Skriv ut  

Cityjet behåller bas i Finland

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 oktober 2015
Piloter och kabin blir kvar i Finland med samma villkor som tidigare. Under vintern ska omskolning till den nya flygplanstypen ske men det är ännu inte klart hur stort det exakta personalbehovet är.

Cityjet
Cityjet

Cityjet har idag inga egna CRJ900, den egna flottan består av 18 Avro RJ85. Cityjet har därför i ett första skede beställt åtta nya flygplan från Bombardier med option på ytterligare sex maskiner. Flygplanen öronmärks helt för SAS-produktionen och målas i SAS färger.

Vid sidan av köpet av de nya flygplanen har Cityjet även köpt 100 procent av Blue1 som därmed försvinner från SAS-koncernen. Det är ett köp som även inbegriper den flygande personalen som under vintern ska skolas in på den nya flygplanstypen. Enligt uppgift ska de kollektivavtal som tecknades med Blue1 följa med in i det Irländska flygbolaget.

I ett pressmeddelande från Cityjet som presenterar avtalet med SAS står det att flygningarna ska bemannas med personal från Cityjet. Hur den övergången i detalj ser ut är ännu inte klart. Frågor om övergången gäller alla personalkategorier, om det finns övertalighet eller kommer att behövas nyanställning är sådant som det fortfarande förhandlas om.

Av allt att döma kommer dock basen för verksamheten att ligga kvar i Finland. Merparten av flygningarna ska utgå från Helsingfors, tillsammans med flygningar från Stockholm och Oslo som ska täcka ungefär det flygprogram som Blue1 haft. Skillnaden blir dock att antalet säten i en CRJ900 är något mindre än i de tidigare Boeing 717. Det kan till exempel innebära att maskinen sätts in på linjer som Linköping – Köpenhamn som idag flygs med en ATR72. Hur flygprogrammet för de åtta nya CRJ900-maskinerna i Cityjets regi ser ut i detalj är ännu inte klart.

Den nya underleverantören börjar flyga för SAS i mars nästa år i samband med att sommarprogrammet nästa år träder i kraft. Samtidigt ska de sista Boeing 717 som Blue1 flyger tas ur trafik den närmaste tiden men det är ett glapp som SAS räknar med att fylla med egen produktion. Perioden sammanfaller också med vintertidtabellen när flyguttaget är mindre.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Cityjet Fleet
Skrivet av Flygis, 2015-10-04 21:30:07
Men flyger inte CityJet med ett störrre antal F50 också?
http://www.cityjet.com/about/our-fleet/
CityProp!?
Anmäl inlägget
Avtal och regler
Skrivet av @FO, 2015-10-02 23:41:34
Vilka avtal och regler syftar herrn på? Haha
Anmäl inlägget
cimber
Skrivet av FO, 2015-10-02 16:30:28
Varför inte bara lägga alla crj i cimber?
Irländska och Engelska bolag som ska operera i Skandinavien utan vetskap om regler och avtalsförhållanden verkar inte så skarpt.
Kolla bara hur det gick för Flybe med fincomm = Flybe Nordic.
Såldes till Finnair för 1 Euro.
Anmäl inlägget
Finnair
Skrivet av Fin, 2015-10-02 14:24:43
Går inte många till Finnair , de anställer väll?
Anmäl inlägget
Nybörjare
Skrivet av J, 2015-10-02 09:45:53
Det blir alltså glada amatörer på flygplanstypen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev