Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Nedskärningar på Air France kan kosta skjortan
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 6 oktober 2015
Höga chefer i Air France fick fly för livet när uppretade anställda stormade ett möte där nedskärningar i bolaget diskuterades. Flygbolaget måste spara men det accepterar inte de anställda. Nu ska anställda sägas upp samtidigt som det kan bli stopp på leveranserna av nya B787.
Det var tumultartade scener när anställda i Air France avbröt ett ledningsgruppsmöte och i det närmaste lynchade HR-chefen i flygbolaget. Xavier Broseta fick fly med bar överkropp efter att ha fått skjortan avsliten när flygbolaget diskuterat drastiska nedskärningar för att återställa ekonomin. De förhandlingar som hittills förts med bland andra piloterna i Air France har inte lett någonstans utan istället skärpt motsättningarna.
Air France går med stora förluster, sex miljarder bara under första halvåret i år och nu tänker ledningen troligtvis säga upp både personal och stoppa planerade flygplansköp. Ännu finns inga konkreta uppgifter om vilka åtgärder som är på gång men det talas om att cirka fem procent av den totala personalstyrkan måste lämna bolaget. Det skulle i så fall innebära 3000 personer, bland annat 300 piloter och 700 i kabinen.
KLM, den andra partnern i samarbetet, har redan gjort betydande besparingar, något som satt press på konstellationen med de två flygbolagen och på Air France. De franska piloterna ligger lönemässigt kvar på nivåer som är långt från de som gäller i de konkurrerande flygbolagen i Europa. När ledningen för Air France försökte genomföra förändringar i lönevillkor och arbetstider förra året, resulterade det i en strejk bland piloterna som kostade flygbolaget cirka fyra miljarder.
Besparingsprogrammet ska också omfatta nedskärningar i linjenätet, i första hand långlinjerna där bara hälften av trafiken går med vinst. Minst tio procent av interconttrafiken ska därför läggas ner. Det ger i sin tur en möjlighet att reducera flygplansflottan och börja fasa ut äldre maskiner. Att läget är allvarligt visar de planer som presenterats på att eventuellt avbeställa alla eller delar av de tolv Boeing 787-9 som ska börja tillföras flottan från nästa år. Ytterligare förändringar kan vara att följa i Lufthansas fotspår och skapa egna lågkostnadsbolag för en del av långlinjerna. Tillsammans med KLM byggs just nu också Transavia upp för att med billigare produktionskapacitet ta över en stor del av den kortare trafiken i Europa.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Redovisningsekonom Jetpak
Jetpak
Senior HR Manager & Executive Assistant
DynamicSource AB
Plåtslagare till underhållsverksamhet / modifieringsverksamhet
Saab
Nordic MRO/Hovby Aero söker certifierade part 66 tekniker
Hovby Aero AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Nu ska vi flyga på mänskligt avföring
Fler artiklar
Nyheter från andra media
11:06 Flygen går igen vid Teherans flygplats – flygbolag ställer in flyg till Iran | Svenska Yle
09:20 Man stoppades på Arlanda med stor mängd kontanter i väskan - SVT Nyheter
05:06 Flygen går igen vid Teherans flygplats – flygbolag ställer in flyg till Iran | Svenska Yle
12:02 Försvarsmakten övar på Norrköping Airport
08:48 Easyjet spår minskad förlust under H1, sommarbokningar fortsätter utvecklas väl
03:38 Skyhöga priser på flygbiljetter till Skellefteå – flygbolag ratar staden - SVT Nyheter
Fler artiklar
Flygforum
Bollen:
SV: Swedavias VD lön
@Crew:
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Gunnar :
SV: Sunclass
Andreas:
SV: JetTime
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap