Skriv ut  

Norrköping utan reguljärflyg

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 oktober 2015
Finnair lägger ner trafiken mellan Norrköping och Helsingfors. Men att flygplatsen förlorar sin enda reguljära linje kan vara en fördel i den eviga frågan om de två flygplatserna i Norrköping och Linköping.

Norrköping flygplats
Norrköping flygplats

Linjetrafiken på Norrköping har under åren kommit och de senaste åren har både Nextjet och DAT gjort försök med linjer till bland annat Köpenhamn. Nu försvinner också den sista reguljära linjen när Finnair den 25 oktober drar in flygningarna till Helsingfors. Det har varit en daglig matarflygning med en ATR72 som framför allt varit avsedd för Finnairs långlinjetrafik österut.

När den nu försvinner är Norrköping en renodlad charterflygplats och med cirka 16 destinationer är det en av de största i landet när det gäller charter.

Nedläggningen av linjetrafiken sätter än en gång fokus på de två flygplatserna i Norrköping och Linköping som ligger med mindre än 40 kilometer mellan varandra. Under årens lopp har ett flertal utredningar gjorts om de två städerna verkligen behöver varsin flygplats men det har varit utredningar som inte haft i uppdrag att föreslå en sammanslagning. De två flygplatsernas framtid är en het politisk fråga där ingen av de två kommunstyrelserna vill vara den som ”offrar” sin flygplats, trots att båda går med stora underskott, i Norrköpings fall med cirka 25 miljoner som kommunen årligen bidrar med.

– Vi tror att de pengarna, när 300 kronor per biljett, som kommunen sponsrar flygplatsen med kan användas mycket bättre. En slopad sponsring leder ganska säkert till arr flygplatsen blir så olönsam att den tvingas lägga ner, skriver Miljöpartiets Mia Sköld i Miljöpartiet i ett debattinlägg. Trots det förordar partiet inte en nedläggning utan vill ha ytterligare en utredning om konsekvenserna av en nedläggning.

På flygplatsen i Norrköping letar men nu efter en ersättare till Finnair för att återfå en reguljär flyglinje. Samtidigt kan det vara så att avsaknaden av linjebolag kan vara en fördel för framtiden.

Ett av de mer framåtriktade förslag som kommit är att bilda ett gemensamt flygplatsbolag. Det skulle i så fall kunna resultera i en verksamhet som är en flygplats med två separata benor. På den ena finns linjetrafiken, Linköping har avgångar till både Amsterdam och Kastrup och på den andra finns charter och fraktflyg.

Det är en lösning som understöds av det faktum att Norrköping nyligen inlett arbetet på att uppgraderades till en 4E-flygplats med kapacitet att regelbundet ta emot större maskiner som A330 och Boeing 747. I ett sådant scenario fortsätter Linköping med den mindre matartrafiken till de större flygplatserna medan Norrköping fokuserar på tyngre trafik som charter och frakt.

- Det kan vara en lösning. Att lägga ner en av flygplatserna skulle gjorts för flera år sedan. Nu är det för sent, säger flyganalytikern Anders Lidman som 2011 utredde flygplatsfrågan i Östergötland.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Linköpings flygplats
Skrivet av Rhell, 2015-10-16 10:49:01
Linköpings näringsliv med bland annat Saab och Mjärdevi, med ett par hundra bolag där många har intensiva utlandskontakter, samt universitet och universitetssjukhus borgar för att SAS och KLM valt helt rätt flygplats för reguljärtrafiken. Många regionflygplatser har en utrikeslinje, ofta slingad med annan flygplats. Linköping har två bolag som enbart flyger från LPI.
Anmäl inlägget
Linköping
Skrivet av Cristoffer, 2015-10-16 10:34:07
Frågan om Norrköping eller Linköping löser sig nog av sig självt. Det är ju Linköping som är flygplansstaden som sysselsätter 8000 personer med att tillverka både militärplan och delar till civilflyget. Nu ska 50 brasilianare pendla hit och jobba på SAAB. KLM kommer är rejält etablerade. Ja...
Anmäl inlägget
Lägg ned LPI
Skrivet av Johan, 2015-10-15 21:28:44
Varför ska man låta en sketen flygplats som inte ens kan ta 737 o.s.v, när man har en fin flygplats med bra förutsättningar i närheten.
Anmäl inlägget
@BMA
Skrivet av Totte, 2015-10-15 15:58:47
Nja LPI är ju iofs privat iom SAAB, fast det är kommunen som driver terminalen och passagerartrafiken.
Anmäl inlägget
Privat flygplats
Skrivet av BMA, 2015-10-14 23:40:01
Om jag inte missminner mig så är LPI en av de få privata flygplatserna i landet.
Menar du XYZ att SAS och KLM har fattar ett felaktigt beslut och hur förklarar du att finnair inte har fått fart på trafiken från NRK?
Anmäl inlägget
Marknaden beslutar, jo, jo
Skrivet av YYZ, 2015-10-14 16:50:51
Linköping har haft drivna politiker som har fattat beslut. Politiker är inte marknaden, men de kan påverka den....
Norrköping är den staden som redan har en riktig, färdig flygplats.
Anmäl inlägget
En flygplats
Skrivet av BMA, 2015-10-14 15:05:46
Det verkar som marknaden redan har bestämt vilken flygplats som är den som ska ha reguljärtrafik i Östergötland. Det är ju lite som att slåss mot väderkvarnar att slåss mot marknaden.
Anmäl inlägget
En av flygplatserna bör räcka
Skrivet av PM, 2015-10-14 14:49:02
Enligt Google Maps är det 43,4 km med bil mellan de två flygplatserna vilket tar 31 minuter. Det är betydligt kortare än många, om inte merparten av Mälardalsbefolkningen, har till "sin" flygplats Arlanda. Östgötarna kanske måste vänja sig vid tanken att inte ha en trafikflygplats och förbindelser till omvärlden precis "runt hörnet".
Anmäl inlägget
Byt Flygplatschef.
Skrivet av Resenär., 2015-10-13 12:21:53
Det krävs engagerad,positiv och kunnig person att leda en flygplats. Ta Linköping som exempel. Låt oss behålla Kungsängen, där finns potential.

Resenären
Anmäl inlägget
Logik
Skrivet av Bra att förlora linje, 2015-10-13 11:54:54
Jättebra resonemang. Utmärkt för en flygplats att förlora den sista reguljära linjen. Ska vi resonera likadant om Bromma??
Anmäl inlägget
1 flygplats
Skrivet av anonym, 2015-10-13 09:37:27
Behåll den bästa av Linköpings eller Norrköpings flygplats och lägg ner den andra. Det behövs bara 1 flygplats till de båda städerna, dit man koncentrerar all flygtrafik.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev