Skriv ut  

Ny flygplanstyp på Pajala - Luleå

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 oktober 2015
Jonair fick fyra dagar på sig att ta över sedan Avies blivit uppsagda från den upphandlade trafiken i våras. Nu är det dags öka kapaciteten på sträckan Luleå – Pajala med en ny maskin.

Beech 200 Scandinavian Air Ambulance
Beechcraft B200 King Air Scandinavian Air Ambulance

Den 6 mars sa Trafikverket upp avtalet med Avies som var upphandlade att flyga bland annat sträckan Pajala-Luleå. I ett slag försvann därmed trafiken och efter en snabbupphandling fick Jonair i Umeå uppdraget. Det blev en rivstart och på fyra dagar var trafiken igång med en PA31.

– Det är egentligen ett för litet flygplan enligt avtalet, men i och med den akuta situationen fick vi dispens att använda den maskinen, säger Mattias Eriksson på Jonair.

Flygbolaget har därför letat efter en större maskin, bland annat med tryckkabin, som avtalet föreskriver och valet har nu fallit på en Beech 200 King Air. Den har hittills gått i trafik hos Scandinavian Air Ambulance och genomgår just nu ombyggnad hos BAM för att tas i trafik så snart som alla godkännanden är klara.

– Vi sätter in en helt ny inredning med sammanlagt åtta stolar, vilket är mer än avtalet. Men vår förhoppning är naturligtvis att kunna öka antalet resenärer på sträckan.

Enligt Trafikverkets upphandling ska Jonair producera 6000 stolar och 1 122 flygningar per år mellan Luleå och Pajala. Det ger i dagsläget två turnaround per vardag och en på söndag.

– Om marknaden håller, kan det öka till 7 – 8 000 stolar per år, fortsätter Mattias Eriksson som också ser möjligheter att det nya flygplanet kan användas till fler linjer i regionen.

– Det är en snabb och relativt enkel linje att flyga. Sträckan är 115 nautiska mil och det tar cirka 25 minuter att flyga med en Beech. Det ger gott om tid att hinna med andra uppdrag i mellantiden. Det finns en efterfrågan på mer flygtrafik på tvären, över Bottenviken.

I och med uppdraget att flyga den upphandlade trafiken tar Jonair ett steg upp från att hittills koncentrerat sig på business och chartertrafik från basen i Umeå, till tidtabellsbunden linjetrafik. Det kommer att ge ett betydligt utökat flygtidsuttag, cirka 900 timmar till som i det närmaste dubblerar verksamheten. Pajalatrafiken kräver också tre besättningar.

- Över huvud taget ger det oss en stabilare grund att stå på. Att vi deltog i upphandlingen bottnar i en vilja att växa som flygbolag. Faktum är att vi flugit en del av trafiken redan på uppdrag av Avies, när de inte själva kunde genomföra den.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Stoppa vansinnet!
Skrivet av ABC, 2015-10-07 22:51:01
Statistik 1 jan - 31 aug 2015 för Pajala:
246 landningar med inrikes reguljärflyg.
231 ankommande passagerare.
Det är MINDRE än en passagerare per flygning.
Anmäl inlägget
Trött och sysslolös?
Skrivet av dvärgen, 2015-10-07 01:07:51
Trött, är inte de du som är sysslolös när du kommenterar mitt inlägg? Menar bara att rätt ska vara rätt, FT hade kunnat lägga lite energi att ta reda på vilken reg eftersom SAA har en väldigt liten flotta. Det tycker åtminstone JAG är intressant. Men fortsätt du kommentera och vara sysslolös eller kom med nåt vettigt?
Anmäl inlägget
tidsoptimist
Skrivet av sysslolössmådetalj, 2015-10-06 15:53:19
Passerar man Pajala i 250kt GS och siktar på Luleå så tar det c:a 25min att passera Luleå i "full" fart men skall man både starta och landa får man nog lägga på minst 10min. Men det är nog ändå gott om tid för andra uppdrag. F.ö. en finfin flygmaskin.
Anmäl inlägget
ABC, man undrar
Skrivet av Kallenisse, 2015-10-06 11:39:51
- och om du inte varit skattebetalare då?
Skulle du då ha bättre förstånd?
Anmäl inlägget
Bra företag
Skrivet av Cerstin , 2015-10-06 09:55:37
JonAir är ett mycket bra och seriöst bolag. Önskar dom all lycka till. Det här är ett steg i rätt riktning. De vet vad de gör.
Det här blir bra och med Matthias i spetsen.
Anmäl inlägget
Varför?
Skrivet av ABC, 2015-10-05 22:08:29
Som skattebetalare förstår jag inte alls varför denna linje finns, än mindre varför den ska trafikeras med tryckkabin? Gissar att ett flygplan med "totalt åtta platser" har två sittplatser i cockpit, fem i kabinen och en på toa. Gissar att detta innebär minst 300% överkapacitet.
Anmäl inlägget
Otroligt att
Skrivet av Trött, 2015-10-05 16:32:34
nicket dvärgen hänger upp sig på detaljer. Det står ingen stans att det är planet på bilden, det handlar om. Bilden illustrerar vilken typ det handlar om.
Sysslolös?
Anmäl inlägget
Flygmaskinen förbrukad för länge sedan!
Skrivet av Navajo, 2015-10-05 15:43:49
För många år sedan hördes att dessa maskiner inte hade framtid i svenskt luftrum!
Ja ja kapaciteten har inte ökat under alla år och dom gör visst comeback igen nu i Sverige.
Anmäl inlägget
Som vanligt..
Skrivet av dvärgen, 2015-10-05 10:55:30
Fel info i och med bilden, det aktuella planet är SE-LTL och inget annat.
Anmäl inlägget
SVT Nordnytt
Skrivet av Pja, 2015-10-05 08:37:15
Då var det bara kollektivavtal som saknas.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/norrbotten/pajalaflyg-saknar-kollektivavtal
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev