Skriv ut  

West Atlantic tar emot en andra B767SF

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 november 2015
Större volymer kräver större flygplan. West Atlantic bygger just nu ut flottan av stora flygplan med en andra Boeing 767F och ytterligare en är på väg.

West Atlantic
West Atlantic Boeing 767

Den internationella fraktmarknaden rör sig sakta uppåt. De senaste siffrorna från IATA visar på att i Europa är ökningen 2,8 procent jämfört med förra året. En positiv signal på en marknad som annars hållit sig tämligen stilla. En tydlig trend är dock att det är i de tyngre verksamheterna som den största tillväxten finns.

– Kunderna behöver större volymer, i mellandelen, 8 – 12 ton finns ingen tillväxt. Därför behöver vi större kapacitet och bygger vi ut vår flygplansflotta, säger Gustaf Thureborn, vd på West Atlantic i Göteborg som i dagarna tagit emot en andra Boeing 767SF.

SE-RLB, är ursprungligen en amerikansk maskin som dels flugit passagerare hos Delta, dels frakt hos ABX Air i USA. Efter övertagandet har den genomgått modifiering på West Atlantics anläggning i Birmingham. Sedan några veckor är den satt i trafik där också systerflygplanet, SE-RLA, har flugit sedan början av året. Under första kvartalet nästa år kommer ytterligare en B767SF.    

– Vi är mycket nöjda med den första av våra 767 och de resurser som den tillfört.

Alla tre Boeing 767 ska gå på Europa som är West Atlantics huvudsakliga marknad med ett 45 olika destinationer. Där finns också de nio Boeing 737SF som ska utökas med ytterligare två maskiner. Dessutom finns tre CRJ200LR och 33 ATP. Flygplanen opereras antingen i Atlantic Airlines eller West Air Sweden, de två bolag som bildar West Atlantic.

– I klassen under 8 ton använder vi våra ATP-F och CRJ200PF12. När det gäller transporter på mellan 8 och 18 ton finns våra Boeing 737-400F och på 50-tonsmarknaden har vi nu kapacitet med Boeing 767.

Flygplanen har ingen fast hemmabas utan finns ute på de olika flygplatser i Europa där kunderna har sina hubbar.

– Men det kan bli tal om att flyga mer globalt än vad vi gjort tidigare.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

posten
Skrivet av egon, 2015-11-22 00:20:38
dom har tappat svenska posten, den gick till amapola/swift.

Anmäl inlägget
Frakt turboprop
Skrivet av Fraktflyg, 2015-11-20 00:07:38
Tror inte det skulle löna sig på t ex arn-sdl med 737, inte hört nåt om att west Atlantic ska aveckla sina dryga 30 ATP.

Janne: Jag är inte pilot men så gott som alla gånger jag läst om piloter på west air brukar det heta ungefär att det är fraktflygets Ryanair vad gäller avtal.
Anmäl inlägget
Pilotbehov?
Skrivet av Janne, 2015-11-19 19:22:14
Anställer bolaget några piloter för tillfället? Någon svensk pilot som jobbar där som kan rekommendera eller avråda från att jaga arbete där?
Anmäl inlägget
Lönsamhet
Skrivet av för små volymer, 2015-11-18 23:22:31
West air kommer väl gå över helt till tyngre maskiner då det är dålig lönsamhet att flyga frakt med turboprop, dvs B737 blir minsta maskinen.
Anmäl inlägget
Ja,
Skrivet av ES, 2015-11-18 11:20:30
De har förlorat det avtal om posten som de hade med amapola = 3 arbetslösa maskiner..
Anmäl inlägget
Stämmer det att..
Skrivet av Fraktflyg, 2015-11-18 00:37:29
West air förlorat posten som kund och att amapola ska ta över hela verksamheten? hörde det nånstans men tycker det verkar väldigt konstigt.
Anmäl inlägget
SV: Lucas/Tim : Står tydligt
Skrivet av SWN, 2015-11-17 09:46:48
Det står tydligt att dem nu tar emot sin andra B767 (RLB) med en tredje runt hörnet.

Mycket kul med en svenskt bolag som expanderar så stort!
Anmäl inlägget
Andra eller tredje
Skrivet av Tim, 2015-11-17 08:56:19
Är det andra eller tredje 767 som de nu skaffat? Står olika på olika ställen i texten
Anmäl inlägget
Hur många
Skrivet av Lucas , 2015-11-17 08:54:48
Är det andra eller tredje 767 de tar emot? Står olika i texten
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev