Skriv ut  

EU-regler hotar de svenska regionala flygplatserna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 november 2015
Inga statliga eller kommunala pengar till flygplatser. Det budet från EU sätter en press på de svenska regionala flygplatserna som de troligen inte överlever. Om de inte blir ett undantag, eller att Swedavia tar över samtliga kommunalt ägda flygplatser i landet.

Annars hotar ett skräckscenario där merparten av de regionala flygplatserna tvingas lägga ner.

Jönköping flygplats

Det är i grunden ett europeiskt problem som flyttat till Sverige där det fått betydligt svårare konsekvenser: EU-kommissionen ville komma åt det faktum att flygplatser i Europa, främst i Tyskland och Frankrike, använder statliga medel, skattepengar, för att konkurrera med andra närliggande flygplatser. Allt för att locka till sig nya flygbolag i allmänhet och lågkostnadsbolagen i synnerhet. Det bryter mot en av de heligaste principerna inom EU, olagligt statsstöd som hotar den fria marknaden. För att stävja det övervakar EU-kommissionen att förbudet mot offentlig finansiering av flygplatser inom unionen upprätthålls..

– Nu ser vi effekten av det och den senaste tiden har kommissionen skärpt tillsynen av lagen. Kort sagt har man börjat jaga flygplatser inom EU, säger Anders Lidman, flyganalytiker på Aeropol och en av dem som arbetar med frågan.

I Sverige finns två grupper av flygplatser, de tio som Swedavia äger och de cirka 30 flygplatser som ägs av kommuner och regioner och som ingår i Sveriges Regionala Flygplatser. De tio inom Swedavia berörs inte av EU-reglerna eftersom de ligger i ett bolag och inte får något direkt stöd av skattemedel. Däremot finns det knappast någon av de trettio flygplatserna som klarar sig utan ekonomiska bidrag från den kommun eller region som äger flygplatsen. Ett flertal regionala flygplatser får också ett statligt driftsbidrag. Men det spelar ingen roll varifrån pengarna kommer, handlar det om skattepengar sätter EU stopp.

EU-kommissionens utgångspunkt är att alla flygplatser ska, om inte gå med vinst, så i alla fall bära sina egna kostnader.

– Det kräver cirka 1 miljon passagerare per år för att normalt undvika förlust och det klarar knappt någon av de regionala flygplatserna i dagsläget. Dessutom är det anmärkningsvärt att inte regeringen ställt upp för att hjälpa flygplatserna och pekat på hur Sveriges geografi ser ut och behovet av flygtrafik för att klara kommunikationerna till ett flertal orter. Det finns faktiskt stöd för det i lagstiftningen. Istället säger man lite vagt att det ska nog gå att få flygplatserna lönsamma inom de tio år som EU kräver.

Om en flygplats kan visa att man uppfyller kravet att vara livsnödvändigt för en ort, en så kallad Services of General and Economic Interrest, SGEI, då går det att få ett undantag enligt EU-lagstiftningen.

– Det blir alltså helt avgörande för alla de regionala flygplatserna i landet att peka på den nytta som flygplatsen innebär och ansöka om ett SGEI, säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser.

Men problemen för de mindre flygplatserna slutar inte med det tidskrävande och komplicerade ansökningar om ett SGEI. Just nu nagelfar Trafikverket ett flertal av landets flygplatser som får statligt driftsbidrag och har i vissa fall krävt tillbaka de pengarna som redan betalats ut. Det har bland annat drabbat Kalmar och Skellefteå.

– Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att utreda SGEI-frågan men det får de inte göra. EU-kommissionen har exklusiv rätt att pröva och bedöma dessa ärenden och medlemsländerna är förhindrade att via domstolar och myndigheter bedöma saken på minsta vis. Regeringen begår alltså ett brott mot EU-lagstiftningen när de kräver att Trafikverket ska agera ”vicevärd” och parallellt ta över kommissionens arbete. Det går ut över flygplatserna, säger Anders Lidman.

Ulf Axelsson, vd för Smålands Airport i Växjö håller med:

– Det är ett konsekvent ifrågasättande av vår verksamhet. Men det är ju inte Trafikverket som rår över frågan utan EU. Jag förstår faktiskt inte vad de håller på med.

Räddningen för landets regionala flygplatser stavas alltså SGEI. Men det finns också ytterligare en lösning: Swedavia tar över alla regionala flygplatser och införlivar dem i bolaget, något som skulle undanröja alla legala problem. Det är i så fall tillbaka till ungefär den situation som rådde innan uppdelningen i LFV och Swedavia. Det är också ett system som finns i Finland där Finavia äger i princip alla flygplatser och som finansieras av intäkterna från stora Vanda i Helsingfors.

– Situationen skulle inte blivit så allvarlig som den är, om regeringen gjort sitt jobb och visat på förhållandena i ett så vidsträckt land som vårt. Tyvärr har vi en regering som inte är så förtjust i flyg. Det är ett ödesmättat läge för landets mindre flygplatser men regeringen har hittills inte lyft ett finger för att hjälpa till. Frågan är om de vill se närmare trettio av landets regionala flygplatser läggas ner och hota hela Sveriges flygsystem, säger Anders Lidman.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Alliansen var livrädd för SGEI
Skrivet av Nils G, 2015-11-08 06:11:13
Att Sverige inte vill använda möjligheten SGEI har inget med Löfvens regering att göra. Det handlar om den gamla regeringens mål att göra Sverige till ett nyliberalt paradis och då är användandet av SGEI ett hot. Norge och Finland är föregångsländer i denna fråga. Centerpartistika nyliberaler som Maud Olofsson och Åsa Torstensson (ex infrastrukturminister) kan lägga till i sina CV att de sett till att svensk landsbygd dör sotdöden.
Anmäl inlägget
Problemet är Swedavia
Skrivet av Ba, 2015-11-05 20:17:59
Låt flygplatserna som drar in pengar finansiera hela systemet. Just nu används Arlanda som en kassako av Swedavia, som hellre fokuserar på att tillfredställa bygg- och fastighetsbranchen.
Anmäl inlägget
Löven (MP)
Skrivet av Så är det bara......, 2015-11-05 19:55:22
inte nog med det! okunskapen forsätter med Stefan Löven (Mp)?
Nu kan skatten höjas på flyger för att resande ska ta tåget i stället och det vet vi att järnvägen är dålig och missa tiden på jobbet är inte bra efter som Sverige ska ha minsta arbetslösheten i EU 2020, Då blir det bilen, just de,t förbifart Stocholm ja, ah bättre stå i kö och släppa ut avgaser i mängder.Finns det något inom transport som tänker på miljön så mycket som flyget??? Nä, men det tar tid!
Anmäl inlägget
Swedavia tar över småflygplatser?
Skrivet av Johan, 2015-11-05 18:57:07
Vore det inte en rimlig lösning att Swedavia tar över regionala flygplatser som det finns ett samhällsintresse att bevara? På så sätt kan man överföra vinster från de stora flygplatserna till de mindre lönsamma, utan att skattemedel är inblandade. Behöver man öka intäkterna efter det för att leverera tillräcklig avkastning är det förmodligen enklare att göra det på de största flygplatserna.
Anmäl inlägget
Swedavia då?
Skrivet av Koffe, 2015-11-05 16:05:33
Swedavia är det absolut största hotet mot den fria marknaden i det här sammanhanget, att kommuner driver kommunal flygplats är väl inget som ger orättvis konkurrens då de bara konkurrerar mot ett statligt bolag som har fått alla sina flygplatser gratis och vägrar investera i sin infrastruktur (Säve är ett bra exempel).
Anmäl inlägget
Hög tid för Sverige att lämna EU!
Skrivet av S.L, 2015-11-05 15:56:03
Att vi får det bättre och att vi tar hand om vår ekonomi själva.

Sverige ut ur EU!
Anmäl inlägget
Bromma
Skrivet av Fredrik, 2015-11-05 13:24:52
Men Stockholms kommun subventionererar Bromma flygplats eftersom man inte tar ut i närheten av av marknads hyra av Swedavia för marken. Var annars i Stockholm kan man hyra mark av Bromma flygplats storlek för 5 miljoner kronor per år??
Anmäl inlägget
Det är ökade myndighetskrav som driver kostnader
Skrivet av Peter, 2015-11-05 12:16:09
Jag tycker att det finns en intressant paradox. Samma myndigheter som kräver att flygplatser som enda basinfrastruktur skall gå med vinst ökar hela tiden sin myndighetsutövning med ökade säkerhets och driftkrav som i sin tur är enormt kostnadsdrivande.. Våra myndigheter jobbar i isolerade stuprör utan den minsta samordning, ansvarstagande och konsekvenstänkande. Hur kan man få verka på detta ansvarslösa vis.
Anmäl inlägget
Finanserna finns inte och problemen bara ökar
Skrivet av JO, 2015-11-05 10:46:12
Vi har en finansminister som letar efter pengar under varje sten för att kunna täcka upp kostnader som Sverige får i flyktingfrågan. Staten kan då inte ta sig an ansvaret för driften av de icke statliga flygplatserna. Regeringen borde istället ta tillfället i akt och tillåta Swedavias flygplatser att upphandla flygtrafiktjänster. Skulle på sikt ge staten åtskilliga tiotals miljoner i besparingar. I det akuta läge som landet inför så måste regeringen vända på varje krona...
Anmäl inlägget
Mp
Skrivet av Directlamox, 2015-11-05 09:21:34
Detta är ju ett drömscenario för Romsås och CO
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev