Skriv ut  

Göteborg Landvetter på femte plats

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 december 2015
Drömgränsen är bruten, antalet destinationer och flygbolag ökar. Landvetter är nu femte största flygplats i Norden. Och senast 2018 ska en linje till New York vara på plats.

Det blev tårta, tal och presenter när Landvetter sprängde drömgränsen sex miljoner passagerare. Liksom på Bromma förra veckan var det Malmö Aviation som flög in de passagerare som gjorde att det nya rekordet kunde slås. Därmed kvalificerar sig flygplatsen i Göteborg som nummer fem på listan över de största flygplatserna i Norden. (Se listan nedan).

En hjälp i tillväxten är det faktum att Göteborg City tvingades stänga i början på året och de då cirka 800 000 årliga passagerarna flyttade över till Landvetter. Både Ryanair och Wizz Air valde att stanna kvar vilket gav en kraftig skjuts av tillväxten. Med en miljon i tillväxt tillhör Landvetter de flygplatser som relativt sett vuxit mest i Europa.

– Även utan tillskottet från Göteborg City har vi vuxit med drygt tre procent och faktum är att vi nu passerar sex miljoner passagerare sju år tidigare än beräknat. Det visar tydligt på flygplatsens viktiga roll i regionen och ställer så klart större krav på att vi klarar av att växa i kapp med behoven. Vi är också i full färd med att börja med de utbyggnader av flygplatsen som krävs för att vi ska kunna möta tillväxten, säger flygplatsdirektör Charlotte Ljunggren till Flygtorget.

I dagarna meddelade Air Berlin en ökning av de dagliga rotationerna från två till tre på direktlinjen till Berlin Tegel. Dagarna därefter blev det klart att Iberia Express i juni nästa år öppnar en linje mellan Madrid och Göteborg med två avgångar i veckan. Det gör att den lista på önskade destinationer som Landvetter arbetar med och som Flygtorget kunde berätta om för två år sedan, nu krympt betänkligt.

– Vi har fått direkta förbindelser med Luleå och Umeå med Prag, Zurich, Geneve och Milano.

Återstår den stad som stått högst upp på listan i alla år, undantaget den tid som SAS flög en slinga från Köpenhamn med en B747 Combi: New York.

– Vi feedar drygt 30 000 passagerare till Nordamerika via i första hand Köpenhamn, London, Amsterdam, Bryssel och Frankfurt. Den siffran behöver öka till cirka 50 000 för att bära en egen linje. Vi arbetar kontinuerligt på att få till det och 2018 skulle jag säga att den är på plats.

I väntan på den kräver tillväxten en utbyggnad av flygplatsen och den finns med i de planer som framför allt omfattar tillkomsten av det omliggande Airportcity. De kommersiella ytor där ska på sikt kunna finansiera det som idag är trånga sektorer på Landvetter, bland annat incheckning, bagagehantering och behovet av fler bryggor. Någon ny bana, som det ibland talats om, finns dock inte med i planerna.

– Det klart att ur ren underhållssynpunkt är det bra med två banor. Men vi har cirka 70 000 rörelser per år och tillstånd till 120 000 så det är en bra marginal. Våra siffror kan ju jämföras med Gatwick som har 900 000 rörelser per år.

Största flygplatserna i Norden:

Siffrorna gäller perioden nov 2014 – okt 2015.

Köpenhamn: 26 171 216

Stockholm Arlanda: 24 567 113

Oslo: 23 002 518

Helsingfors:16 286 206

Göteborg Landvetter: 6 061 497

Bergen: 6 044 776



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

A321neoLR är flexibel
Skrivet av MH, 2015-12-23 20:31:10
A321neoLR klarar ledigt Atlantflygningar samtidigt som den kan användas som vilken kort/medeldistansmaskin som helst för nästa flygning.
Anmäl inlägget
airberlin - utökar från tre till fyra dagliga
Skrivet av Magnus , 2015-12-23 16:59:40
Faktafel i artikeln. airberlin utökar från 2 maj från tre till fyra avgångar per dag till Berlin tegel.
Anmäl inlägget
Jag som var med...
Skrivet av B747, 2015-12-23 12:27:38
... och åkte mellan CPH-GOT med den maskin som skulle vidare till NYC. En B747. Hur ska jag reagera på signaturen SK901 som påstår...?
Sanningen är väl den att SAS experimenterade med diverse olika slingor.
Anmäl inlägget
Tror det blir Norwegian
Skrivet av Json, 2015-12-23 04:41:17
Klart att det är en fjäder i hatten att ha direktförbindelse till The Big Apple. Jag tror snarare på det.. Men det gör väl inget?
Anmäl inlägget
Bromma
Skrivet av anonym, 2015-12-22 23:24:05
Gör samma sak med Bromma som man gjort med Säve. Förbjud tung kommersiell trafik. Tillåt endast allmänflyg etc
Anmäl inlägget
Jo
Skrivet av Quack, 2015-12-22 22:35:46
Näringslivet har tuffa krav på en direktlinje dessutom kommer en linje till Usa att dra till sig transit pax och Anerikaner som reser till västsverige, så ja Swedavia tjänar på en direktlinje.
Anmäl inlägget
pax mot pax
Skrivet av Lågprisprofilen, 2015-12-22 20:41:42
Finns det något rationellt argument att jobba hårt för en flyglinje till just New York?
Altså, tjänar LFV mer pengar om de har 30k pax som flyger direkt till NY än om samma pax flyger via AMS, CPH, LHR etc?

Låt oss säga att Kålle ska till Detroit på tjänsteresa. Tjänar LFV något på att Kålle flyger GOT-JFK-DTW jämfört med om Kålle flyger GOT-AMS-DTW?

Eller är det som jag misstänker bara en skrytfaktor att flygplatsen minsann har direktflyg till New York?
Anmäl inlägget
SAS i GOT
Skrivet av SK901, 2015-12-22 19:40:24
Linjen till New York kom från Stockholm och inte Köpenhamn. SK901/902
Anmäl inlägget
Svedavia mörkar.....
Skrivet av Västgöte , 2015-12-22 19:27:24
Säve ständes på grund av påhittade krav. 150 duktiga medarbetare blev av med jobbet.

Stänger man Bromma blir ARN en Storflygplats.
Anmäl inlägget
Rörelser gatwick
Skrivet av korrekt, 2015-12-22 17:16:40
Gatwick har alltså 260 000 rörelser/år. Inget annat...
Anmäl inlägget
Nej! fel, mer passagerare till USA
Skrivet av USA, 2015-12-22 12:59:36
Dem skriver att Landvetter har 30 000 passagerare som åker till Nord Amerika.... Men för ett tag sedan, ungefär ett år sedan skrev GP att vi hade 39 000 som åkte till nord Amerika! Alltså inte 30 000, 39 000!!
Anmäl inlägget
Nej! fel, mer passagerare till USA
Skrivet av USA, 2015-12-22 12:59:21
Dem skriver att Landvetter har 30 000 passagerare som åker till Nord Amerika.... Men för ett tag sedan, ungefär ett år sedan skrev GP att vi hade 39 000 som åkte till nord Amerika! Alltså inte 30 000, 39 000!!
Anmäl inlägget
Air Berlin
Skrivet av Tysken, 2015-12-22 11:54:41
Air Berlin ökade från 3-4 dagliga avgångar, inte från 2-3.
Anmäl inlägget
@doris
Skrivet av Cheesecake Farnerud, 2015-12-22 10:40:28
Har du de korrekta siffrorna doris?
Anmäl inlägget
Siffrorna för Arlanda stämmer inte
Skrivet av doris, 2015-12-22 10:00:05
OSL har fler pax än ARN.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev