolut största flygbolaget på marknaden mellan Skandinavien och USA, inte minst till New York. Vi är glada att kunna erbjuda en kvällsavgång som är särskilt attraktiv för resenärer som vill spendera hela dagen i Köpenhamn eller New York innan avresa, säger Eivind Roald.

Att SAS behåller den lite udda produktionen med en Boeing 737-700 på långdistans beror på att kontraktet med Private Air löper på tre år och alltså har två år kvar. Flygplanet behåller business-konfigurationen med 44 stolar fram till årsskiftet. Sedan byggs kabinen om och utrustas med 20 stolar i business och 66 i GO.

För att inte tappa resenärer på Stavanger ökar SAS både inrikesförbindelserna dit och trafiken till Köpenhamn. Där görs en kapacitetsökning med cirka 20 procent genom att byta från flygtypen CRJ900 till Airbus 320 och 321 på flera av avgångarna.

Tidtabell för speciallinjen Köpenhamn – New York:

Avgång Köpenhamn alla dagar utom tisdag 18.25 med ankomst Newark 21.35
Avgång Newark alla dagar utom tisdag 22.55 med ankomst Köpenhamn 12.45



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Nötter
Skrivet av Nisse, 2015-09-18 23:20:51
För några dagar sedan deklarerar SAS NK chefen att linjen Inte ska läggas ned.....jösses
Anmäl inlägget
Självklart..
Skrivet av SK, 2015-09-17 00:46:52
..har SAS lekt med tanken GOT-EWR och säkerligen massa andra varianter, men underlaget är för litet PUNKT. Hade det funnits underlag och varit en lika självklar succé som många här ständigt tjatar om så hade det ju funnits en sådan linje redan, så enkelt är det. Idag bär det inte, men kanske i framtiden.
Anmäl inlägget
Vore det inte smart...
Skrivet av ABC, 2015-09-16 22:00:53
Efter nyår med den nya konfigurationen J20/Y66 kanske det vore smart att använda maskinen på GOT-EWR? Gissar att detta skulle tas emot väldigt väl av affärsresenärena i västsverige.
Anmäl inlägget
Göteborg
Skrivet av Hepp, 2015-09-16 21:28:22
Hade det inte varit bättre att sätta in kärran på Göteborg- Newyork?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev