Skriv ut  

Widerøe slog ut DAT från upphandling

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 oktober 2015
DAT gjorde misstaget att lägga in för få avgångar vid upphandlingen av flyglinjerna i Norge. Därmed diskvalificerade flygbolaget sig självt och Widerøe fick uppdraget att flyga alla de utannonserade linjerna.

Inget svenskt flygbolag deltog i upphandlingen.

Wideroe
Wideroe

Norge har, på samma sätt som i Sverige, upphandling av flygtrafik på mindre orter. Under årens lopp är det flygningar som i de flesta fall tilldelats Widerøe. Det har varit svårt för andra flygbolag och framför allt icke-norska flygbolag att tävla med det kunnande som Widerøe byggt upp på de många mindre och ofta svårtillgängliga flygplatserna i Norge. Under årens lopp har bland andra Nextjet lämnat in anbud utan att få någon utdelning.

DAT
DAT

Ett av de flygbolag som dock lyckats ta sig in i Norge är Danish Air Transport, DAT. För tre år sedan vann de en upphandling och skulle bland annat flyga från Bodø de två flygplatserna på Lofoten, Svolver och Leksnes. Men det norska Luftfartstillsynet ifrågasatte om DAT hade kapacitet att flyga rutterna under de vinterförhållanden som råder på Lofoten. Inte heller var man tillfreds med att DAT skulle använda ATR42 i trafiken. Regeringen i Norge gick på samma linje och DAT blev av med uppdraget innan det hade startat. Istället fick huvudkonkurrenten Widerø tillbaka trafiken.

DAT har trots det stannat kvar i Norge på egna villkor med olika linjer. I dagsläget flyger bolaget en inrikeslinje, mellan Stord och Oslo och två utrikes, från Stavanger till Billund och Esbjerg.

Nyligen deltog DAT i en upphandling av åtta linjer i södra Norge. Det danska flygbolaget valde att lämna anbud på bara en av linjerna, Röros – Oslo. Men samtidigt gjorde man misstaget att lägga in för få avgångar i anbudet och blev därför diskvalificerade i upphandlingen. Eftersom inga andra flygbolag lämnat anbud, tillföll hela paketet med de åtta linjerna Widerøe.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Svarte Petter,
Skrivet av pf, 2015-10-04 14:35:29
ja DAT ville jo vunnet i Sverige. Men, det er neppe sp lukrativt som de norske.
Anmäl inlägget
@idioter
Skrivet av Svarte Petter, 2015-10-03 10:02:30
Kanske även kompetens är avgörande för att vinna anbud i Norge. Det är det inte i Sverige, vilket varit allt för tydligt! Är det någon som fortfarande saknar Avies och c/o. Det är ju reel konkurrens, eller?
Anmäl inlägget
Ola,
Skrivet av pf, 2015-10-02 16:32:51
også dette

https://www.regjeringen.no/contentassets/00fb9779d488427cb0f3baa5b4caa419/brevfrasdtildat.pdf?id=2305515
Anmäl inlägget
Ola
Skrivet av pf, 2015-10-02 16:32:00
du bør inngående, etter mitt syn, les dette grundig og i sin helhet FØR du kommer med flere kommentarer i saken;
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/wideroe-far-medhold-i-klage--dats-tilbud/id676285/
Anmäl inlägget
Ola, du bør selv
Skrivet av pf, 2015-10-02 16:20:50
hente frem den gamle korrepondansen i den saken du beskriver om DAT og anbud i Lofoten.
DAT hadde IKKE den nødvendige kompetansen for å fly der, ut hva hva som stod i anbudet.

Det var flysikkerhetsmessige grunner, IKKE "norsk nasjonalisme" som gjorde at DAT ikke vant den gangen-påstår du noe annet, så må jeg beskylde deg for at du "skiter" i sikkerhet, bare du kan slenge dritt på norske interesser-det er en farlig påstand, som kan bli værende ved deg og ditt nick her.
Anmäl inlägget
Till PF
Skrivet av Ola, 2015-10-02 15:51:13
Och hur var det senast då, med den uppkomna "problematiken" med avionik för att flyga på Lofoten.
Uppdrag granskning var det någon som skrev, ja det skulle vara kul att se, precis som den Svenska helikopter upphandlingen blev granskad.
Norge är protektionistiskt så det förslår.
En Sv. näringsmininster uttryckte det ganska bra när Telenor/Telia affären gick i stöpet....
Anmäl inlägget
Ola,
Skrivet av pf, 2015-10-02 11:44:07
når ruter på lagt ut på anbud, etter EU's modell, dvs at Stat er villig til å betale for trafikk, så får man ikke konkurranse.

Hva er det egentlig du etterlyser, for anbudet er åpent for alle bolag i EØS-området. 2 er interessert, 1 klarer ikke engang å kalulere rett.
Anmäl inlägget
ABC og andre
Skrivet av pf, 2015-10-02 11:39:50
Direkte pissprat er det dere farer med !

Dere bør sette dere inn i saken. DAT sier jo selv at de har levert anbud for 11 ukentlige frekvenser, istedenfor de 12 som står i utlysningsdokumentene. Da vinner man ikke, når ikke engang en klarer å kalkulere rett.

Dette har absolutt ikke noe å gjøre med norsk "nasjonalisme" etc.

her er det mer "svensk mangel på leskunnighet" som domenerer innlegg-hva med saklighet?
Anmäl inlägget
Till GM
Skrivet av Ola, 2015-10-01 16:14:18
Norskt all sammen så blir det bäst !
Konkurrens vad är det ?
Å varför skall man ha det ?
Widerö flyger detta i 50 år till......
Suck
Tragiskt
Anmäl inlägget
@ABC
Skrivet av GM, 2015-10-01 14:08:34
DAT sier at de selv har skylden for dette, men du ABC vet bedre?
Anmäl inlägget
UG
Skrivet av Janne J, 2015-10-01 13:57:20
Har inte Norge någon variant på Uppdrag Granskning?
Anmäl inlägget
Undervart
Skrivet av Sven, 2015-10-01 13:33:45
Borde va samma här så det inte kommer in massa oseriösa aktörer som sänker hela branschen.
Anmäl inlägget
Det har gått långt...
Skrivet av ABC, 2015-10-01 11:53:05
Det har gått långt när det norska bolaget och norska myndigheter är så inbördes korrumperade att utländska bolag insett att det är lönlöst att ens försöka.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev