Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
WOW air - alternativ flygväg till USA
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 24 september 2015
Valet föll på Västerås när WOW Air etablerar sig i Sverige. Fyra avgångar i veckan till Island med snabb transit vidare till USA och Kanada.
– Vi har jobbat länge för att få till den här trafiken, säger Mikael Nilsson, flygplatschef i Västerås.
Isländska WOW Air har inte mer än fyra år på nacken men är redan en tydlig konkurrent till Icelandair och den affärsidé som visat sig fungera allt bättre: Flygningar mellan Europa och Nordamerika med transit på Island.
Nu tar flygbolaget ett första steg in på den svenska marknaden. Sverige fanns redan 2014 med i planeringen och en ansökan om slotar låg inne på Arlanda men passade inte ihop med tidtabellen för de fortsatta flygningarna till USA.
– Det var ungefär då som vi kom i kontakt med WOW första gången, nere på en route-conference i Marseille och fick möjlighet att presentera oss och sälja in möjligheterna att använda Västerås. Sedan har det skett steg för steg, säger Mikael Nilsson, vd på Västerås Airport som i dagarna kunde presentera en reguljär linje från Västerås till Island.
Det är inte enbart fyra avgångar i veckan till Island som startar den 19 maj nästa år. Framför allt är det möjligheten att flyga vidare till Nordamerika som nu öppnar sig. I dagsläget flyger WOW Air från Keflavik till Boston och WashingtonDC/Baltimore, ett linjenät som i vår utökas med Montreal och Toronto, vilket alltså ger fyra destinationer på en genomgående biljett från Västerås och med bara 90 minuter transfer på Island.
Det är ett identiskt upplägg med det som Icelandair och föregångaren Loftleidir använt sedan 1950-talet. Det ger också möjlighet att flyga både europa- och nordamerikatrafiken med samma flygplan inom den kritiska 24-timmarscykeln.
– I princip använder vi A320 på europalinjen och A321 på trafiken till USA. När det gäller Stockholm/Västerås är det inte omöjligt att det blir en A321 som flyger ut på morgonen, återvänder till Island och tar en turnaround till USA, allt inom ett dygn. Det ger en hög utnyttjandegrad av flottan, säger Skúli Mogensen, vd och grundare av WOW Air till Flygtorget.
Hög nyttjandegrad, möjligheten att flyga narrowbody, billigare flygplatsavgifter på Västerås än Arlanda och uppsamlingen av passagerare på Island är några av de faktorer som ska ge en prisbild som i alla lägen konkurrerar med de etablerade flygbolagen. Introduktionspriset är 999 kronor enkel väg till Nordamerika.
– Vår mission är att alltid kunna erbjuda de lägsta flygpriserna och samtidigt ge passagerarna en vänlig och välkomnande service ombord. Vi har till exempel sänkt flygpriserna mellan Boston och Island med 30 % och nu hoppas vi kunna göra likadant på den svenska marknaden, fortsätter Skúli Mogensen som ser Icelandair som sin främste konkurrent.
– Jag är inte deras bästa vän, om man säger så. Men jag har även respekt för Norwegian och hur de har byggt upp den transatlantiska trafiken. Däremot tror jag att det dröjer ytterligare innan vi ser fler renodlade lågkostnadsflygbolag som flyger mellan Europa och USA. Ryanair, Easyjet, Spirit och andra har ännu ett antal år innan de kommer. Men om tio år ser flygmarknaden på Atlanten helt annan ut än idag. Idag består marknaden av 60 miljoner passagerare och den kommer att öka.
WOW Air har idag två A321, tre A320 och ytterligare två A321 som ska levereras nästa år när antalet destinationer ökar. Förra året flög 750 000 passagerare med flygbolaget, en siffra som beräknas öka till 1 250 000 i år.
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Redovisningsekonom Jetpak
Jetpak
Senior HR Manager & Executive Assistant
DynamicSource AB
Plåtslagare till underhållsverksamhet / modifieringsverksamhet
Saab
Nordic MRO/Hovby Aero söker certifierade part 66 tekniker
Hovby Aero AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Nu ska vi flyga på mänskligt avföring
Fler artiklar
Nyheter från andra media
05:06 Flygen går igen vid Teherans flygplats – flygbolag ställer in flyg till Iran | Svenska Yle
12:02 Försvarsmakten övar på Norrköping Airport
08:48 Easyjet spår minskad förlust under H1, sommarbokningar fortsätter utvecklas väl
03:38 Skyhöga priser på flygbiljetter till Skellefteå – flygbolag ratar staden - SVT Nyheter
03:34 Handelskammaren försöker locka nya flygbolag till Skellefteå: ”Beroende av flyget”
09:56 Dubais flygplats under vatten - flygplan forcerar vattenmassorna | Watch - MSN
Fler artiklar
Flygforum
Generation X:
SV: JAS-funktioner, omoderna?
Fakta:
Sluta gnäll Skellefteå!
Bantat BRA:
SV: Slutet för BRA?
PM:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap