Skriv ut  

Nedskärningar på Air France kan kosta skjortan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 oktober 2015
Höga chefer i Air France fick fly för livet när uppretade anställda stormade ett möte där nedskärningar i bolaget diskuterades. Flygbolaget måste spara men det accepterar inte de anställda. Nu ska anställda sägas upp samtidigt som det kan bli stopp på leveranserna av nya B787.

Det var tumultartade scener när anställda i Air France avbröt ett ledningsgruppsmöte och i det närmaste lynchade HR-chefen i flygbolaget. Xavier Broseta fick fly med bar överkropp efter att ha fått skjortan avsliten när flygbolaget diskuterat drastiska nedskärningar för att återställa ekonomin. De förhandlingar som hittills förts med bland andra piloterna i Air France har inte lett någonstans utan istället skärpt motsättningarna.

Air France går med stora förluster, sex miljarder bara under första halvåret i år och nu tänker ledningen troligtvis säga upp både personal och stoppa planerade flygplansköp. Ännu finns inga konkreta uppgifter om vilka åtgärder som är på gång men det talas om att cirka fem procent av den totala personalstyrkan måste lämna bolaget. Det skulle i så fall innebära 3000 personer, bland annat 300 piloter och 700 i kabinen.

KLM, den andra partnern i samarbetet, har redan gjort betydande besparingar, något som satt press på konstellationen med de två flygbolagen och på Air France. De franska piloterna ligger lönemässigt kvar på nivåer som är långt från de som gäller i de konkurrerande flygbolagen i Europa. När ledningen för Air France försökte genomföra förändringar i lönevillkor och arbetstider förra året, resulterade det i en strejk bland piloterna som kostade flygbolaget cirka fyra miljarder.

Besparingsprogrammet ska också omfatta nedskärningar i linjenätet, i första hand långlinjerna där bara hälften av trafiken går med vinst. Minst tio procent av interconttrafiken ska därför läggas ner. Det ger i sin tur en möjlighet att reducera flygplansflottan och börja fasa ut äldre maskiner. Att läget är allvarligt visar de planer som presenterats på att eventuellt avbeställa alla eller delar av de tolv Boeing 787-9 som ska börja tillföras flottan från nästa år. Ytterligare förändringar kan vara att följa i Lufthansas fotspår och skapa egna lågkostnadsbolag för en del av långlinjerna. Tillsammans med KLM byggs just nu också Transavia upp för att med billigare produktionskapacitet ta över en stor del av den kortare trafiken i Europa.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev