Skriv ut  

Kastrup tappar när linjerna läggs om.

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 oktober 2015
Den svenska trafiken till Danmark faller medan den ökar till Finland. Det visar siffror för sommaren i år. Det kan tyda på att den traditionella transittrafiken via Kastrup håller på att förändras.

Copenhagen Kastrup
Kastrup

Under maj månad föll den sammanlagda transittrafiken på Kastrup med tre procent. Det beror bland annat på att SAS, den i särklass största aktören i Köpenhamn, väljer att flyga allt fler direktlinjer från and flygplatser i Skandinavien. Bland annat startar SAS linjer från Göteborg till Paris och Bryssel, trafik som i princip alltid varit hänvisad till transit. Men även andra flygbolag, bland andra KLM, flyger idag en rad linjer till sekundärflygplatser i Skandinavien och matar passagerare till sin egen hub i Amsterdam. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare.

Nu visar siffror från sajten anna.aero att minskningen i trafik och utbudet av stolar från Sverige till Danmark har hållit i sig hela sommaren. Jämförelsen gäller sommarmånaderna 2014 med sommarmånaderna 2015 och då har utbudet av stolar mellan Sverige och Danmark minskat med 5,7 procent. Det gör att Danmark, tillsammans med Italien, är det land som tappat mest flygkapacitet från Sverige. Trots tappet är dock Danmark den tredje största destinationen, efter Tyskland och Storbritannien, för flygningar från Sverige.

Hack i häl på Danmark ligger nu Finland och dit har utbudet av stolar ökat med 4 procent sedan förra sommaren. Det gör att Finland nu är en viktigare destination för svenska resenärer än bland annat Norge och Holland. Sett över en tolvmånadersperiod är förändringen ännu större och Finnair flyger 21 procent fler stolar mellan Sverige och Finland.

Både vad gäller Finland och Danmark så är det i första hand till huvudstadsflygplatserna som trafiken går till. Det finns linjer från Sverige till mindre destinationer, bland annat Billund och Ålborg i Danmark och Åbo och Tammerfors i Finland. En tolkning av det förändrade resemönstret och utbudet av kapacitet är att Kastrup (CPH) minskat i betydelse som transitflygplats medan Helsingfors (HEL) blir allt viktigare som hub för internationell trafik.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Re. Observer
Skrivet av Kent K, 2015-10-06 00:37:30
Stockholms politiska betydelse är helt obefintlig med nuvarande pajas regering
Anmäl inlägget
A340 på kort distans med frakt
Skrivet av Flyg, 2015-10-03 22:53:50
Föresten vet någon varför SAS flög A343 till LHR 2010?
Anmäl inlägget
SAS Cargo
Skrivet av 350, 2015-10-03 22:22:58
Vore Verkligen kull att återse Cargo trafik hos SAS även om det endast skulle vara trafik med mindre plan så som B767F eller 757. Men A330-200F borde passa rätt bra då SAS redan har A330 och A340 i flottan, eller kanske nya 737NG Cargo av samma anledning.
Anmäl inlägget
SAS och Finnair Cargo
Skrivet av Flyg, 2015-10-03 22:19:52
Varför gör inte SAS som Finnair och flyger en större maskin som en A333/A343 till destinationer i Europa för att transportera Frakt? AY gör detta med Flighten till BRU och snart även till LHR.
Skulle vara kul att återse SAS Cargo flota igen.
Anmäl inlägget
SAS Cargo
Skrivet av Flyg Expert, 2015-10-03 22:16:52
Sas har fortfarande kvar sin Cargo del och det finns ett antal skyltar ute på ARN med SAS Cargo. Förresten hörde jag för något år sedan att SAS ville bygga ut den södra Cargo rampen på ARN med ny Cargo byggnad för de själva. Är detta förberedelser för en ny Cargo satsning???
Anmäl inlägget
SAS Cargo
Skrivet av KA, 2015-10-03 22:11:20
Borde inte SAS utöka sin Cargo verksamhet, här finns säkert pengar att hämta.
Anmäl inlägget
SV: Ture Town.
Skrivet av Rulle, 2015-10-03 01:00:49
Jodå. Men HEL har tack vare Finnair blivit ett av Europas större nav för Asientrafiken. Finnair har ett betydligt större destinationsutbud på Asien än SAS och en hel del pax från Öresundsregionen tar sig till Asien via HEL.
Anmäl inlägget
Finland en del av SAS?
Skrivet av Ture Town, 2015-10-02 07:18:02
Består inte SAS av de tre länderna Sverige, Norge och Danmark här i norden?
Anmäl inlägget
Norwegian
Skrivet av Konkurrens, 2015-10-02 05:10:17
Utan konkurrens hade SAS fortsatt sitt envisa matande av transittrafik till CPH. Men Norwegian och många fler flyger nonstop från Stockholm och då har SAS tvingats till det snarare än av fri vilja. För det danska inflytandet i SAS är fortsatt stort.
Anmäl inlägget
Hög 5:a, Stor FL.
Skrivet av Fras Krask, 2015-10-01 21:39:11
Sant ord där, mannen. Två väskor har det lyckats fippla bort för mig.
Anmäl inlägget
Stockholm
Skrivet av The Observer, 2015-10-01 12:06:15
Det här är nog en trend som kommer fortsätta. Det är intressant att jämföra vilken stad som är mest betydelsefull på den internationella arenan av Köpenhamn, Oslo, Stockholm och Helsingfors.
Stockholm är klart viktigast om man ser ekonomiskt och politiskt.
Det kommer förr eller senare också att återspeglas i destinationsutbudet på flygplatserna.
Anmäl inlägget
Transit CPH
Skrivet av Stor FL, 2015-10-01 09:57:03
Det är för väl att SAS äntligen förstått att vi i Sverige inte är så förtjusta i att behöva transitera på Kastrup bara för att det ska ge extra inkomster för till den danska flygplatsen. Det innebär även att vi slipper de ökade risken att bagaget försvinner på vägen. Tack SAS!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev