Skriv ut  

Biobränsle bättre än flygskatt för miljön

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 november 2015
Det offentliga står för 30 procent av inrikestrafiken i Sverige. Om de valde att betala de något dyrare så kallade BIO-biljetterna för tjänsteresorna skulle det ge betydligt större effekt än att införa en flygskatt. En flygskatt som hotar inrikeslinjer och gynnar Kastrup, menar flygbranschen.

Anders Ehrling
Anders Ehrling VD BRA Braathens Regional Airlines

Idag inleds det stora klimatmötet om miljön i Paris. En av många punkter som ska diskuteras är flygets miljöpåverkan men där har två Skandinaviska länder redan tagit ett initiativ. I Norge har regeringen lagt ett konkret förslag, som av allt att döma blir verklighet, om en miljöavgift på flygningar i Norge. Den införs i så fall den 1 april nästa år och innebär att biljettpriset ökar med 65 norska kronor per sträcka.

I Sverige har regeringen tillsatt en utredning om möjligheterna att inför en miljöskatt på flyget. Den ska lämna ett förslag i november nästa år men redan nu talas om en skatt på mellan 80-110 kronor per enkelresa inrikes

– Den tiden kommer vi att använda till opinionsbildning. Vi ska fokusera på positiva förslag som är bättre, både ekonomiskt och för miljön än att införa en skatt. Det går inte att bara klaga och vara emot, säger Anders Ehrling, CEO på Braathens Aviation.

BRA har, vid sidan av köpet av de nya flygplanen från Bombardier som halverar utsläppet av koldioxid: 900 kilo CO2 per timme jämfört med Avro RJ som släpper ut 2 000 kilo per timme, även testat att införa så kallade BIO-biljetter. Det gjorde under Almedalsveckan och innebär att biljetten kostar 100 kronor extra.

– Den hundralappen går in i Fly Green Fund som i sin tur används för att subventionera flygets biobränsle som idag är 4-5 gånger dyrare än vanligt jetbränsle. Om stat och kommun, som står för 30 procent av alla inrikes flygresor, började använda BIO-biljetter skulle det ge en betydligt bättre effekt än en flygskatt som läggs över alla flygningar.

I Norge har den aviserade flygskatten redan hotat tunna inrikeslinjer. Både Widerøe och SAS har meddelat att ett antal linjer till mindre orter kommer att läggas ner och att frekvenserna på andra minskas. Anders Ehrling ser en liknande framtida utveckling i Sverige.

– En flygskatt slår mot linjer med hög andel privatresande. I vårt fall är det Visby, Umeå och Östersund som påverkas. Men märk väl, människor kommer inte att sluta resa, bara sluta flyga. Istället blir det bil som tar över och på Gotland blir det färjan. I södra Sverige kommer människor att flytta över till Kastrup vilket knappast gagnar varken miljön eller flygbranschen.

Den föreslagna skatten på cirka etthundra kronor kan låta blygsam. Det klassiska räkneexemplet med en familj på fyra personer kommer att se resan bli 800 kronor dyrare. Om den nu inte måste passera Arlanda eller Bromma, då det blir 1 600 kronor dyrare. Å andra sidan är flygbiljetter ett priskänsligt område. Hos Malmö Aviation har man de senaste åren lyckats höja det genomsnittliga enhetspriset på flygbiljetter med under tio kronor, alltså långt från den hundralapp som nu ska läggas på biljetten.

Ett annat problem för branschen är att skatten med största sannolikhet enbart kommer att gälla inrikes resor. Att lägga en skatt på utländska flygbolag låter sig knappast genomföras. Norge försökte för ett par år sedan och såg en drastisk minskning av antalet transitstopp.

– Nej, jag tror inte att det går att införa på utrikesflygningarna. Det gör å andra sidan att det här enbart blir en kostnad för svenska flygbolag.

– Vi vill värna om miljön varför då inte stötta de initiativ som vi tar. En flygskatt som den antagligen kommer att se ut, motarbetar våra ambitioner. Det svenska inrikesflyget står för 0.9 procent av utsläppen i landet och 2030 är det rimligt att tro att vårt bidrag kan vara nere på 0.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Spännande partsinlaga
Skrivet av Miljömupp, 2015-12-01 21:21:25
Anders Ehrling vet att det statliga avtalet för flygresor inom myndigheter går ut nästa år så nu vill han positionera BRA som det miljövänliga alternativet.
Anmäl inlägget
Spännande partsinlaga
Skrivet av Jetsetter, 2015-12-01 18:10:33
Så Anders Ehrling vill ha subventioner för något han ändå borde åta sig, istället för att låta priset på sin produkt återspegla den skadliga miljöpåverkan han sprider. Han vill också att staten ska betala honom, istället för tvärtom, och i artikeln låter det som helt likställda alternativ. Udda logik.
Anmäl inlägget
Men för MP har inga rationella argument betydelse
Skrivet av David H, 2015-12-01 14:41:12
Var i en flygskatt finner vi incitamentet för flygbolagen att investera i grönare flygplan? Nej, något sådant ska inte finnas för då kanske flyget faktiskt blir mer miljövänligt och det vill inte Miljöpartiet. Flyget ska bara bort, till varje pris. Paradoxalt nog ökar MP sitt beroende av flyget genom en flygskatt eftersom intäkten ska finansiera så mycket annat. Att man sedan bygger vidare på det förhatliga klassamhället genom att göra flyget till något för de rika, det blundar man för.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev