Skriv ut  

Estonian Air upphör – flygningarna fortsätter i ny regi

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 november 2015
EU-kommissionen kräver tillbaka 85 miljoner euro. Med ränta. Det innebär att Estonian Air upphör. Men flygtrafiken till och från Estland fortsätter med fem olika leverantörer, bland andra Nextjet. Med Nordic Aviation Group som bas återskapas ett nytt statligt flygbolag i Estland.

Estonian Air
Estonian Air Embraer 170

Det blev ett negativt besked från EU-kommissionen: De pengar som den estniska staten tidigare stöttat Estonian Air med, är ett olovligs statligt stöd. Därför ska flygbolaget betala 85 miljoner euro plus ränta. De pengarna finns inte, trots att den ekonomiska rekonstruktionen börjat få verksamheten på rätt köl. Framför allt var det de olika uppdragen åt andra flygbolag som gav goda intäkter.

– Det innebär att vår plan B träder i kraft och garanterar flygningar till ett antal nyckeldestinationer. Samtidigt börjar vi en likvidationsprocess som förhoppningsvis innebär att vi slipper en konkurs, säger Jan Palmér, vd för Estonian Air till Flygtorget.

De åtta destinationerna är Stockholm, Amsterdam, Bryssel, Köpenhamn, Oslo, Kiev, Trondheim och Vilnius. Ansvaret för att flyga den trafiken, som tar över direkt efter att Estonian Air ställt in all trafik, tas över av det nystartade bolaget Nordic Aviation Group. Det är ett statligt ägt bolag som startades redan den 25 september i år i väntan på utslaget från EU-kommissionen. I väntan på att det nystartade flygbolaget, som på sikt ska döpas om, får ett eget AOC, flygs trafiken av fem olika flygbolag. Det är i första hand Adria Airways men också Nextjet, BMI, Trade Air och Carpatair hyrs in för att flyga de olika linjerna. Vilka bolag som flyger respektive rutt är i nuläget inte klart. Av allt att döma kommer inte trafiken från Örebro till Köpenhamn att drabbas av stopp, inte heller norrlandstrafiken från Stockholm till Gällivare, där Nextjet redan tagit över. De fyra dagliga rotationerna till Stockholm kommer även de att fortsätta som vanligt, troligen med en inhyrd ATR.

– Estland är ett land i utkanten av Europa och behöver ett eget flygbolag. Det går inte att lita till att andra ska fylla behovet. Det tar ett par månader att få ett nytt AOC på plats och vi räknar med att merparten av de besättningar som idag flyger på Estonian ska kunna börja jobba där.

Nordic Aviation Group byggs upp enligt vad Jan Palmér kallar en ”sverigeflygmodell”.

– Flygproduktionen lägg i ett bolag medan den kommersiella delen ligger i ett annat bolag. Det gör vi bland annat med erfarenheten av hur vi byggde upp vår verksamhet som providers för andra flygbolag och som var framgångsrik.

– Jan Palmér har varit vd för Estonian Air sedan 2012 och ska av allt att döma leda även det nya statliga estniska flygbolaget.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Global lösning
Skrivet av Tänän teid, 2015-11-11 19:17:46
25 år av entusiasm och subventioner tar tyvärr slut förr eller senare Som frekvent resenär CPH -TLL , högsta beröm för punktlighet och korrekt service till OV
Nu tittar väl Ryanair eller Wizz air på Lennart Meri Airport


Anmäl inlägget
Estonian behövs
Skrivet av Kaptenen, 2015-11-11 17:59:31
Ja det är väl som med pensionsskulden för SAS,
man skjuter det framför sig. Men icke förty
Estonian är förutom att man inga pengar har,
ett synnerligen välskött flygbolag.
Anmäl inlägget
Oseriöst
Skrivet av Gunnar, 2015-11-10 00:17:53
Oseriösa bolag har inte på marknaden att göra.
Mr P har ju varigt i blåsväder förr....
Anmäl inlägget
Kjell Fredheims vision 1995
Skrivet av Kalle Viking, 2015-11-09 22:21:51
När Fredheim på uppdrag av SAS, 1995 startade upp Air Baltic, var just intentionen just att starta upp ett bolag som representerade hela Baltikum. Mearsk och Estonian saboterade dessa planer, men nu kanske det går att förverkliga Kjells vision.
Anmäl inlägget
Ryanair
Skrivet av Oscar, 2015-11-09 21:30:41
Nu öppnar säkert Ryanair en bas i Tallinn.
Anmäl inlägget
Fredde, v.g.
Skrivet av pf, 2015-11-09 19:26:41
åpne det ruteprogram jeg la inn tidligere.
Anmäl inlägget
NextJet österut
Skrivet av Fredde, 2015-11-09 17:37:28
Undra om NextJet kommer flyga till Kiev... ;-) De är just nu på väg till Vilnius från Tallinn med SE-MAL...
Anmäl inlägget
airBaltic fort
Skrivet av Flygexpert, 2015-11-09 09:20:39
Namnet airBaltic passar bra men kanske måste bytas då den Estniska och Litauiska staten kanske tycker det förknippas för mycket med Lettland där bolaget kommer ifrån, kanske BAS (Baltic Airlines System) skulke fungera så som SAS (Scandinavian Airlines System) och ännu bättre om SAS blir delägare igen.
Anmäl inlägget
airBaltic
Skrivet av Flygexpert, 2015-11-09 09:20:14
Undrar om vi nu kommer se ett enda stort baltiskt bolag växa fram nu i liknelse med SAS där airBaltic representerar alla tre länder och den Letiska staten säljer två tredjedelar till Litauen och Estland, detta borde nog kunna fungera mycket bättre då de tre länderna skulle kunna samarbeta föt att hälpasåt att bli starkare.
Anmäl inlägget
EU
Skrivet av Flyg, 2015-11-09 09:14:36
EU har verkligen något emot dessa små och sårbara företagen då de verkar älska att sätta dit dessa med återbetalningar upp över huvuderna vilket enbart kan leda till konkurs för dem. Undra vad som skulle hända om de behandlade bolag så som Alitalia och Air France på samma sätt??
Anmäl inlägget
Tråkiga nyheter
Skrivet av KA, 2015-11-09 09:12:30
Riktigt tråkiga nyheter, varför kunde inte EU ha lagt upp en långsiktigt återbetalningsplan istället och då räddat bolaget, alla de anstälda samt ett antal miljoner € till.
Även tråkigt att linjen till BMA inte kommer att fortsätta men vi får ju airBaltic där istället.
Anmäl inlägget
Nordic Aviation Group
Skrivet av pf, 2015-11-09 08:48:43
trafikkprogram http://airlineroute.net/2015/11/09/jp7-nov15/

Ser dog ut som retur OSL-TLL med ER4 dag 45 er uteglemt.
Anmäl inlägget
Synd att inte SAS har kapacitet!
Skrivet av Small, 2015-11-09 08:21:17
Ett bolag med lite storlek hade kunnat expanderat och tagit över en del av denna marknad.
Synd att inte SAS har kapacitet längre utan en defensiv attityd och att man bära prioriterar sparåtgärder.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev