Skriv ut  

Mat och bagage ger Norwegian miljardintäkter

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 november 2015
Kringtjänster som servering ombord, bagage och annan service vid sidan av själva flygbiljetten, är en allt viktigare intäktskälla. Norwegian har 13 procent av intäkterna från sådana tjänster.

Det är gungor och karuseller: Norwegian följer den kostnadsfilosofi som bygger verksamheten i de flesta lågkostnadsbolag: Passagerarna betalar för den produkt och den service de själva vill ha. För flygbolaget innebär det att billiga flygbiljetter kompenseras med intäkter från försäljning och service.

– Det är ingen tvekan om att försäljningen av valfria tilläggstjänster och produkter är en viktig intäktskälla för oss, säger Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikationschef på Norwegian till tidningen Aftenposten.

Siffrorna från det tredje kvartalet i år, visar att passagerarna ombord på Norwegian betalade i genomsnitt en femma mer för mat, bagage, bokad plats och andra tilläggstjänster, jämfört med samma period förra året. Det innebär en intäktsökning på det området med 124 miljoner norska kronor. I takt med att antalet passagerare ökar kontinuerligt är det också en intäktskälla som blir allt större. Försäljningen av tilläggstjänsterna får också allt större betydelse i marknadsföringen där olika paket av tjänster, allt från fast-track till servcering, ska vara lätta att lägga till.

Under det tredje kvartalet i år gav tilläggstjänsterna, vid sidan av flygbiljetterna en intäkt på nära miljarden, 967 miljoner norska kronor. Det är detsamma som 13 procent av flygbolagets totala intäkter under tredje kvartalet i år.

Under tredje kvartalet omsatte Norwegian 7,3 miljoner norska kronor, det är en resultatförbättring med en miljard sedan samma kvartal förra året.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Puckad planering!
Skrivet av Reply, 2015-11-26 22:43:12
Om dom kunde lära sig att planera bättre skulle förtjänsten mångdubblas!
Åker man till/från ALC är det mer regel än undantag att det är glest med något ätbart i vagnarna efter rad 12.....
Anmäl inlägget
ombordförsäljning
Skrivet av thomas, 2015-11-26 17:12:55
Den här siffran kan 10o dubblas
Flygbolag är amatörer de vet inget om att förkvalificera kunden hur försäljningsprocessen fungerar.
Köpprocessen fram till beslut om köp etc.
Anmäl inlägget
Moms
Skrivet av pf, 2015-11-26 16:23:53
I Norge var det transportbransjen(alle transportformer) som ivrit for at det skulle ilegges moms på deres tjenester(billetter)-dette fordi de kunne trekke fra like mye på det de kjøpte inn, og det ble +/- null.

I Norge er det ikke moms på utenriks billetter.
Anmäl inlägget
Gungorna och...
Skrivet av Kjell-Åke, 2015-11-26 14:10:27
Förstår helt och full att det blir förtjänst på försäljningen ombord. Beställde en gång en kopp kaffe för tjugo kronor och fick en halvfull liten mugg med ljummet kaffe och ingen möjlighet till påfyllning,...säkert en vinst på arton kr...
Anmäl inlägget
Moms?
Skrivet av Revisorn, 2015-11-26 10:14:12
Är inte alla typer av avgifter momspliktiga för reseföretag även vid utrikes resor?
Anmäl inlägget
:(
Skrivet av Kurre, 2015-11-26 08:50:51
Norwegian eller Ryanair.
Lika dåliga....
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev