Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
SAS Julefly hjälper barnen i Tallinn
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 25 december 2015
En Boeing 737 fullastad med förnödenheter. Varje år flyger SAS Julefly från Oslo till Tallinn, en tradition som i år genomförts trettio gånger. Arbetet är helt ideellt.
Det var misären på barnhem i Polen som startade engagemanget. Karsten Midtun, pilot på SAS upprördes över förhållandena och nöjde sig inte med att bara tycka att det var ”för jävligt”. Han ville göra något.
Det blev starten på ett välgörenhetsprojekt som i år är inne på 30:e året och som sedan starten 1986 hjälpt barn med det allra mest livsnödvändiga.
– Vi hjälper dem som står allra längst ner på samhällsstegen och försöker ge dem lite värdighet, säger han.
Idag är han pensionerad men fortfarande i högsta grad ansvarig för det som kallas SAS Julefly och som omfattar inte bara en fullastad Boeing 737 varje år utan också halvdussinet långtradare som transporterar mat, kläder, hygienartiklar och annat som kan vara till hjälp för barn och unga. De första åren gick flyget och transporterna till Gdansk som efter ett par år byttes till ett barnhem i Lettland. Sedan 2003 är det ett barnhem i stadsdelen Kopli i Tallinn som står som mottagare. Det är ett av de allra mest fattiga området i Estland och många av människorna i området har blivit statslösa efter sovjetunionens fall när de mista medborgarskap i både dåvarande Sovjet och Estland.
Hjälpen som SAS organiserar håller barnhemmet Bethel’s Centre of Pastoral Care med 30 barn i åldrarna 1 – 18 år igång, samtidigt som den är en hjälp för en rad andra barnhem runt om i Estland.
Under åren har verksamheten svällt betydligt men är fortfarande helt ideellt. Gåvorna från olika företag och privatpersoner, allt från livsmedel till leksaker samlas in under året och förvaras i ett lager på Gardemoen i Oslo. Varje år kring första advent lastas en Boeing 737 med så mycket frakt som möjligt och flyger över till Tallinn. Det är en helt kostnadsfri flygning: Statoil står för flygbränsle, Avinor och estländska myndigheter tar inte ut några avgifter, besättningen arbetar på sin fritid och SAS lånar ut ett flygplan.
– Julflygningarna finns inte med i någon affärsplan på SAS. De har sin grund i vårt humanitära engagemang som alla dessa fantastiska människor har del i. Vård och omsorg för andra är kärnvärden för oss på SAS och SAS julflygningar lever upp till de värderingarna, säger Eivind Roald, vice president för Sales och Marketing.
I och med att engagemanget växt under årens lopp har också volymen på det som ska transporteras ökat väsentligt. Det gör att vid sidan av den fullastade Boeing-maskinen körs också sex trailers landvägen till Tallinn.
Initiativtagaren Karsten Midtun är fortfarande aktiv i arbetet med SAS Julefly medan det operativa ansvaret för flygningarna numera ligger hos Finn-Jørgen Steen och som vill bredda ansvaret.
- Jag siktar på att övertala Sverige och Danmark att vara med i den här julflygskampanjen, säger han.
Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Bra
Skrivet av Karl -Securitas, 2015-12-27 12:59:09
Bra jobbat SAS, önskar andra bolag tog sitt samhällsansvar också.
Underbart engagemang. En honnör!
Skrivet av Danne , 2015-12-27 00:18:12
Man blir riktigt glad!
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Flyglärare inom obemannade flygsystem (UAS, drönare)
Lunds universitet, LTH, Trafikflyghögskolan
BRA CAMO Tech services is looking for a new employee
Braathens Regional Airlines AB
Systemsäkerhetsingenjör till enhet Flygsäkerhet
LFV
Besiktningsingenjör inom Lyft till Stockholm-Uppsala
Kiwa Sweden AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Regeringen överväger sänkt skatt på flyg
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Fler artiklar
Nyheter från andra media
15:19 Mycket helikopterflygande under stor Nato-övning i Östergötland - SVT Nyheter
10:30 Debatt: Avskaffa flygskatten
11:16 Elva miljoner i värdeföremål beslagtagna på Arlanda – med nya lagens hjälp - SVT Nyheter
09:59 Isstorm på Helsingfors flygplats – försenar planen | Varlden - Expressen
09:13 Bröt sig in på militär flygplats – skyllde på kriget i Gaza - P4 Väst - Sveriges Radio
08:17 SAS fördubblar trafiken mellan Vasa och Stockholm – ”Positivt för regionen”
Fler artiklar
Flygforum
Per:
SV: Regeringen vill halvera flygskatten
SAS:
Vilka flygbolag flyger för SAS?
Columbia:
SV: Anko Van Der Werff på routes
Erik:
SV: Flygledare lämnar Sverige
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap