Skriv ut  

Norwegians A320 till asiatiskt flygbolag

Flygnyheter, Albert Siösteen, den 21 december 2015
Norwegian har beställt 100 A320neo, maskiner som börjar levereras nästa år. De ska inte användas i den egna flottan utan leasas ut till andra bolag. Nu är de tolv första placerade.

Norwegian A320
Norwegian A320

Artic Aviation Assets med säte i Dublin är ett av Norwegian Air Shuttle helägt dotterbolag och det företag som hanterar flygplansflottan för hela flygbolaget. De har nu börjat arbetet på att ta hand om de 100 Airbus A320neo som Norwegian köpte i en jätteaffär i början av 2012 och som nu ska levereras med början 2016. Att Norwegian, som hittills fokuserat på Boeing-maskiner, därmed blir Airbus-kund och alltså får två olika flygplanstyper i flottan, har förvånat omvärlden. Den officiella förklaringen som Björn Kjos presenterat, är att Norwegian, när förhandlingarna pågick med båda flygplanstillverkarna, som försökte övertrumfa varandra, lyckades pressa fram ett så bra avtal från Airbus att ”han inte kunde tacka nej”.

Det stod redan från början klart att Norwegian själva knappast skulle flyga Airbus-maskinerna utan att de skulle leasas ut.

– Det är vår målsättning även om vi inte ska avskriva möjligheten att också vi kommer att använda dem. Operationellt kan vi dra igång relativt snabbt men innan dess måste i så fall proceduren att få in dem på vårt AOC starta, säger Tore Jensen, vd för Artic Aviation Assets till Flygtorget.

De första tolv A320neo ur beställningen hos Airbus har nu blivit placerade. Det är HK Express i Hong Kong som på så sätt kompletterar den egna flottan på 12 A320 med dussinet ytterligare av den nya, bränslesnåla neo-modellen.

Samtliga 100 A320neo ska levereras mellan 2016 och 2018 och Tore Jensen tror inte att det blir några större problem att hitta kunder till maskinerna.

– Det finns en stor aptit på nya flygplan bland flygbolagen, även om de just nu låga bränslepriset minskar argumenten för en A320neo. Å andra sidan finns det många flygbolag i Östeuropa, Afrika och Sydamerika som behöver förnya sina flottor bland annat för att kunna möta de hårdare miljökrav som många länder ställer, säger han.

HK Express är ett regionalt lågkostnadsbolag i Hong Kong som funnits sedan 2004 och tog sitt nuvarande namn 2013. Flygbolaget trafikerar Kina, Japan och Korea med en enhetsflotta på A320.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tjäna pengar
Skrivet av Anders, 2015-12-22 22:29:52
Egentligen är det ganska enkelt. Norwegian fick en möjlighet att köpa dessa väldigt billigt. Samtidigt som när man köper dessa hindrar med konkurrenter för att köpa dem. Sedan kan man själv bestämma vem man vill leasa ut dem till och tjäna pengar.

Just nu finns inte kapacitet att dra igång en 320 verksamhet. Man har fullt upp med NLH och diverse AOC. Inom några år är det inte omöjligt att de faktist flygs av Norwegian själva eller så är de sålda inom 5-6 år.
Anmäl inlägget
@Gotship
Skrivet av GM, 2015-12-22 21:41:51
Ja nå har vel du et langt bedre grunnlag for å bedømme hvilket plan som er best enn Norwegian kan jeg tro?
Anmäl inlägget
Norwegian leasar ut Airbus 320Neo
Skrivet av Gotship, 2015-12-22 20:37:26
Jag anser det underligt att man leasar ut de bästa flygplanen.
Anmäl inlägget
Norwegian håller de bästa flygplanen själva!
Skrivet av Terje, 2015-12-21 12:42:23
Norwegian gick tidigt ut med att ma ville leasa ut dessa till andra och inte själv ha dessa i sin egen flotta som man flyger med själva.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev