Skriv ut  

CS-100 och CS-300 eller bara CS-100?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 november 2015
Braathens Aviation har en order på tio flygplan var av de två versionerna från Bombardier. Men sedan beställningen gjordes har förutsättningarna förändrats och det kan bli tal om att satsa uteslutande på den mindre CS-100.

Den nya C-serien blir en arbetshäst i den enhetsflotta med två flygplanstyper som BRA på sikt ska bygga upp.

– Vi måste ha två typer, en jet och en turboprop för det linjenät som vi har, säger Anders Ehrling, koncernchef i Braathens Aviation till Flygtorget.

Det innebär att den nya maskinen från Bombardier i första hand ska sättas in på de tunga linjerna från Bromma till Göteborg och till Malmö där den ersätter dagens Avro RJ-maskiner.

– Men vi kan disponera den på andra linjer också, Umeå och kanske Ängelholm och Östersund bland annat.

Till storstadstrafiken behövs 10 flygplan för att hålla nuvarande antal frekvenser igång och den ursprungliga ordern till Bombardier löd på fem CS-100 och fem CS-300 med option på ytterligare fem av varje modell. Den större CS-300 skulle, enligt de första planerna, komplettera linjetrafiken med charterflygningar. Men Braathens Aviation har nu börjat omvärdera den utgångspunkten.

– Beroende på hur vi räknar, med dollarkurs och en del andra faktorer får vi en säteskostnad på CS-100 som är jämförbar med Boeing 737-800, alltså den maskin som vi hela tiden möter, både inrikes och på chartersidan. Samtidigt kan vi hålla högre turtäthet med bibehållen kostnad, vi kan alltså flyga mer och det är något som talar för CS-100. Idag flyger vi nästan dubbelt så många turer mellan Stockholm och Malmö som SAS och det är en tidtabell som vi ska fortsätta med, säger Anders Ehrling.

Samma resonemang går att överföra på chartertrafiken. Där har antalet sekundära flygplatspar, alltså en mindre flygplats i Sverige och en mindre flygplats på resmålet blivit allt vanligare. Det öppnar för ett flygplan i storleksordningen 125 stolar, alltså CS-100 och möjligheten för researrangörerna att hitta nya linjer och resmål.

– Den kan gå in på en nischmarknad, till exempel Ronneby – Kos där en Boeing 737-800 är för stor.

Det kan innebära att det ursprungliga beslutet att ha båda modellerna i flottan ändras till förmån för enbart CS-100.

– Vi bestämmer det inom ett år, säger Anders Ehrling.

Ett annat beslut som också ska fattas är hur framtiden för de SAAB 2000 som idag flyger för både Malmö Aviation och Sverigeflyg ska se ut. Turboprop-trafiken inom BRA ska flygas med ATR och den första nya och egna maskinen levererades i början av november. Den flottan ska fullt utbyggd ha 15 ATR-72. Men det finns fortfarande utrymme för SAAB 2000 under de kommande åren, bland annat som flygplanstyp att använda på nya, oprövade linjer. Till exempel flyger idag en SAAB 2000 den relativt nya direktlinjen mellan Umeå och Göteborg.

– Vi behöver fortfarande en maskin med 50 säten i. Jag kan se SAAB kvar hos oss i fem år men inte tio, säger Per Braathen.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Atr
Skrivet av Fredrik, 2015-12-01 04:24:29
Nu är det ju så att ATR bullrar mindre än Saab 2000 och det är 2 av ATR linjerna som ser till att Malmö hålls vid liv.
Tycka vad man vill om turboprop, men det bästa hade varit att utöka ATR flottan rejält på mavia linjerna o skippa nya dyra jetplan på korta inrikeslinjer. Det hade gett vinst i kassan.
Anmäl inlägget
Misskött?
Skrivet av Per, 2015-11-30 19:20:52
Tänk att det fortfarande finns förstå-sig-påare som hänvisar till Linjeflyg? Ett bolag som gick ur tiden för över 20 år sedan. Det är likaledes lustigt som gulligt.
Då fanns ingen konkurrens i luften. X2000 var mest en försöksverksamhet och inte ens E4 var motorväg hela sträckan.
Samtidigt öppnades Bromma för trafik. En flygplats som nu har vuxit till två miljoner resenärer. Främst drivet av Malmö Aviation i konkurrens med andra flygbolag och tågbolag.
Så misskött? Tillåt mig tvivla.
Anmäl inlägget
Fy för ATR 72
Skrivet av Oja, 2015-11-28 16:06:06
Att tvingas flyga denna hörselskadande maskin är en plåga...alltså får man välja bolag med vänligt sinnade maskiner!...alternativt tåg!
SAAB 2000 är en dröm och upplevelse jfr ATR:en.
Anmäl inlägget
Braathens
Skrivet av Illa skött, 2015-11-28 08:23:40
Malmö Avition missköts för tillfället på ett sätt så det är tveksamt om bolaget överlever. Ett plotter med flygplan på olika linjer och satsning på propellertrafik inklusive obegripligt namnbyte gör framtiden oviss. Bolaget borde satsa lite större och på GOT, MMX och UME primärt. Sedan borde man snegla på vad som gjorde Linjeflyg framgångsrikt en gång. Sänk priserna på helger och fortsätt flyg. Dumpa propellerplanen. Skippa sedan BRA det är bara en intern namnlek. Funkar inte!!
Anmäl inlägget
BMA
Skrivet av Peder, 2015-11-27 12:52:05
CS 300 får ju viktrestriktioner på BMA. Det spelar nog in en del.
Anmäl inlägget
Fel
Skrivet av Alphacrit, 2015-11-27 12:33:49
Fel. Malmö aviation har inte börjat flyga direkt GOT-UME ännu. Linjen startar i Januari.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev