Skriv ut  

Flygplatsen växer med inrikesflyget

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 oktober 2015
Dryga tusen transitmöjligheter i veckan har blivit tvåtusen. Genom att jämka samman tidtabellerna är det nu möjligt att flyga över dagen till samtliga tolv inrikes destinationer som trafikeras från Bromma flygplats.

Bromma Tower
Bromma tornet

I december slås Sverigeflyg och Malmö Aviation officiellt ihop till BRA. Sedan en tid pågår arbetet på att synkronisera tidtabeller och därmed bytesmöjligheterna på Bromma. Hittills har det funnits 1 100 möjligheter till flygplansbyten på flygplatsen varje vecka, något som sedan den 26 oktober nära nog fördubblades till 2 000 möjligheter.

– Vi har ett linjenät där vi knyter ihop 12 svenska städer med Bromma som nav. Nu justerar vi tidtabellerna med ambitionen att det ska gå att resa mellan samtliga städer över dagen, säger Emma Sandsjö, kommunikationschef hos Braathens Aviation.

Det sker genom att fyra transitfönster har tillskapats på flygplatsen, två på morgonen och två på eftermiddag, kväll. Under de perioderna är det möjligt att nå alla destinationer som ingår i linjenätet, till exempel från Sundsvall till Ängelholm, eller från Göteborg till Östersund. Transittiderna kan vara så korta som 15 minuter och det är flöden som ställer krav på extra bemanning i gaterna och transithallen.

– Det ger naturligtvis en större belastning på Bromma under de här tiderna och därför har vi arbetat nära med Swedavia för att klara de snabba flödena. Bromma Flygplats är en perfekt transferflygplats med korta avstånd till anslutande flyg och i snitt ligger vi på 25-30 minuter för ett byte mellan två linjer.

Sammanfogningen av tidtabellerna suddar också bort de sista gränser som funnits mellan de åtta olika flygbolagen.

– Det har inte varit den volym på transitpassagerare som vi borde haft utan den har legat lägre än point to point. Men det är inte så konstigt med tanke på att vi faktiskt varit åtta olika varumärken.

När sammanläggningen av Sverigeflyg och Malmö Aviation är ett faktum i början av december har BRA cirka 95 procent av trafiken på Bromma. I princip är det bara utrikeslinjerna till Finland, Baltikum och Danmark som står utanför. Det gör Bromma till en stark hub för inrikesflyget och en tydlig konkurrent till den inrikestrafik som finns på Arlanda.



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Det är terminaler på Arlanda som saknas!
Skrivet av Flygkunnig, 2015-10-28 07:32:47
Idag är det inga som helst kapacitetsproblem att få Brommas trafik att rymmas på Arlandas landningsbanor. Det som saknas är terminalkapacitet (Gates + flygplansparkeringar) År 2000 hanterade faktiskt Arlanda i stort sett lika många flygplansrörelser ensamt som Arlanda och Bromma hanterar tillsammans 2014! Trots att en tredje bana byggt på ARN sedan dess! Bolagisera Arlanda likt Kastrup och få in nya friska fläktar som kan hantera Stockholms flygkapacitet på ett för samhället korrekt sätt.
Anmäl inlägget
Swedavia
Skrivet av Trixar, 2015-10-27 19:22:30
Arlanda kan utan vidare ta all Malmö Aviations trafik direkt utan problem. Swedavia fejkar kapacitetsproblem för att få argument att behålla Bromma.
Anmäl inlägget
Allt inrikesflyg på Bromma?
Skrivet av Flygkunnig, 2015-10-27 16:42:21
Intressant tanke mot bakgrund att ca 10% av alla inrikesresor skall vidare utrikes. Jag säger grattis alla taxiåkare och till företagare ute i landet säger jag börja leta mark i Stockholm för vill ni ha kontakt med övriga Europa blir det hopplöst krångligt. Nä ett utbyggt Arlanda med fungerande terminaler (vilket inte är fallet idag) som kan göra att Sverige växer på längden igen inte som idag på höjden dvs. flyttlassen går mot storstan där man tvingas bo ovanpå varandra i ett bullrigt Stockholm
Anmäl inlägget
flyg
Skrivet av David, 2015-10-27 14:55:29
Låt Bromma vara den flygplats som var menat när avtalet tecknades 2007. En mindre andel linjeflyg, affärsflyg, allmänflyg, flygskolor och ambulansflyg. Swedavias storflygplats hybris kommer få Bromma stängt i förtid. Flytta Braathens till Arlanda
Anmäl inlägget
Bromma
Skrivet av anonym, 2015-10-27 14:21:51
Gör Bromma till enbart en inrikesflygplats! All utrikesflyg, hänvisas till Arlanda, Skavsta & Västerås.
Anmäl inlägget
Faktabaserat
Skrivet av Flygkunnig, 2015-10-27 12:58:21
Olyckskorp eller ej visst uppskattar många Bromma som flygplats men faktum kvarstår att underlaget är för litet i relation till samhällsnyttan för att ha 2 flygplatser Stockholm! Idag saknas tex. Luleå, Kiruna, Skellefteå, Örnsköldsvik, Gällivare, Arvidsjaur, Kramfors med flera på Bromma och pålästa vet att flygplatsen är full i Peak. Skall dessa destinationer flyga på Bromma blir det knappast optimala anslutningar som denna artikel handlar om.
Anmäl inlägget
Välkomna till Norrland
Skrivet av Norrlandstomte, 2015-10-27 12:45:26
Nog för att vi i norr är van med långa avstånd & att det tar tid att ta sig från A till B men 30 min för att bara ta sig från en terminal till annan & genom säkerhetskontrollen på Arlanda är inte direkt långt. Flygplatsen är ju som en schweizerost! Vi i norr vill ha Bromma, inget onödigt käbbel utan raka rör och korta ledtider.
Anmäl inlägget
Idel belackare
Skrivet av RangeRover, 2015-10-27 11:58:54
Som vanligt en massa olyckskorpar som yttrar sig! Kan ni inte se det possitiva i att det finns en möjlighet att enkelt byta plan på Bromma för dem som så önskar? Men de flesta passagerarna ska till/från Stockholm och uppskattar Bromma som flygplats.
Anmäl inlägget
Bromma har endast 5% av flygstolarna
Skrivet av Flygkunnig, 2015-10-27 10:22:53
Att bygga upp en HUB på Bromma för inrikesflyget är helt galet. Om man istället samlar allt Inrikesflyg på Arlanda tillsammans med övrigt reguljärt flyg skulle detta stärka kommunikationen på samtliga orter i Sverige eftersom dom knyts samman mångfalt istället för att splittras på 2 flygplatser. Fakta är att Bromma idag totalt endast står för ca. 5% av alla flygstolar till och från Stockholm samt Inrikes utgör ca 16%.
Anmäl inlägget
Okej
Skrivet av Lucas, 2015-10-27 09:08:39
Sååå vitsen med att flyga till/från Bromma är att det är nära city. Ska man byta flyg och åka vidare, nä detta ger Bromma motståndarna ett stort argument.
Anmäl inlägget
Titta på andra
Skrivet av Spiken, 2015-10-27 08:07:47
Varför ska det nu inte vara bra att BRA blir störst på Bromma? Enklare att resa kommer det på så här sett bli och om man tittar på flygplatser runt om i världen så ser det liknande ut där det är ett bolag som är störst och i vissa fall har majoriteten av alla flygningar in och ut. Exempel är bara, FRA, LHR, AMS, CDG, MAD, HKG, PEK, SIN, DOH, DXB, med många fler.
Anmäl inlägget
Hmm
Skrivet av Fredrik, 2015-10-27 08:06:48
Det har ju visat sej att Swedavia trixat med bullerkurvorna som finns med i villkoren för flygplatsen. Där man utgått från att vissa flygplanstyper bullrar mindre än de gör, enligt de tekniska specifikationerna.Vilket nu äventyrar flygplatsens planerade expansion. Bravo Swedavia ni kommer lyckas lägga ned flygplatsen på egen hand.
Anmäl inlägget
Brussels
Skrivet av KA, 2015-10-27 08:05:05
Brussels Airlines flyger även till Bryssel, vilket inte står med i artikeln.
Anmäl inlägget
City-flygplats
Skrivet av Lars Ras, 2015-10-27 07:39:57
...det var nog inte tänkt att Bromma skulle bli en hub för ett flygbolag.
Anmäl inlägget
oväntat
Skrivet av hans, 2015-10-27 07:17:54
Tacka faan för att Braathens har kunnat göra dessa optimeringar då Swedavia gör allt för att gynna detta flygbolag på Bromma. Alla andra aktörer vräks/motas bort. Vi väntar bara på namnbytet på flygplatsen, Bromma Braathens Airport.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev