Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Skellefteå tappar Ryanair
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 18 november 2015
Det har varit Ryanairs nordligaste utpost i Sverige. Men nu läggs linjen mellan Skellefteå och London ner. Flygplatsen satsar dock på att växa för att locka tillbaka Ryanair och även åka chartertrafiken ytterligare.
Ryanair
Skellefteå Airport lyckades behålla Ryanair förra vintersäsongen när flygbolaget drog ner verksamheten i Sverige. Staden i Västerbotten har varit Ryanairs nordligaste utpost i Sverige och har sedan 2011 haft trafik till dels Girona utanför Barcelona och till Stansted. Framför allt har linjen till London gått bra och direktmaskinen dit har haft ett upptagningsområde som sträckt sig långt utanför själva Skellefteå. Sammanlagt har 110 000 personer rest sträckan under de år som linjen funnits och står idag för mellan 5 och 10 procent av den sammanlagda passagerarströmmen på flygplatsen som förra året stannade på 320 000 resenärer.
Men nu är det stopp. Ryanair drar in linjen till Stansted med motiveringen att det saknas flygplan till trafiken och att flygbolagets fokus just nu ligger på andra marknader. Förhoppningarna är dock att de goda passagerarsiffrorna ska motivera Ryanair att komma tillbaka till Skellefteå.
På flygplatsen, som i år firar fem år sedan Swedavia lämnade över, pågår just nu en miljöprövning med sikte på att kunna både bygga ut terminalbyggnaden landningsbanan. Den ska förlängas från dagens 2 100 meter till 2 550 meter
– Det ger oss möjlighet att ta emot flygplan i storleksordningen upp till A330 och det tror jag vi behöver kunna göra på sikt. Bland annat finns en efterfrågan på större charterflygningar. Jag hoppas att vi kan komma igång med förlängningen under 2017 eller 2018.
– Chartern är en stor del av verksamheten och ibland är det trång på plattan. När utbyggnaden är färdig kan vi ha fyra flygplan i storleken B737 parkerade samtidigt, säger flygplatschefen Robert Lindberg.
Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Ryanair en hoppjärka
Skrivet av Linkan, 2015-11-18 16:12:48
Ryanair flyttar sina flygplan till den flygplats som betalar bäst. Man kan inte lita på att ett flygbolag som RyanAir tar något som helst samhällsansvar.
Den som bjuder mest får flygningar.
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
BRA CAMO Tech services is looking for a new employee
Braathens Regional Airlines AB
Systemsäkerhetsingenjör till enhet Flygsäkerhet
LFV
Besiktningsingenjör inom Lyft till Stockholm-Uppsala
Kiwa Sweden AB
Redovisningsekonom Jetpak
Jetpak
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
SAS lanserar Århus - Scandinavian Mountains Airport
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Fler artiklar
Nyheter från andra media
11:16 Elva miljoner i värdeföremål beslagtagna på Arlanda – med nya lagens hjälp - SVT Nyheter
09:59 Isstorm på Helsingfors flygplats – försenar planen | Varlden - Expressen
09:13 Bröt sig in på militär flygplats – skyllde på kriget i Gaza - P4 Väst - Sveriges Radio
08:17 SAS fördubblar trafiken mellan Vasa och Stockholm – ”Positivt för regionen”
05:06 FlixBus storsatsar på flygbussar till Arlanda - Bussmagasinet
19:35 Angående regeringens aviserade sänkning av flygskatten | Transportföretagen - Via TT
Fler artiklar
Flygforum
Ny statistik:
SV: Flygledare lämnar Sverige
Per:
Ryanair tillbaka ARN-GOT?
Per:
Regeringen vill halvera flygskatten
sv @Crew:
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap