Skriv ut  

Norsk-svensk flygplats riskerar stängning

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 december 2015
Den norska flygplatsen Rygge ligger bara sju mil från Strömstad. Det är också Ryanairs största bas i Norge. Men flygbolaget överväger att sluta flyga på Rygge om den norska flygskatten införs. Det har skapat ett uppror i Norge som vill rädda flygplatsen.

Strömstad och norra delarna av Bohuslän och Dalsland har idag tillgång till en flygplats med ett stort internationellt linjenät. Det är norska Moss flygplats i Rygge, sju mil från Strömstad som i dagsläget har 17 fasta linjer till Europa, bland annat London, Riga, Manchester, Dublin och Warszawa. Lägg till ytterligare ett femtontal säsongslinjer och de västra delarna av mellansverige har ett flygutbud som liknar storstäderna.

Men nu riskerar allt att försvinna.

Det är Ryanair, det dominerande flygbolaget på Rygge vid sidan av enstaka linjer med Norwegian, som menar att om den norska flygskatten införs finns inga möjligheter att fortsätta med trafiken från flygplatsen. Den första april nästa år införs skatten och om den gör det drar sig Ryanair bort den första november. Det innebär i så fall en dödsstöt för flygplatsen när 90 procent av flygningarna försvinner. Den militära sidan och enstaka trafikflygningar kan knappast hålla igång verksamheten.

Risken för att Rygge läggs ner oroar även på den svenska sidan av gränsen. Norra Bohuslän är ett område som lockar turister från Europa till den betydelsefulla turistnäringen.

– Vi flyger ut i Europa och besöksmålen här fyller flygen i andra riktningen, säger kommunalrådet i Strömstad Peter Dafteryd till Strömstads Tidning.

Hotet mot Rygge har dock skapat ett mindre uppror i regionen. Enligt beräkningar kan så många som ettusen arbetstillfällen gå förlorade om den civila trafiken avvecklas. Lokala politiker, fackförbund, turistorgaisationer och ledningen för flygplatsen har gjort gemensam sak och kräver att flygskatten inte införs. De menar bland annat att regeringen inte förstått villkoren i branschen och därmed inte analyserat vilka effekter skatten kommer att få.

Rygge flygplats öppnade redan 1942 som en militär anläggning. Sedan 2008 finns även civil flygtrafik på flygplatsen som inte ingår bland de som statliga Avinor äger.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ryanair ser framåt
Skrivet av Ole, 2015-12-28 20:43:50
Ryanair är ett framtida bolag och likaså Norwegian. De som tror något annat får väl vänta och se. Varför ska de flyga på länder som motarbetar flyget som ett transportmedel. Finns tillräckligt med destinationer world-wide som gärna vill ha Easyjet, Norwegian eller Ryanair. Flyget är idag bland det mest miljövänliga alternativet i transportbranschen så varför stoppa rörelsefriheten för oss vanliga. Vem vill i framtiden tvingas till att bara kunna flyga med förlusttyngda "statliga" flygbolag?
Anmäl inlägget
Win Win
Skrivet av Per-Ola-Torsein, 2015-12-28 17:45:31
Norwegian tar väl över de lönsamma linjerna och så slipper Rygge förknippas med flygbolagens sämst betalande bolag. Lite dyrare men klart bättre för paxen. Stå på er Norge och vik inte ner er för dessa stollar!
Anmäl inlägget
Fritz Klyka,
Skrivet av pf, 2015-12-28 15:02:33
riktignok er en stor del av befolkningen i Strømstad norske, men riksgrensen fins.

Når det gjelder Seteavgiften, er galskapen at politikerne sier dette er en miljøavgift, når den blir en salderingspost for å finansiere flyktninger-dette burde de si rett ut.
Ryanair finner raskt anvendelse for de 5-6 maskiner som i dag har base på Rygge. For ikke lenge siden leste jeg et sted at FR ønsker 10 fly på en ny base i Romania, bl.a. har bolaget planer om å fly inrikes der-miljøgevinst, njet.

Anmäl inlägget
SV: pf
Skrivet av Fritz Klyka., 2015-12-28 14:18:38
Helt enig med dig. Mycket överdrivet. För övrigt tror jag knappast att norra Bohuslän/Östfold går under om Ryan sticker från Rygge. Nu när E6 är fullt utbyggd är det smidigt att ta sig till både GOT och OSL.
Anmäl inlägget
Keldysh
Skrivet av Saltkammargutten, 2015-12-28 14:02:31
Rygge är svenskt. Hela Norge är en del av Sverige. 1905 har aldrig inträffat, capici!?
Anmäl inlägget
Var någonstans
Skrivet av Trött, 2015-12-28 13:00:13
står det att Rygge är svensk? Kunskaperna i svenska är uppenbarligen minimala!
Anmäl inlägget
Å kalle Rygge for svensk
Skrivet av pf, 2015-12-28 11:22:13
må være en kraftig overdrivelse !
Anmäl inlägget
1 bn eur vinst
Skrivet av Johan, 2015-12-28 11:19:42
Skall stackars RyanAir betala skatt, de som förväntas göra en vinst på 1 biljon euro i år.

Bättre att de försvinner, så att de ger plats för de bolag som gör rätt för sig.
Anmäl inlägget
hoppas
Skrivet av d, 2015-12-28 10:49:12
Jag hoppas Ryan sticker från Rygge. Flygbolag som flyger med östeuropeisk kabinbesättning på slav liknande kontrakt, undan flyr skatt och inte accepterar fack föreningar, sånt behöver vi inte i Skandinavien. Kåtbenga får helt enkelt slanta upp ett par hundringar till nästa gång han ska till Polen.
Anmäl inlägget
Madonna
Skrivet av Tant Krob, 2015-12-28 09:24:46
Det som oftast stämmer med Ryanair är att de brukar mena allvar med dylika ting.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev