Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Tomten viktig för flygbolagen
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 28 december 2015
Ett flygbolag målar julmotiv på flygplanen och bjuder på glögg, ett annat flyger julgranar gratis, ett tredje flyger barn till nordpolen och ett fjärde hävdar att de är jultomtens officiella flygbolag.
Julen blir allt tydligare och viktig i flygbolagens marknadsföring. Det ger effekter i Sverige när de så kallade tomteflygen passerar svenskt luftrum.
Tomten flyger i sin släde, dragen av renar. Nåja, de senaste åren har han allt oftare setts ombord på något flygplan. Och framför allt vill gärna flygbolagen ha tomten med ombord i sin marknadsföring.
Faktum är att tomten och julfirandet är allt mer viktigt i marknadsföringen kring flygande och resor. Ett av de flygbolag som satsar hårt på Tomten är Finnair som utsetts sig själva till Tomtens officiella flygbolag.
– Det vet man ju att Tomten bor i Finland, i Rovaniemi. Och som ett av världens äldsta flygbolag vet vi att det krävs något extra för att klara av att flyga i kyla, snö och hårda vindar, säger Finnair i ett pressmeddelande.
Det faktum att Tomten bor i Rovaniemi ger också effekter i det svenska luftrummet. Varje år under december ökar antalet överflygningar när europeiska specialflygningar passerar på väg till norra Finland och en närkontakt med tomteverkstaden. Rekordåren 2006 och 2007 passerade drygt 500 specialcharterflygningar över Sverige på väg till bland annat Rovaniemi och Ivalo.
De första flighterna kommer i början av december och sedan är det flygningar varje dag och som mest på helgen. Även på julafton flygs det men sedan klingar det av. Till största delen är det brittiska charterflygningar, kompletterade med en del från södra Europa, Spanien, Italien och Frankrike. Den brittiska trafiken kommer via Oslo och går in i Sverige i höjd med Arvika. Sedan fortsätter den norrut och passerar ut norr om Luleå, ungefär vid Pajala. Flygningarna från Skottland och Irland kommer in via Trondheim och går sedan samma rutt norrut. Passeringen över Sverige tar cirka en timme beroende på var trafiken kommer in.
Det är inte enbart resor till Tomtens verkstad som flygbolagen ägnar sig åt under december. United Airlines har sedan 30 år traditionen att flyga sjuka och handikappade barn till ”Nordpolen”. Flighten North Pole 1 startade från Newark och flög sedan i en timme innan den landade vid ”Nordpolen” som var förlagd till gate C90 på samma flygplats där de fick möta tomten. Under flygningen, som alla ställer upp frivilligt för att genomföra, är både piloter och kabinpersonal utklädda till såväl tomtenissar som renar.
Air Berlin å sin sida tar emot julgranar som specialbagage, utan att det kostar något extra. Enda inskränkningen är att granen inte får vara längre än två meter. Samtidigt får de tyska och österrikiska passagerarna smutta på glögg under flygningen. Air Berlin har även dekorerat en A320, registreringsnummer D-ABNM, med en närmare tio kvadratmeter stor illustration av Tomten. Allt för att påminna om den helg där allt blir lite vänligare och mer förväntansfullt.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Flyglärare inom obemannade flygsystem (UAS, drönare)
Lunds universitet, LTH, Trafikflyghögskolan
BRA CAMO Tech services is looking for a new employee
Braathens Regional Airlines AB
Systemsäkerhetsingenjör till enhet Flygsäkerhet
LFV
Besiktningsingenjör inom Lyft till Stockholm-Uppsala
Kiwa Sweden AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Gripensystemet ska utvecklas
Hot om strejk, stora förluster för flygbolagen
Regeringen överväger sänkt skatt på flyg
Fler artiklar
Nyheter från andra media
15:28 Airbus uppges förhandla om flygplansorder från Kina i samband med Xi besöker Frankrike
09:39 Norskt luftrum stängdes - SVT Nyheter
05:25 Norge: Luftrummet stängt – stora förseningar - Aftonbladet
15:19 Mycket helikopterflygande under stor Nato-övning i Östergötland - SVT Nyheter
10:30 Debatt: Avskaffa flygskatten
11:16 Elva miljoner i värdeföremål beslagtagna på Arlanda – med nya lagens hjälp - SVT Nyheter
Fler artiklar
Flygforum
S018cn:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
Ekonom:
SV: Regeringen rör ej flygskatten
Guest:
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Yazi:
SV: Swedavias VD lön
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap