Skriv ut  

Long haul boom i Norden

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 oktober 2015
Boomen för nya långlinjer med nordiska flygbolag håller i sig. Finnair öppnar två nya, SAS har fyra nya på gång och Norwegian lovar sju helt nya till hittills icke trafikerade destinationer.

Norwegian
Norwegian Boeing 787

SAS drog med kort varsel igång en ny linje mellan Köpenhamn och Boston. Samtidigt ligger ytterligare tre intercontlinjer redan ute i flygprogrammet: Stockholm – Los Angeles och Miami från Oslo och Köpenhamn. Dessutom har den nya linjen till Hong Kong från Arlanda inte mer än en dryg månad på nacken, en rutt som bokar över förväntan, enligt SAS.

– Ja, långlinjer är viktiga för oss, har Rickard Gustafsson tidigare sagt till Flygtorget.

Finnair å sin sida har i dagarna presenterat två nya destinationer, Fukuoka i Japan och Guangzhou i Kina.

Flest nya linjer har dock Norwegian i beredskap. I en intervju nyligen med Berlinske Business berättade Björn Kjos att flygbolaget har sju nya långlinjer på gång. För första gången handlar det om helt andra destinationer än de amerikanska som hittills varit fokus: São Paulo, Rio de Janeiro, Buenos Aires, Delhi, Mumbai, Kapstaden and Durban.

– Konkret sitter vi nu och förhandlar om de två städerna i Sydafrika och de i Indien så det är nog där vi startar. Därefter kommer Brasilien och Argentina. Men allt beror naturligtvis på om vi får trafikrättigheter. Trafiken till Indien måste till exempel gå över södra Ryssland, vi kan inte flyga runt, säger han till tidningen.

Enligt Björn Kjos ska merparten av de nya linjerna utgå från Köpenhamn, något som i så fall också kommer södra Sverige tillgodo.

Vilka flygplan som ska användas i trafiken finns det ännu inga besked om. Norwegian har tidigare talat om att använda både Boeing 737-800 och de kommande Airbus A320neo på tunnare långlinjer. Ett första steg i den riktningen var den nyligen lanserade linjen från Cork på Irland till Boston.

En förutsättning för den formliga explosion av långlinjer som nu sker i Norden, är den nya generationen flygplan. Finnair har 19 Airbus A350-900 på väg in i flottan. SAS får i ett första skede fyra A330E och senare även åtta A350-900. Men också SAS har nya A320neo på väg in som kan komma att användas på längre destinationer.

Norwegian å sin sida har i dagsläget åtta Boeing 787-8 och får nästa år fyra B787-9 med fler stolar och bättre räckvidd. Fram till 2017 levereras sedan ytterligare sju B787 vilket gör att Norwegian fördubblar sin flotta på bara ett par år.

Långlinjetrafiken är en lönsam verksamhet för flygbolagen, särskilt i jämförelse med den stenhårt konkurrensutsatta kort- och medeldistanstrafiken i Europa. Dessutom har turistresandet tagit steget in på långlinjenätet. Det öppnar i sig för andra destinationer än de storstäder som traditionellt funnits med på linjenäten när affärsresenärerna var den dominerande gruppen.

– Den stora tillväxten fortsätter att finnas i de stora städerna. Men det betyder inte att det inte finns potential också i mindre städer, säger Björn Kjos till Berlinske Business.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SV: Öresund
Skrivet av Floda Rehltih, 2015-10-15 14:29:24
Har inget med hat att göra. Amsterdam är helt enkelt en mycket bättre flygplats. Gillar du inte kritiska röster ang CPH, så låt bli och läs här då.
Anmäl inlägget
Greater Copenhagen
Skrivet av Øresund , 2015-10-13 21:56:45
Herregud, dette irrationelle københavner hat som ofte findes i kommentarsporene på DI, flygtorget mm. er uværdigt og ganske patetisk at høre på.
Anmäl inlägget
Not CPH.
Skrivet av Floda Reltih, 2015-10-12 16:35:07
"Merparten ska utgå från Köpenhamn" Tack för den, DY. Tur att man har Amsterdam att tillgå.
Anmäl inlägget
Propagandamaskinen Norwegian.
Skrivet av CB, 2015-10-12 10:34:23
1. N öppnar många nya destinationer. (Det gör ju inga flygbolag?)
2. Nya flygplan, alla andra flygbolag har gamla.
3. Man måste shoppa billigarbetskraft och använda bekvämlighetsflagg eftersom man följer "internationella lagar". (Dvs inga alls eller vilka som helst)
4. Alla problem är Boeings fel eller helt oförutsedda händelser. (Det blir billigare för Kjos)
5. Medarbetarna skall vara anställda i ett hejdlöst antal dotterbolag. (Så att de kan dumpas och flyttas runt hur som helst).
Anmäl inlägget
Arlanda 2016
Skrivet av Jonas , 2015-10-12 09:28:46
I februari år så skrev ett antal svenska tidningar att de norwegian skulle starta arlanda till rio,Indien samt Sydafrika 2016. Gud, vilken besvikelse alltså!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev