Skriv ut  

Nya långlinjer med Norwegian – om DOT ger OK

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 september 2015
Två nya långlinjer, denna gång från Irland. Men det hänger på att Department of Transportation ger Norwegian de tillstånd som behövs. De nya planerna ökar trycket på de amerikanska myndigheterna.

Cork är Irlands tredje största stad och ligger i sydöstra delen av landet. Den internationella flygplatsen tillhör inte de större på de brittiska öarna, de cirka 2,1 miljoner passagerarna flyger till största delen charter och europeisk linjetrafik.

Men i maj nästa år får flygplatsen sin första transatlantiska linje på 50 år när Norwegian öppnar en linje till Boston. Det knyter samman Irland med en av de mer irländskt dominerade regionerna i USA. Trafiken ska flygas med en Boeing 737-800 och är ett steg vidare på den strategi som flygbolaget tidigare presenterat: De stora, passagerartunga och längre destinationerna flygs med Boeing 787 medan Boeing 737 och Airbus A320 avsätts till tunnare långlinjedestinationer. Det är ett trafikprogram som i så fall öppnar för en hel rad mindre städer på båda sidor längs atlantkusten. När Norwegian sedan får de fabriksnya B737MAX i början av 2017, Norwegian är först i Europa med modellen, ska en av dem avdelas till att flyga en andra intercontlinje, mellan Cork och New York.

Men det är planer som är helt beroende av att amerikanska Department of Transportation ger tillstånd. Det är i höst två år sedan Norwegian Air International lämnade in ansökan om trafiktillstånd på USA och det finns ännu inga besked om hur myndigheten ställer sig till den.

Det gör att de nu planerade trafikplanerna från Cork ökar trycket på att få fram ett avgörande. Särskilt som att flygningarna ska genomföras av Norwegian Air International Ltd, alltså den irländska delen av Norwegian.

– Det här är bara början på våra planer för nya linjer från Irland men vår expansion vilar på att DOT äntligen godkänner Norwegian Air Internationals ansökan om att få ett foreign carriers permit. Det är bara DOT som kan öppna dörren för de här spännande nya rutterna och skapa ökad konkurrens, fler valmöjligheter och bättre priser på båda sidorna av atlanten, säger Björn Kjos i ett uttalande.

Norwegian öppnar ytterligare en linje från Cork, till Barcelona med första flygning samma dag som linjen till Boston öppnar. Det är en del i expansionen i Storbritannien som idag omfattar 34 linjer från Gatwick och flygplatserna i Birmingham, Edinburgh och Manchester. Juli till september i år flög en miljon passagerare med Norwegian från de fyra flygplatserna.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

NAS vs. NAI och USA
Skrivet av Mr €, 2015-10-02 15:11:19
Nog inga problem om Norwegian Air Shuttle flyger 737 och sedan 737MAX Irland-USA med sitt Svensk/Danska AOC med personal anställd i de länderna och kan lägga till Irländare. Väljer de att försöka med NAI är det nog tvärstopp, väljer de Norska NAS med inhyrd personal på dispens från Norska regeringen är det tveksamt, men USA tillåter ju NLH att flyga till USA med "Dispans personal".
Anmäl inlägget
Följ reglerna
Skrivet av Dy, 2015-09-29 18:52:09
Följ reglera, dvs anställ personalen så är tillståndet klart.
Vad är det Kjosen inte förstår?
Anmäl inlägget
Alla måste göra detta om Norwegian får ok.
Skrivet av Kalle, 2015-09-29 12:28:55
Fritt fram för billigcrew utan europeiskt arbetstillstånd osv. Good bye till tusentals europeiska arbetsplatser. Precis vad som behövs!
Anmäl inlägget
Olika öar och länder
Skrivet av Paprikatåget, 2015-09-29 10:34:36
Hur kan en flygning från irländska Cork till Barcelona vara "en del i expansionen i Storbritannien"? Så står det i sista stycket. Många irländare skulle nog bli rejält förbannade över den formuleringen...
Anmäl inlägget
Konsekvensen
Skrivet av Trötter, 2015-09-29 10:22:55
blir att släpper DOT igenom detta slutar det med att alla ska flyga på samma standard. Finns inget att vinna på detta för Kjos. Bara prestige.
Anmäl inlägget
@J.B.
Skrivet av Pilot, 2015-09-29 09:56:57
På vilka grunder skulle det vara olämpligt? Idag flyger man till Dubai och Grand Canaria med 737.
Anmäl inlägget
Re J.B.
Skrivet av Linkan, 2015-09-29 09:28:24
Norwegian har omorganiserats. Idag är den största crewbasen i LGW, där de flesta piloter och kabinpersonal är anställda. Utöver dem är det mest amerikanska cabin crew och några få thai. Norwegian satsar med rutter från Irland.

Nu är alla argument amerikanarna hade mot Norwegian obsoleta. Nu tvingas de antingen att ge dem tillstånden, eller erkänna att det hela tiden handlade om något annat - att de var rädda för konkurrensen.
Anmäl inlägget
Press? Knappast!
Skrivet av J.B., 2015-09-29 08:36:42
"De nya planerna ökar trycket på de amerikanska myndigheterna."

Hmm, tryck till vadå? NLH behöver bara följa DOT:s regler så får de sitt trafiktillstånd på normal handläggningstid.

Dessutom kan man vidare ifrågasätta lämpligheten i att flyga långlinjer med ett kort/medeldistans-flygplan. SAS-debaclet flögs med en specialutrustad lättviktsversion av 73:an med starkt reducerad betalande last, men med en -800?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev