Skriv ut  

Nya långlinjer ger nya passagerarflöden för SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 oktober 2015
Århus är ny destination från Arlanda. Det ger SAS möjlighet att flyga in danska passagerare till linjen till Hong Kong utan att de behöver ta vägen via Kastrup.

SAS ATR 72
ATR 72

En ny linje från Arlanda till Hong Kong och en kommande, lika ny, från Arlanda till Los Angeles. På ett halvår bryts den trend inom SAS som inneburit att merparten av långlinjetrafiken ska utgå från Köpenhamn, dit passagerarna flygs från övriga Skandinavien.

I och med de nya linjerna krävs också en omkastning av feederflödena. Linjen till Hong Kong behöver fyllas med passagerare från Norge och Danmark. I det läget kan den nya linjen från Århus till Arlanda, som invigdes i dagarna, vara en del. Flygplatsen är visserligen bara den tredje största av de regionala flygplatserna i Danmark men den nya rutten är efterfrågad av både näringslivet och universitetsvärlden på Jylland.

– Utöver att vara en direkt förbindelse till Stockholm, öppnar linjen till Arlanda också möjlighet att nå destinationer som Finland och Hong Kong, säger Peter Høgsberg som är flygplatschef på (Århus) Aarhus Airport.

Samma upplägg finns i den redan befintliga linjen från Billund till Arlanda. Billund är den andra största flygplatsen i Danmark efter Kastrup. Det ger möjlighet att flyga direkt till Arlanda utan omvägen via Köpenhamn. Dock är inte tidtabellerna för de två danska destinationerna synkroniserade med flighten till Hong Kong. Från båda städerna är det tidiga morgonavgångarna, från Billund dessutom två, och det ger i så fall ett par timmars väntan på SK963 som har avgång 13.50 från Arlanda.

– Då tror jag att den nya linjen från Aarhus får större betydelse dels som en point to point-flygning, dels för vidare trafik till norra Sverige eller Finland. Visst behöver vi feedertrafik in till våra långlinjer men New York, Chicago, Hong Kong och den kommande till Los Angeles har i första hand Sverige som upptagningsområde, säger Henrik Edström, pressansvarig på SAS.

Trafiken från Århus till Arlanda flygs av Jet Time med en ATR72-500 med 70 stolar ombord. Med elva avgångar i veckan ger det en kapacitet på 65 000 stolar årligen.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Gnäll
Skrivet av Higgan, 2015-10-31 12:58:21
Flugt ATR 72 flera gånger och det är verkligen inga problem alls. Bra att SAS slänger ut nya linjer så de fyller long-hauls:n.
Anmäl inlägget
Stackars passagerare
Skrivet av oja, 2015-10-28 22:57:04
Att flyga med en ATR 72 är på samma bullriga nivå som de gamla sovjetiska IL-18.
Stackars passagerare som ska harva i två timmar till/från ARN i denna öronbedövande förfärliga maskin.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev