Skriv ut  

Försenad C-serie oroar inte BRA

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 november 2015
Airbus sa nej till samarbete men provinsregeringen i Quebec gick med på att satsa 1 miljard dollar. Det räddar framtiden för Bombardier och prestigeprojektet C-serien. Men att det skulle flugits inrikes i Sverige med det nya flygplanet redan förra året, oroar inte Malmö Aviation som kommer att hinna byta namn innan första leverans.

Bombardier Cseries
Bombardier CSeries

Bombardier var på plats på den stora flygmässan i Paris i somras. Då kunde den kanadensiska flygplanstillverkaren visa upp den kommande C-serien i flygande skick för branschen. Det var en behövlig framgång, utvecklingen av det nya flygplanet har dragit ut på tiden och har blivit nästan dubbelt så dyrt som planerat, från 27 miljarder till 45 miljarder kronor.

Ursprungligen skulle första leverans ske redan 2013 och till Malmö Aviation som var launch customer med en beställning på tio maskiner av vardera de två typerna CS100 med 125 stolar och CS300 med 145 stolar. Malmö Aviation var dock inte launch customer ”på riktigt” utan hamnade högst upp i listan efter att andra flygbolag hoppat av. Den äran avsade man sig också tämligen omgående till förmån för Swiss.

Antalet beställningar på de nya flygplanen är en annan huvudvärk för Bombardier. Hittills finns totalt 243 beställningar på de två modellerna och i år har inga nya inkommit. Nyligen avslutades också samtalen mellan Bombardier och Airbus, överläggningar som kommit till på kanadensiskt initiativ, troligen för att få hjälp med utvecklingsarbetet. Att Airbus var kallsinniga kan bero på att C-serien, särskilt den större varianten som kan ta upp till 160 stolar, konkurrerar med Airbus egen A320-familj. C-series är betydligt större än Bombardiers framgångsrika CRJ-modeller och har alltså haft svårt att hitta en egen nisch när konkurrenterna är mäktiga Airbus och Boeing.

Men förseningarna till trots, finns ingen större oro hos Malmö Aviation som enligt de ursprungliga planerna skulle tagit maskinen i drift redan 2013.

– Vår leveransplan ligger kvar. Det innebär att vi räknar med att ta första flyget i trafik under första kvartalet 2018. Fram tills dess kommer vi att fortsätta flyga med vår nuvarande flotta, Avro RJ, säger Emma Sandsjö på Malmö Aviation till Flygtorget.

Det finns heller inga planer på att hoppa av till förmån för ett annat flygplan, i så fall Embraer som var den kandidat som var med vid det slutliga beslutet att satsa på C-serien. Sedan beställning gjordes hos Bombardier 2011 har arbetet på att slå samman Malmö Aviation och flygbolagen inom Sverigeflyg blivit allvar. BRA har även hunnit beställa nya ATR 72-600 som ska komplettera C-serien och den första ska enligt planerna vara i trafik redan den 9 november. Den kommer dock inte att redan då vara målad som BRA utan det dröjer till den officiella lanseringen i december.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dyrt underhåll
Skrivet av Mavian, 2015-11-07 04:25:21
Mavia äger sina flygplan, vilka inom en mycket snar framtid måste genomgå tunga underhållschecker vilka kostar multum då bl.a. röntgen av flygplanskroppens utsatta delar ska ske. Vem vill om några år köpa Avron av Mavia förutom då U-länder?
Anmäl inlägget
Den första CS kommer om 3år
Skrivet av FP, 2015-11-04 07:09:08
Cserien Var försenad och avron kommer fasas ut om 3 år.
Anmäl inlägget
Roligt med experter
Skrivet av Luttrad, 2015-11-03 23:27:25
Ni verkar vara otroligt initierade. Varifrån kommer era fantastiska insikter och kunskaper?. Lik Saab 2000?
Anmäl inlägget
Re Saab 2000
Skrivet av Calle, 2015-11-03 21:51:48
Skulle C-series vara så svårt för AVRO-piloterna att flyga så har Bombardiers industridesigners misslyckats. Skulle Saab 2000-typkurs vara ett krav för att lära sig flyga fbw-flygplan som A320 och liknande så är det ett ännu större misslyckande. Och hur lyckades du själv lära dig flyga Saab? Vi är alla piloter och det är bara att lära sig respektive flygplan och rensa skallen.
Anmäl inlägget
C series
Skrivet av BRA, 2015-11-03 19:59:11
Ett litet förtydligande. Det är inte Mavia som köper c-series utan det är Per G Braathen, detta är inte riktigt samma sak.
Mavia driver projektet, än så länge.
Resten återstår att se, men PG är en bestämd herre som vet vad han vill.
Anmäl inlägget
Saab 2000
Skrivet av Saab 2000, 2015-11-03 16:42:09
Det blir Saab 2000 piloter som flyger C-serien .. den är väldigt lik Saab 2000 ... skillnaden mellan RJ och C-serien är stolor och det är inte BRA.
Anmäl inlägget
Trampa
Skrivet av Ele, 2015-11-03 15:57:58
Är det inte bara att trycka ner pedalen på en tesla? Utan att vara ironisk
Anmäl inlägget
Embraer
Skrivet av Patric, 2015-11-03 11:08:09
Embraer i all ära, tycker verkligen om flygplanet, men har det verkligen prestandan för att flyga på BMA? Tänker alltså på E190 i synnerhet. För övrigt synd att leveransen dröjer 5 år!
Anmäl inlägget
Utmaning.
Skrivet av Hm..., 2015-11-03 10:17:08
Det kommer bli enorm utbildnings utmaning för MAVIA med att lära sina gamla stofiler att gå från "flintstone" bil till att helt plötsligt köra en "Tesla". Önskar all lycka utan att vara sarkastisk!!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev